Los bericht bekijken
Oud 13 november 2017, 15:44   #54
Jompo
Vintage lid

Oorspronkelijk geplaatst door MadR Bekijk bericht
Nee hoor. Als je kleine speakers maar tot 80 hz gaan hoor je niks van hoe je sub laag daarop klinken. Glenn had het zelfs in zijn eerste post over een hpf van 170hz. Ook al zit er dik sub in, je hoort het gewoon niet. Kan je mixen tot je een ons weegt op kleine speakers maar wat er niet uit kan komen gaat niet opeens magisch ontstaan.

En ja die 30/40/50 hz sub hoor je wel op een 'normaler' geluidssysteem. En als ik het goed begrijp gaat het in dit draadje daar toch wel specifiek over.

Verder zeg ik niet dat techno mixen op kleine speakers niet kan. Alleen als je echt sub gebruikt moet je gewoon je 'echte' monitoren aanzetten. Simpel

Helemaal niet zo simpel

Ten eerste was de vraag van TS; hoe het laag ook op kleine speakers beter te laten overkomen, en niet specifiek 30/40/50Hz sub.

De oplossing hiervoor, zoals door anderen reeds aangegeven, is om de boventonen of hogere frequenties van de bas elementen te accentueren (door eq danwel saturatie), waarbij dus de grondtoon zlf onveranderd blijft (en nog steeds onhoorbaar op kleine speakers).
Wat je dan op de kleine speakers hoort zijn bovenharmonischen van de subbas, uiteraard niet die subfrequentie zelf.

En om dit nou te kunnen beoordelen ben je toch aangewezen op kleine speakers.
Hoe beoordeel je hoe een effect/aanpassing op kleine speakers klinkt? Dit doe je op kleine speakers, lijkt mij; logisch toch?

Dat jij dan techno op kleine speakers raar vindt klinken, is in deze context compleet irrelevant.

Jij bent verder blijkbaar de enige die de indruk heeft dat iemand in dit draadje denkt kleine speakers 30/40/50Hz te kunnen laten weergeven; dat heb ik hier niemand zien beweren.

Oorspronkelijk geplaatst door MadR Bekijk bericht
Verder zeg ik niet dat techno mixen op kleine speakers niet kan. Alleen als je echt sub gebruikt moet je gewoon je 'echte' monitoren aanzetten. Simpel

Niemand zegt ook dat je techno op kleine speakers moet gaan mixen. Alleen, als je wilt weten hoe, welk aspect dan ook van, jouw mix op kleine speakers klinkt, moet je gewoon je "kleine" speakers gebruiken. Simpel
Jompo is offline   Met citaat reageren