Los bericht bekijken
Oud 12 november 2017, 16:14   #46
Afroham

Afroham's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Nightstorm Bekijk bericht
Wat ook meewerkt is het effect dat het laag heeft op de rest van de mix. Als het laag de rest subtiel wegdrukt, klinkt het massiever. Sidechain je subbass eens naar de rest van je mix, dan hoor je de frequenties van de sub zelf misschien niet op je speakers, maar wel de druk ervan op de rest van je sounds
dit is zeker het proberen waard!

Oorspronkelijk geplaatst door Jompo Bekijk bericht
Dit is heel kort door de bocht.

Ik ga er wel van uit dat wij het wel hebben over speakers als 'mixing tools' en niet voor louter luistergenot, aangezien het hier over mixing gaat.

Hoe raar techno op kleine speakers ook moge klinken, als andere commerciele techno tracks wŤl goed op deze speakers overkomen en overeind blijven, dan is dat toch een teken dat er iets ontbreekt in jouw mix.
En dat tekort zal zeker blijken wanneer jouw track 'back to back" wordt gedraaid met deze commerciŽle tracks op die "dikke" geluidssystemen.

Het mixen op verschillende systemen in combinatie met goede 'reference tracks' is niet omdat jouw mix op het ene of andere systeem uiteindelijk beluisterd zal gaan worden of niet, maar omdat elk afluistersysteem (van kleine speakers tot clubsystemen) andere aspecten en tekortkomingen van jouw mix zullen belichten, die je dan m.b.v. de 'reference track' kunt adresseren.

Dus, al zou je techno niet op kleine luidsprekers, als luisteraar, beluisteren, dan nog kunnen deze wel nuttig zijn in jouw monitoring systeem om het erop af te mixen.
hier ben ik het ook helemaal mee eens, maar daar wil ik nog wel aan toevoegen: onderschat niet de hoeveelheid muziek in alle stijlen die over super crappy speakers wordt gedraaid. Wij als "mensen die met muziek bezig zijn" zijn natuurlijk gewend aan een goed geluidsysteem met perfecte stereo weergave, de meeste mensen zijn dit echter niet. kijk bij Glenn's muziek naar de volgende scenarios:

- Iemand wilt snel een liedje laten horen en doet dit over zijn telefoon speakers.
- een pre-party voor een technofeest waar iemand z'n crappy 30-euro-bluetooth-speakertje
heeft meegebracht.
- een backstage op een feestje waar crappy speakers zijn zodat er op de achtergrond ook een
beetje muziek is
- mensen die gewoon van die goedkope desktop speakertjes hebben.
- wanneer iemand denkt dat ananas op een pizza een goed idee is en door je muziek heen
smakt

Dit kan ook net het verschil zijn tussen of je liedje "succesvol" is of niet. en ja dat is misschien niet het aller belangrijkste van muziek maken. Maar laten we eerlijk zijn. we vinden het allemaal enorm fijn als onze muziek door een grote groep mensen wordt gewaardeerd.

On topic:
Ik heb je track beluisterd op mijn laptop speakers, mijn auratone (waar de mixcube op gebaseerd is) en op mijn gewone speakers. Op de auratone kwam je bass nog wel acceptabel naar voren. op de laptop speakers was hij bijna helemaal weg. in dit geval zou ik een stapje verder gaan (ik heb dit niet zelf geprobeerd, maar dit is wat ik zou doen om het probleem proberen op te lossen): parallele multiband distortion. als ik naar je bass luister is het niet een pure sinus toon, er zitten echt wel wat frequencies boven op. laat de parallele distortion die je al toegepast hebt gewoon voor wat het is, en stuur het originele signaal naar nog een bus waar je het laag eruit filtert en alleen de hogere frequencies van het signaal overhoudt. distort die frequencies wat heviger en mix dat naar smaak in bij het originele signaal, misschien helpt het ook om op deze bus nog wat parallele compressie toe te passen zodat het lekker constant blijft.

en lekker trackie hoor trouwens! ik zou nu je toch bezig bent ook je snare en hihats een flinke dosis saturatie geven. voor een lekkere rouwe vibe!

- afro

Treitervlogger
Afroham is offline   Met citaat reageren