Los bericht bekijken
Oud 11 december 2017, 08:01   #52
arnomusicman
Radiation!

arnomusicman's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door MacGyverGear Bekijk bericht
En ben ook nog steeds nieuwsgierig naar dat liften van thema's.. al vermoed ik nu dat dit toch wat meer voor minder dynamische (dance-achtige) tracks opgaat??
Ik kan me niet voorstellen dat dit iets is wat in de mastering nog realiseerbaar is. Dat zul je volgens mij echt in de mix moeten doen. Bij masteren ben je echt beperkt tot een paar tools zoals EQ, en daar pak je (net als bij de eerder genoemde de-esser) alle instrumenten/klanken in je mix mee die in dat frequentiebereik zitten.
De-essing (tegen -s klanken en voor sommigen dus blijkbaar om de 'scherpte' van bekkens eraf te halen) en het 'liften van thema's' is echt een taak om in de mix te doen.

Bedenk altijd: een hele goede mix hoeft niet meer gemasterd te worden.
Alles wat je in de mix kunt oplossen, moet je daar oplossen.

Een thema 'liften' kun je in de mix het beste realiseren met het omlaag brengen van volumes van andere 'in de weg zittende' partijen, zodat het thema meer ruimte krijgt. En eventueel iets volume boosten tijdens een belangrijke passage. Als het maar niet te hard wordt ten opzichte van de rest. Maar je kunt beter iets weglaten, dan er teveel instoppen.
En vergeet de panning niet als mixing-tool.....

Maar ik val geloof ik in herhaling

Arno
Rise to yourself

Synths: Alesis QS8.1, Yamaha CS6x, Roland XV-5050 + R-70, Korg Wavestation SR + NS5R
Software: Windows 10 64-bit, Cubase Pro 9.5, WaveLab Pro 9.5, div. VSTi's
PC: i7-980 6-core,, 24GB RAM, 2xSSD, 3xHDD
Interfaces: Echo AudioFire12, MOTU MicroLite
Controllers: Steinberg cc121, Frontier Design Tranzport
Mixer: Soundtracs Topaz Project 8 32ch inline
De complete setup: www.amps-recordings.nl.

Cursussen Cubase en studio advies, ook op locatie
Facebook
arnomusicman is offline   Met citaat reageren