Discussie: CrowBX logboek
Los bericht bekijken
Oud 19 september 2017, 21:38   #152
Bob1991
Vintage lid

Bob1991's schermafbeelding

Kleine update over die op-amp lockup die eerder besproken is:
Tijdje geleden besloot ik om de TL072 van A11 (rondom de VCF) eens te vervangen door een LM1458, zoals ik ergens in het Muffwiggler topic las. Inderdaad, met deze opamps 'crasht' de OB-X niet meer, maar deze gaat met redelijk wat resonance vrij snel in een soort 'saturatiemodus' , en daarnaast ontstaat er dan vaak een hele luide oorpijnlijke +_ 13kHz, dit blijft dan zolang de VCA open staat. Remedie is dan dus de resonance terugdraaien, maar soms wil je gewoon zo'n Tom Sawyer filtersweep. Dat lukt nu dus niet zonder die hoogfrequente bijwerking. Ik ga binnenkort weer terug naar de TL072, en dan experimenteren om enkele weerstandwaardes voor de ingangen van deze opamps wat te verhogen. Ik heb de indruk dat het signaalniveau met veel resonance en bepaalde cutoffs gewoon wat te hoog is voor enkele opamps, dit verklaart misschien ook waarom de CrowBX clones net een tikkeltje luider zijn dan de originele voicecards..'

Wordt vervolgd.

Synthesizer of ander geluidsapparaat kapot? Ik repareer op professionele basis, stuur gerust een PM!
Bob1991 is offline   Met citaat reageren