Discussie: CrowBX logboek
Los bericht bekijken
Oud 6 augustus 2017, 11:58   #147
jvq

Ik gebruik een Cirklon met CVIO voor de MIDI/CV conversie. Alternatieven zijn de Kenton Pro 2000 of tweedehands oa de Doepfer MCV8 en Roland MPU-101. Ik wil zelf een Hexinverter MIDI-CV inbouwen in de CrowBX (DIY eurorack module, worden helaas niet meer gemaakt, heb een van de laatste kits gekocht). Er is ook een polyfone MIDI-CV van nordcore te vinden op (het Duitse) internet.

Warm: nee valt reuze mee. De bovenkant warmt wel op, maar niet meer dan andere synths. Ik vermoed dat het origineel een stuk meer warmte genereert omdat er een boel (ws ook oude en inefficiënte) digitale electronica in zit die de CrowBX niet heeft. De CrowBX heeft namelijk geen presets, auto-tune, keyboard scanner, voice assigner etc.

Wat betreft de behuizing: het is DIY dus je kunt het uiteindelijk zo gek maken als je wilt. Omdat dit het moeilijkste is wat ik tot nog toe gebouwd heb, en ik sowieso niet veel ervaring met DIY heb ben ik met opzet dicht bij het originele ontwerp gebleven. En dat is een rackmodule die in een 5U modular systeem past.

De vier voice cards steken ruim 20cm achter de frontplaat uit. Dat wordt nooit een erg 'platte' desktop unit. Zie ook foto's op pagina 6
voor wat er van binnen zit.

Ik ben vier maanden bezig geweest maar dat was niet non-stop natuurlijk. Toen ik het eenmaal doorhad kon ik 1 voice card in een weekend bouwen, maar dan deed ik ook weinig anders dat weekend. En het project is meer dan alleen de 4 voice cards. Gok: 15-20 dagen werk? Ik moet nog even kijken wat ik uitgegeven heb aan onderdelen, printplaten, frontplaten etc. maar ik denk dat het minstens 1000 euro is.

Achteraf vind ik het wel meevallen met de fouten in het schema, zeker als je goed leest op muffwigler wat anderen gedaan hebben. Ik heb op maar een paar punten andere waardes van onderdelen (weerstanden) gebruikt. Verder zijn het vooral rare trucs om te zorgen dat het allemaal past (condensatoren die onder allemaal rare hoeken etc. bevestigd moeten worden). En leren hoe je moet stemmen, en hoe een OB-X eigenlijk werkt.

"Zou ik het weer doen". Als ik 4 maanden terug kon in de tijd dan zou ik niet tegen mezelf zeggen "doe het niet". Het was een leuk project, ik heb veel geleerd, en nu heb ik een mooie synth.

Als iemand me zou vragen om er nog één te bouwen dan zou ik zeggen "nee dank je". Het is veel werk, en nadat de eerste voice af was de uitdaging er wel van af. Ik lees hier en daar plannen van Old Crow en anderen voor een project om een 4-voice CrowBX uit te bouwen naar een 8-voice met presets, auto-tune en MIDI. Misschien dat ik daar wel aan zou beginnen, maar dat zien we dan wel.
jvq is offline   Met citaat reageren