Discussie: CrowBX logboek
Los bericht bekijken
Oud 8 mei 2017, 20:19   #101
Bob1991
Vintage lid

Bob1991's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door jvq Bekijk bericht
Nu ook meteen maar de dubbele diode clamp erop gezet:
Dit schijnt nodig te zijn omdat de 2N3906 die overal gebruikt worden een hogere versterkingsfactor hebben dan de originele NPN's en daardoor oversturing van de VCF kunnen veroorzaken. De clamps zitten over de inputs van TL072 'A11' in de nummering van Old Crow.
Ondanks dat ik al 2N3905's gebruik is er 1 patch in m'n OBX die beide nieuwe voicecards laat 'crashen'. Een rauw orgelgeluid met een hele harde reosnance peak en de ene oscillator een aantal tonen boven de andere. Zodra de nieuwe voicecards worden 'getriggerd' hoor ik heel kort de noot, gevolgd door een plop en daarna doet de voicecard niks meer totdat ik de OBX opnieuw aanzet. Ook al een paar keer gehad dat, in deze situatie, indien ik de OBX hierna niet snel uitzet, alle lampjes uitgaan en alle overige voicecards ineens klinken terwijl ze omlaag gaan in pitch. Ik heb ondertussen al een -15V regulator moeten vervangen op 1 van m'n nieuwe voicecards omdat die ineens kapot was na een vergelijkbare situatie. Is dit dat lock-up gebeuren wat kan worden voorkomen met clamping diodes? Ik was niet bekend met die technische term, maar op https://en.wikipedia.org/wiki/Latch-up lees ik dat dit een soort foutieve kortsluitingsmodus is die dus inderdaad de op-amp , of omliggende componenten kan slopen.

Update:
als ik dit zo lees heeft dat er inderdaad mee te maken, dus ik ga er binnenkort eens mee experimenteren

Citaat:
The clamping diodes is a partial solution in that it doesn't address the cause.

We suspected early on that the SVF was latching up because the signals were close to the rails. This was happening because as resonance increases the SEM filter does not attenuate the passband harmonics, but the resonant band harmonics increase in gain. At high resonance with high VCO frequencies, the high frequency harmonics in the resonant band were amplified to the point where it triggered latchup. The clamping diodes cure the symptom.
Update 2:
In het Muffwiggler topic lees ik dat de diodeclamp beter niet toe te passen is in het geval van gebruik in een originele OBX, zoals ik dus doe. Dit omdat het de sound kan beinvloeden. Er wordt aangeraden om te experimenteren met een andere opamp, zoals een LM1458 wat in feite een dual LM741 is. Dat is de opamp die in de originele voicecards gebruikt is, en door Oldcrow vervangen is door een TL072

Synthesizer of ander geluidsapparaat kapot? Ik repareer op professionele basis, stuur gerust een PM!

Laatst gewijzigd door Bob1991; 8 mei 2017 om 20:43
Bob1991 is offline   Met citaat reageren