Los bericht bekijken
Oud 13 november 2017, 13:07   #53
MadR
nautica

MadR's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Jompo Bekijk bericht
Dit is heel kort door de bocht.

Ik ga er wel van uit dat wij het wel hebben over speakers als 'mixing tools' en niet voor louter luistergenot, aangezien het hier over mixing gaat.

Hoe raar techno op kleine speakers ook moge klinken, als andere commerciele techno tracks wŤl goed op deze speakers overkomen en overeind blijven, dan is dat toch een teken dat er iets ontbreekt in jouw mix.
En dat tekort zal zeker blijken wanneer jouw track 'back to back" wordt gedraaid met deze commerciŽle tracks op die "dikke" geluidssystemen.

Het mixen op verschillende systemen in combinatie met goede 'reference tracks' is niet omdat jouw mix op het ene of andere systeem uiteindelijk beluisterd zal gaan worden of niet, maar omdat elk afluistersysteem (van kleine speakers tot clubsystemen) andere aspecten en tekortkomingen van jouw mix zullen belichten, die je dan m.b.v. de 'reference track' kunt adresseren.

Dus, al zou je techno niet op kleine luidsprekers, als luisteraar, beluisteren, dan nog kunnen deze wel nuttig zijn in jouw monitoring systeem om het erop af te mixen.
Nee hoor. Als je kleine speakers maar tot 80 hz gaan hoor je niks van hoe je sub laag daarop klinken. Glenn had het zelfs in zijn eerste post over een hpf van 170hz. Ook al zit er dik sub in, je hoort het gewoon niet. Kan je mixen tot je een ons weegt op kleine speakers maar wat er niet uit kan komen gaat niet opeens magisch ontstaan.

En ja die 30/40/50 hz sub hoor je wel op een 'normaler' geluidssysteem. En als ik het goed begrijp gaat het in dit draadje daar toch wel specifiek over.

Verder zeg ik niet dat techno mixen op kleine speakers niet kan. Alleen als je echt sub gebruikt moet je gewoon je 'echte' monitoren aanzetten. Simpel

Ghetto Love !
MadR is offline   Met citaat reageren