Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 11 juli 2018, 20:09   #21
MatthewLeBlom
Vintage lid
Moderator

MatthewLeBlom's schermafbeelding

Hangt van de hoeveelheid geheugen af.
Als je de sampler zal gaan gebruiken voor drums en uitkomt met 2MB geheugen dan kan je een Gotek/HXC floppy emulator erin zetten.
Voordeel: goedkoop
Nadeel: je kan niet meer dan 1.44MB per keer opslaan.

Als je meer geheugen gebruikt is een SCSI2SD handiger.
Voordeel: je kan grote bulk opslaan in ťťn keer.
Nadeel: kost rond de 100,- euro.

Wat natuurlijk ook nog steeds gewoon kan: een zip of scsi HD eraan hangen.
Uiteraard is een SCSI2SD mooier, maar het is niet zo dat een ZIP of HD sinds de uitvinding van de SD kaart ineens niet meer werkt ofzo.

silvertone
MatthewLeBlom is offline   Met citaat reageren
Oud 11 juli 2018, 20:19   #22
Steve303
aka WOLF

Steve303's schermafbeelding

Wel ik heb nog geen scsi kaart dus als iemand iets heeft liggen hoor ik het graag.
Als je nu een ‘soundset’ maakt die groter is dan 1,44mb, kan je die dan verdelen over meerdere diskettes of is dat niet mogelijk?
Iemand die mij een gotek aan de hand kan doen mag me ook contacteren... .
Steve303 is offline   Met citaat reageren
Oud 11 juli 2018, 21:25   #23
MatthewLeBlom
Vintage lid
Moderator

Een grotere soundset kan je inderdaad verdelen over meerdere diskettes.

silvertone
Oud 12 juli 2018, 00:13   #24
Drs. Analog

Ik snap nog steeds de focus op alleen de Akai samplers niet helemaal en helemaal niet als je er nog nooit mee gewerkt hebt... Het is al meerdere keren gevraagd waarom juist Akai, maar je reageert daar verder niet op. Hoeft ook niet als je daar geen zin in hebt, maar ben toch benieuwd...

Bij mij lag de focus in de jaren 90 ook erg op Akai samplers en dat werd uiteindelijk ook m'n eerste sampler. In de jaren daarna heb ik veel samplers gehad van verschillende merken, maar met terugwerkende kracht kan ik nou niet echt zeggen dat een Akai sampler de ultieme sampler was. Ik denk dat ik achteraf eerder voor Emu of Ensoniq had gekozen als ik destijds de kennis had.
Drs. Analog is offline   Met citaat reageren
Oud 12 juli 2018, 05:38   #25
marcuuu
Vintage lid

marcuuu's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Drs. Analog Bekijk bericht
Ik snap nog steeds de focus op alleen de Akai samplers niet helemaal en helemaal niet als je er nog nooit mee gewerkt hebt... Het is al meerdere keren gevraagd waarom juist Akai, maar je reageert daar verder niet op. Hoeft ook niet als je daar geen zin in hebt, maar ben toch benieuwd...

Bij mij lag de focus in de jaren 90 ook erg op Akai samplers en dat werd uiteindelijk ook m'n eerste sampler. In de jaren daarna heb ik veel samplers gehad van verschillende merken, maar met terugwerkende kracht kan ik nou niet echt zeggen dat een Akai sampler de ultieme sampler was. Ik denk dat ik achteraf eerder voor Emu of Ensoniq had gekozen als ik destijds de kennis had.
Kwaliteit van Emu is wel een stuk minder. Ensoniq ASR zie je ook regelmatig defect. Akai is wel kwaliteid.

Heb nu zn SP404 en is ook wel grappig. Als mn MPC3k er naast aanzet dan blaast die, die SP helemaal weg. SP is veel voor weinig. ;-)
marcuuu is offline   Met citaat reageren
Oud 12 juli 2018, 06:26   #26
Steve303
aka WOLF

Hey Drs Analog,

Ik was van het idee dat Akai een stevige reputatie heeft en kwam verschillende topics tegen die dat bevestigden. Of het waar en werkbaar is zal ik binnenkort ondervinden maar dan weet ik het tenminste voor mezelf.
Ik vind het leuk dat je meedoet in het topic maar gezien ik wat focus zoek haal je me op die manier er weer vanaf, door me te laten twijfelen qua merk .
Ik zit momenteel zo wat in mijn sampler periode omdat ik qua synths wel
een leuk klankenpallet heb opgebouwd. Bovendien is mijn muzieksmaak nogal sterk gefundeerd op drums en sampling dat ik het logischer vind nu wat meer te gaan experimenteren met samplers.
De goedkope verkrijgbaarheid van oude akaiís is lekker meegenomen.
Oud 12 juli 2018, 09:03   #27
Drs. Analog

Dan zal ik proberen om je niet te laten twijfelen verder Akai samplers zijn erg goed hoor en inderdaad van goede bouwkwaliteit. In de jaren 90 gebruikte in een S3000XL en heb nu nog een S6000. Ik gebruik die momenteel zo goed als niet, maar als ik wil kan ik al m'n samples en programs van de S3000XL op de S6000 gebruiken. Daarnaast is de S6000 natuurlijk veel uitgebreider. Kijk alleen al naar de grote hoeveelheid filters bijvoorbeeld.

En verder heeft de S6000 een USB aansluiting. Op m'n Mac Pro kan ik de oude software van Akai nog steeds gebruiken en is het transporteren van samples van computer naar sampler en vice versa een eitje. Gedoe met diskettes, zip-schijven, cd-roms, etc. heb je daardoor praktisch niet en dat was precies ook de reden om voor een later model Akai met USB aansluiting te kiezen.

In de periode tussen de S3000XL en S6000 heb ik samplers gehad van verschillende merken. Ensoniq, Emu, Roland en Sequential Circuits. De reden waarom ik daar uiteindelijk op afgehaakt ben lag meer in het praktische. Ik vond het enorm veel gedoe om met diskettes of ZIP's te moeten werken. Als je plugins als Kontakt of Battery gewend bent, dan is het wel even flink schakelen. Dat wist ik van tevoren wel, maar in de praktijk vond ik het toch tegenvallen. Maar goed, dat is hoe ik het persoonlijk heb ervaren.

Er is nog wel software te krijgen dat files van verschillende formaten kan converteren en volgens mij ook diskettes en zips kan maken die geschikt zijn voor de sampler die je kiest, maar heb me daar verder nooit zo in verdiept.
http://www.chickensys.com
Oud 12 juli 2018, 10:49   #28
BIAM
.

BIAM's schermafbeelding

De Yamaha A3000/A4000/A5000 is er ook nog.
Zelf ben ik erg gecharmeerd van zijn geluid en mogelijkheden.
Minpunt is/blijft zijn trage interface, verder topsampler.
BIAM is offline   Met citaat reageren
Oud 12 juli 2018, 10:54   #29
Furious5
..no need to act ill

Furious5's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door BIAM Bekijk bericht
vergeet ook de gare push encoders niet die door gaan draaien...

'Why can't you make records like Marley Marl?!!'
'He's in his livingroom.. you're in a million dollar studio!'
Furious5 is offline   Met citaat reageren
Oud 12 juli 2018, 11:06   #30
Steve303
aka WOLF

Ik heb een RS7000 waar ook een (afgeslankte) sampler in zit maar door het onbreken van extra outputs gebruik ik die niet zo veel. Ik zal er nu met het experimenteren met samplers ook terug even in duiken en deze verder uitspitten.

Oorspronkelijk geplaatst door BIAM Bekijk bericht
De Yamaha A3000/A4000/A5000 is er ook nog.
Zelf ben ik erg gecharmeerd van zijn geluid en mogelijkheden.
Oud 12 juli 2018, 12:10   #31
SmartBits
hodie mihi cras tibi
Moderator

SmartBits's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Steve303 Bekijk bericht
Ik heb een RS7000 waar ook een (afgeslankte) sampler in zit maar door het onbreken van extra outputs gebruik ik die niet zo veel. Ik zal er nu met het experimenteren met samplers ook terug even in duiken en deze verder uitspitten.
De RS vind ik nog steeds een top apparaat, de sequencer is geweldig. Samplen heb ik er nooit mee gedaan, samples opnemen en bewerken in een DAW en dan over zetten naar de RS vond ik handiger. Maar vervolgens met die samples aan de slag gaan icm de sequencer werkt erg fijn. Ik zou 'm zeker gaan gebruiken om je Akai mee aan te gaan sturen.

Depeche Faux (Depeche Mode tribute): Facebook | YouTube
Magnus Machina: Facebook | Soundcloud | Bandcamp | YouTube
ghost.transmitter (modular noodles): Soundcloud
TheSmartBits (oud werk, The Gathering, Wish, Lindane): YouTube
SmartBits is offline   Met citaat reageren
Oud 12 juli 2018, 12:57   #32
Steve303
aka WOLF

De RS7000 is inderdaad echt een topsequencer dus die gaat ook de Akai aansturen.
Ik vond dit een logische combinatie van een topsequencer met een (hopelijk top) sampler.
De digitakt heeft ook een leuke sequencer en ik ben in de mogelijkheid om beide parallel te gebruiken ik mijn huidige setup.
Oud 13 juli 2018, 10:16   #33
KatieMusic
Vintage lid

KatieMusic's schermafbeelding

Ik ben nog steeds een liefhebber van 90's house / techno, maar mijn focus om dat te maken heb ik niet meer.

De E-mu, Roland en Kurzweil samplers ken ik uit die tijd, maar mijn voorkeur ligt toch meer bij de Akai samplers. En dan niet - met alle respect - de S3000XL en de S6000 die Drs. Analog noemt, maar wel S950, S1000/S1100, S3000(i), S3200 en S2800(i). De verschillen qua spec's zijn makkelijk op het internet te vinden.

In mijn set-up heb ik (nog) een 12 bit S950 en een 16 bit S3000 zitten.
De S3000 met SCSI en ZIP drive (in 19" rack formaat), de S950 met Gotek, HxC firmware, oled scherm en rotary pot.

Ik heb ook nog een S3000XL (opgeslagen) staan, maar die gebruik ik niet (meer).

Een S1000 is prima, maar een betere keuze vind ik een S3000(i) of een S3200. En / of een S950 die een heel ander sound karakter heeft.

Yamaha RS7000 > goede keuze
[Ik liep nog niet zo lang geleden tegen een exemplaar op die nog nieuw in de doos zat, maar toen niet gekocht omdat ik de (vraag)prijs te hoog vond).
Een goed alternatief voor de RS7000 is wellicht de Digitakt, maar ik ben daarentegen geen groot fan van Elektron apparatuur.

Ik weet vrij zeker dat je die S1000 (erg) leuk gaat vinden!
KatieMusic is offline   Met citaat reageren
Oud 13 juli 2018, 10:46   #34
MatthewLeBlom
Vintage lid
Moderator

Wat is voor jou het verschil tussen de S3000 en de S3000xl ?
Er zijn inderdaad dingen te vinden op internet over de verschillen, maar desondanks heb ik nooit een bevredigend antwoord kunnen vinden op de vraag of een s3000xl nu anders klinkt dan een s3000.

Dezelfde vraag heb ik overigens bij S3200 -vs- S3200xl.

De verschillen in klank tussen een S3000xl, S1000/1100 en S5000 ken ik overigens vrij goed.
Want die units heb ik zelf.

silvertone
Oud 13 juli 2018, 11:56   #35
Steve303
aka WOLF

S950 is nu wel heel duur geworden.
Waarom voorkeur voor de S3000 KatieMusic?
Ik denk dat ik een goede beginnerskeuze gemaakt heb.
Er is al een S1000 geleverd bij de buren want ik ben in vakantie... .
Oud 13 juli 2018, 13:45   #36
KatieMusic
Vintage lid

Een S3000 klinkt toch net even wat meer old school (waar ik van hou) dan een S3000XL (die imo wat moderner / digitaler klinkt).
De S3000 wordt ook vaak met de MPC3000 vergeleken die dezelfde sample engine zou hebben en door velen speciaal vanwege de sound genoemd wordt zoals ook de MPC60 en de SP-1200.
Een S3000XL zou meer klinken als een MPC2000(XL) wordt wel beweerd, maar ik kan niet bevestigen of dat klopt. .

En op het internet staan inderdaad veel discussies over de verschillen qua klank tussen de S3000 en de S3000XL, waarbij de emoties door meningsverschillen soms hoog oplopen.

Het beste kun je vertrouwen op je eigen oren zeg ik altijd...

Citaat:
Waarom voorkeur voor de S3000 KatieMusic?
Een S3000 is geavanceerder en omdat ik naast de S3000 voor (nog) meer old school een S950 heb.
Maar de S1000 vind ik ook een goede (beginners)keuze.
Oud 13 juli 2018, 15:05   #37
Steve303
aka WOLF

Ik las in een groot GS topic dat de S3000 ook leuk was maar minder ‘karakter’ had dan een S1000/S1100 en al zeker nog minder dan de S950.
Oud 13 juli 2018, 18:15   #38
Hooihuis
Acta est fabula

Hooihuis's schermafbeelding

Hardware samplers....leuk

Ik heb er verschillende staan en ze hebben allemaal hun eigen karakter en/of mogelijkheden. Van Akai heb ik een S950, een MPC 2000XL en een Z8. Die laatste gebruik ik denk ik het meest en de MPC eigenlijk alleen maar voor sequencing, wat ergens een beetje zonde is.

Ik zou gewoon die S1000 aanschaffen want wat al eerder werd gezegd, is het niks voor je dan verkoop je hem weer zonder verlies in principe. Zo kan je het dus op je gemak uitproberen

Er is schoonheid, maar je moet niet te veel willen zien
Hooihuis is offline   Met citaat reageren
Oud 13 juli 2018, 18:32   #39
Drs. Analog

De S3000XL was voor mij een gouden bak omdat die op een gegeven moment ook betaalbaar werd. Okť, 3500 gulden was voor mij als student een bak met geld, maar ik had het er voor over om een zomer lang te werken en het geld bij elkaar te sparen. Hoe mooi is de beloning dan om een splinternieuwe Akai sampler te krijgen? Ik heb in de 90's eigenlijk op die manier m'n hele setup van destijds bij elkaar geschraapt. Sinds ik de S3000XL in de zolderkamerstudio had staan heb ik hem in elke track gebruikt die ik toen maakte en van dat resultaat heb ik nog steeds heel veel plezier
Oud 14 juli 2018, 06:54   #40
KatieMusic
Vintage lid

Gaandeweg zijn de mogelijkheden van hardware samplers toegenomen, maar is het 'sound karakter' (helaas) steeds minder aantrekkelijk geworden.
Ik heb weleens een Z4/Z8 overwogen, maar ik zag bij deze hardware samplers toch meer nadelen dan voordelen t.o.v. NI Kontakt en/of NI Maschine (die ik beide gebruik).

Oorspronkelijk geplaatst door Steve303 Bekijk bericht
Ik las in een groot GS topic dat de S3000 ook leuk was maar minder Ďkarakterí had dan een S1000/S1100 en al zeker nog minder dan de S950.
De S1100 is voor sommige de beste sampler die Akai ooit gemaakt heeft, maar andere zeggen juist dat dit de S3200 is. Het verschil in 'karakter' qua sound tussen een S1000/S1100 en een S3000 is (erg) klein en daarom denk ik geen / onvoldoende reden per se te kiezen voor een S1000/S1100. Vandaar mijn voorkeur voor de S3000(i) / S3200 die geavanceerder is. Of eventueel de S2800(i) als 2 toewijsbare outputs / 16 MB geheugen voldoende voor je is en XLR (balanced) standaard outputs niet je interesse heeft.

Ik ken de exacte prijzen niet, maar de S1000 zal waarschijnlijk de meest voordelige aankoop anno 2018 zijn. Daar zul je je waarschijnlijk geen buil aan kunnen vallen. Maar goed, hij staat ook al bij je buren.

Het verschil in 'sound karakter' tussen een S1000/S1100/S2800(i)/S3000(i) en een S950 is wel (heel) groot.

Oorspronkelijk geplaatst door Hooihuis Bekijk bericht
Hardware samplers....leuk

Ik heb er verschillende staan en ze hebben allemaal hun eigen karakter en/of mogelijkheden. Van Akai heb ik een S950, een MPC 2000XL en een Z8. Die laatste gebruik ik denk ik het meest en de MPC eigenlijk alleen maar voor sequencing, wat ergens een beetje zonde is.
Dus gaat de MPC binnenkort in de verkoop (of toch niet)?

Oorspronkelijk geplaatst door Drs. Analog Bekijk bericht
De S3000XL was voor mij een gouden bak omdat die op een gegeven moment ook betaalbaar werd. Okť, 3500 gulden was voor mij als student een bak met geld, maar ik had het er voor over om een zomer lang te werken en het geld bij elkaar te sparen. Hoe mooi is de beloning dan om een splinternieuwe Akai sampler te krijgen? Ik heb in de 90's eigenlijk op die manier m'n hele setup van destijds bij elkaar geschraapt. Sinds ik de S3000XL in de zolderkamerstudio had staan heb ik hem in elke track gebruikt die ik toen maakte en van dat resultaat heb ik nog steeds heel veel plezier
Ah zo, dan begrijp ik je keuze voor een S3000XL helemaal. Het waren de eerste (Akai) samplers die betaalbaar werden. En idd moest je er als student in die tijd wel 'even' voor werken om de benodigde centen bij elkaar te harken. Maar in die tijd had je een (hardware) sampler nodig om een beetje serieus met elektronische muziek bezig te zijn. En de generatie samplers van daarvoor koste wel wat, ik meen dat een S1100 (uit 1990) toen (iets) meer 10.000 gulden koste.
Reactie

Synthforum » Synth Hardware » Samplers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten