Discussie: CrowBX logboek
Los bericht bekijken
Oud 6 augustus 2017, 23:14   #149
jvq

Dat waar Bob1991 tegenaan gelopen was staat op zich gedocumenteerd, maar het is wel een rare instinker. Het normale plaatje zegt 'zus', en dan staat er even verderop een klein plaatje dat zegt 'zo'. En zo zijn er wel meer dingen in dit project.

Ik heb veel gehad aan de steun van mensen hier op dit forum, meer dan aan muffwiggler. Al moet ik ook zeggen dat ik hier meer gepost en gevraagd heb.

Als je enige andere ervaring met electronica DIY de Shruthi is dan is dit denk ik een behoorlijk grote stap. Ik heb zelf ook zoiets gedaan, dus het kan, maar het is nogal een sprong. Ben begonnen audiokabels solderen, toen een DSO138 oscilloscoop bouwpakket (vergelijkbaar met Shruthi, of iets kleiner), en als volgende stap meteen een Yocto (808 kloon). Dat is ca. 2000 onderdelen (de CrowBX is ca. 3000). In die Yocto heb ik allerlei fouten gemaakt, dus dingen geleerd, maar uiteindelijk alles ook op kunnen lossen. Daarna heb ik ook maar de Nava (909 kloon van dezelfde mensen als de Yocto) gebouwd, ongeveer net zo moeilijk. Tussendoor de CB-55 (DR-55 kloon) maar die heb ik niet afgemaakt ivm teveel gedoe.

En daarna deze CrowBX. Het voordeel van de Yocto en Nava is dat er veel meer andere bouwers zijn, meer community, meer fouten / instinkers zijn bekend. En je kunt er een nette behuizing voor krijgen. Mooie afgeronde projecten, zoals (denk ik) ook de Shruthi. Bij de CrowBX zit bijvoorbeeld ook geen voeding, alleen maar een suggestie hoe je een bepaalde netvoeding kunt modden zodat je 19V krijgt. Dan mag je daarna zelf even verzinnen hoe je die netvoeding netjes ergens (waarin??) inbouwt zodat je niet met je tengels bij de 230V kunt en doodgaat. Daar zijn ook wel alternatieven voor, maar je moet er meer zelf voor uitzoeken.

Ik heb gaandeweg ook een aardig setje gereedschap verzameld. Mooie soldeerbout (Hakko 888 ), oscilloscoop, multimeter, tangetjes, printplaathouder (Panavise). Ruim 1000 euro aan gereedschap. Dat hoeft niet zo duur (ik heb een dure smaak ) maar kost hoe dan ook honderden euro's.

Daarnaast is er het leren hoe je een beetje netjes soldeert. Daar ben ik nog steeds geen held in maar ik kan het nu een stuk beter dan toen ik aan die Yocto begon. En schema's lezen; in elk project bij mij was in eerste instantie iets stuk. Dan moet je op de een of andere manier uitvogelen wat de bedoeling is en waar het probleem zit. Dan mag je op een gegeven moment desolderen, waar ik in bijna elke build meer mee stuk heb gemaakt dan me lief is.

Misschien kan je dit allemaal al en hoef ik dit niet te vertellen. Maar van alle synth DIY projecten die je op kunt pakken is de CrowBX niet het meest vriendelijke. Het is een behoorlijk grote kluif en dat moet je leuk vinden.
jvq is offline   Met citaat reageren