X

Probleem met Formant Dual VCA

Collapse
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

Probleem met Formant Dual VCA

Zoals jullie misschien in mijn andere draadje (bouwverslag My First Modular) gelezen hebben ben ik bezig met wat oude modules op te lappen om daar een basis modular van te maken. Nu heb ik (denk ik tenminste) een probleem met de Formant DUAL VCA; volgens mij doet ie het niet meer. Als ik de white of coloured noise output van de Formant noise module in de input (ES) stop en de input potmeter P5 open draai zie ik aan de LED dat er ingang is. De VCA output (EOS) doe ik in mijn audio mixer. De schakelaar S1 staat op off en ik draai de gain regelaar P3 helemaal open. Volgens mij zou ik dan noise op de output moeten horen. Maar ik hoor niets. Als ik de noise output op de audio mixer aansluit hoor is wel noise. Ik heb al alle componenten stukje bij beetje op de VCA print vervangen door nieuwe behalve de CA3084 want die kan ik niet meer krijgen. Maar nog steeds geen resultaat.

Kan iemand bevestigen dat mijn test noise op de output van de VCA zou moeten geven?
    Misschien heeft iemand nog andere ideeen waar het aan zou kunnen liggen?
    Ik verwacht eigenlijk niet dat het aan de CA3084 ligt omdat ik deze met de S1 schakelaar bypass. Misschien heeft er iemand nog een CA3084 ongebruikt liggen om dat uit te sluiten?

Hierbij ook nog het schema. Het is misschien niet zo scherp omdat ik het moeten verkleinen voor plaatsing. Op aanvraag mail ik je een scherpere.
    Bijgevoegde bestanden
    Visit http://www.attorks.nl

Wat is de stroom door R10? kun je dat op een bepaalde manier meten? (dat kan door R10 los te solderen aan een kant en een (mA) amperemeter er tussen zetten). Veranderd deze stroom als je aan P5 draait?

Pas sowieso op dat je R10 niet overbrugt tijdens het meten, dan kan er teveel stroom gaan lopen naar de OTA en gaat deze stuk.
    Don't fix it if it ain't broke

Comment

Je kan ook even de uitgang van IC4 (pin 6), IC6 (pin 6) en IC8 (pin 6) meten, dan weet je in ieder geval in welk gedeelte zich de fout bevind.

Comment

Bedankt voor je reactie Organix.

Origineel geplaatst door organix
        Wat is de stroom door R10? kun je dat op een bepaalde manier meten? (dat kan door R10 los te solderen aan een kant en een (mA) amperemeter er tussen zetten). Veranderd deze stroom als je aan P5 draait?
        Ik heb R10 aan 1 kant los gemaakt en een multimeter op mA stand ertussen gezet. Noise aangesloten op input 1 en de spanning op de 2 modules gezet. Maar de mA blijft op 0 staan, ook als ik aan P5, P1 of P2 draai met de ENV switch op off. Betekent dit dat het probleem toch in de CA3084 zit? Volgens de gegevens van de CA3080 wordt op pin5 de versterkingsfactor geregeld dus als daar de stroom op 0mA blijft zal er geen versterking zijn neem ik aan?

Je kan ook even de uitgang van IC4 (pin 6), IC6 (pin 6) en IC8 (pin 6) meten, dan weet je in ieder geval in welk gedeelte zich de fout bevind.
        Op pin6 van IC4 is er nog gewoon een hoorbaar audio signaal. Maar na R19 wordt dit sterk verzwakt door R19/R20. Moet ik de stroom of het voltage meten op pin6 van IC6 en IC8?

Comment

Ik heb de stroom ook gemeten door R9 los te maken welke IC7 aanstuurt. Ik meet daar 0mA met P3 (Gain) dicht en 0.367mA met P3 helemaal open. Dus IC7 wordt wel goed aangestuurd op pin5.
          Naar mijn idee is dan toch IC1 (CA3084) defect?
          Maar een CA3084 kon ik bij de electronicazaak niet meer krijgen en er was ook geen vervanging voor bekend.
          iemand ideeen?

Comment

Ik heb R10 aan 1 kant los gemaakt en een multimeter op mA stand ertussen gezet. Noise aangesloten op input 1 en de spanning op de 2 modules gezet. Maar de mA blijft op 0 staan, ook als ik aan P5, P1 of P2 draai met de ENV switch op off. Betekent dit dat het probleem toch in de CA3084 zit?
            Dan loopt er inderdaad geen stroom door de rechtse transistor van de CA3084. De volgende vraag is dan, welke stroom loopt door R7? (tenminste... ik neem aan dat het R7 is, beetje onleesbaar, maar ik bedoel de weerstand van 2k2 die met de emitter van beide transistoren in de CA3084 is verbonden.)

Staat er op een kant van R8 (is dat R8?...) 330k een spanning van -15V ? (geen +15V en ook geen GND... het moet -15V zijn).

Volgens de gegevens van de CA3080 wordt op pin5 de versterkingsfactor geregeld dus als daar de stroom op 0mA blijft zal er geen versterking zijn neem ik aan?
            Dat is de BIAS input, daar regel je de stroom mee die in de ingangs-stroomspiegel loopt. Hier een handig plaatje dat uitlegt hoe een OTA in het algemeen werkt:

Op pin6 van IC4 is er nog gewoon een hoorbaar audio signaal. Maar na R19 wordt dit sterk verzwakt door R19/R20. Moet ik de stroom of het voltage meten op pin6 van IC6 en IC8?
            R19 en R20 vormen een spanningsdeler omdat de OTA alleen linear is bij kleine ingangsspanningen.

Je moet de spanning ("voltage" is geen juist begrip... dat is een soort engels-nederlands... net zoals stroom dan vertaald wordt als "amperage"..en dat klinkt al helemaal niet.. maargoed... klein zeurpuntje even tussendoor ) meten op de uitgang van de opamps. Bij opamps is de uitgang altijd spanning... en geen stroom.

Ik heb de stroom ook gemeten door R9 los te maken welke IC7 aanstuurt. Ik meet daar 0mA met P3 (Gain) dicht en 0.367mA met P3 helemaal open. Dus IC7 wordt wel goed aangestuurd op pin5.
            Oke dat is dan goed

Naar mijn idee is dan toch IC1 (CA3084) defect?
            Dat hoeft niet direct, je zou alleen even uit moeten vinden waarom er geen stroom door de stroomspiegel loopt. Als er geen stroom door R7 loopt is of de linkse transistor in de CA3084 defect of er is toch iets anders aan de hand.

Maar een CA3084 kon ik bij de electronicazaak niet meer krijgen en er was ook geen vervanging voor bekend.
            De CA3084 is inderdaad al een tijd niet meer in productie (helaas). Je zou nog kunnen overwegen om, als hij werkelijk defect is, er twee losse PNP transistoren in te plaats voor te zetten. Welke dat kunnen zijn weet ik even niet zo direct, dat zou dan even in vergelijking met de CA3084 datasheet uitgezocht moeten worden.

Comment

Dan loopt er inderdaad geen stroom door de rechtse transistor van de CA3084. De volgende vraag is dan, welke stroom loopt door R7? (tenminste... ik neem aan dat het R7 is, beetje onleesbaar, maar ik bedoel de weerstand van 2k2 die met de emitter van beide transistoren in de CA3084 is verbonden.)
              Het is inderdaad R7. Ik meet 6,14mA.

Staat er op een kant van R8 (is dat R8?...) 330k een spanning van -15V ? (geen +15V en ook geen GND... het moet -15V zijn).
              Het is inderdaad R8. Ik meet -15V.

Comment

Hmmm... dan is toch de rechtse transistor van de CA3084 verdacht. IC6 CA3080 had je al vervangen zei je toch?

Comment

Hmmm... dan is toch de rechtse transistor van de CA3084 verdacht. IC6 CA3080 had je al vervangen zei je toch?
                  Ja, ik heb alles vervangen behalve de CA3084...

Op URL http://www.euronet.nl/~rja/Emusic/Formant/ lees ik het volgende:

The exponential generator in the other voltage controlled modules (VCF and VCA) were built with another double transistor, a PNP transistor array in an ic, the CA3084. I have been able to get 10 of those still. You could probably use a MAT03 as a replacement though.
                  Een datasheet van de CA3084 is te vinden op http://www.datasheetarchive.com/search.php?q=CA3084 (klik op Information Thumbnail voor PDF)
                  Een datasheet van de MAT03 is te vinden op http://www.analog.com/UploadedFiles/...eets/MAT03.pdf

Ik weet niet hoe courant die MAT03 is?

Comment

De MAT03 is ook niet makkelijk te vinden helaas, die is ook uit productie.

Wat je zou kunnen overwegen is om de CA3084 te vervangen door 2 losse PNP transistoren. Die zijn dan niet gematched maar ik denk niet dat je het verschil zo direct hoort bij een VCA.

Ik denk dat je er iets van 2N3906 in kunt proberen en als het bereik niet klopt dan moeten er misschien wat waarden rondom IC3 worden aangepast.

Comment

SSM2220,10 euro, nog verkrijgbaar en beter dan een CA3084 misschien een beetje overkill(is de mat 03 trouwens ook).
                      Ca3096 ergens tussen de 2 en 5 euro. Array met 2 pnp en 3 npn. Houd je 3 transistors over. (RBE is aan de hoge kant da's een nadeel)
                      BC560C(50 cent), bij voorkeur uit dezelfde batch dan zit er meestal niet veel verschil in Vbe. Of zelf matchen(maar daar moet je een schakelingetje voor bouwen en ff goed lezen hoe het moet anders heeft het geen zin) Thermisch koppelen kun je doen door ze tegenelkaar te lijmen. Dat zou voor een VCA vrij aardig moeten werken.

Comment

Nog bedankt voor jullie reactie Organix en Twiki.

Gisteren naar de electronicaboer geweest in Dordrecht (Radiobeurs). Maar de MAT03 en SSM2220 hadden ze niet. Ben toen maar gegaan voor de BC560C. We gingen er maar van uit dat hetzelfde 2e nummertje op de transistor betekende dat ze uit dezelfde batch kwamen. Ik heb er 2 met de platte kant aan elkaar gelijmd met secondelijm. De IC 3084 van de VCA afgehaald en de dubbele BC560C ervoor in de plaats gesoldeerd. En het werkt nu! Het duurde even voordat ik door had dat de GAIN opengedraaid moest worden om de ADSR te gebruiken als de schakelaar op ENV staat.

Dus nog hartelijk dank voor jullie hulp.

Comment

Gelukkig

Comment

ik heb een gelijkaardig probleem: led zegt dat er klank door de formant vca komt, maar ik hoor niks aan de uitgang.
                            de rest vd modules hoor ik klaar en duidelijk als ik in hun uitgang patch, maar als ik ze naar de am ingang van de vca stuur en dan de vca uitgang beluister komt het er maar heel heel stilletjes op de achtergrond door.

gain staat open en externe ingang (es) doet niks
                            alle draadjes zitten nog op zijn plaats

en tot daarnet werkte hij nog perfect.

wat stellen jullie voor?

Comment

de rest vd modules hoor ik klaar en duidelijk als ik in hun uitgang patch
                              Ik snap niet zo goed wat je met bovenstaande bedoel. Kan je wat duidelijker zijn?

maar als ik ze naar de am ingang van de vca stuur en dan de vca uitgang beluister komt het er maar heel heel stilletjes op de achtergrond door.
                              Wat patch je dan naar de AM ingang? De AM ingang is bedoeld voor Amplitude Modulatie, dus het varieren van de versterking van de VCA. Wat gebeurt er als je bijv. een VCO op de ingang aan de voorkant van de VCA zet: hoor je dan ook niets op de VCA uitgang?

Comment

ok, al mijn modules zitten langs de achterkant verbonden, op de "normale" manier (vco's>adsr>filter>adsr>vca)
                                maar er is telkens ook een externe in en uitgang die deze verbindingen "overschrijft" (kan je bvb de filter de frequentie van vco1 laten moduleren etc)

ook de vca heeft zo'n ingang en uitgang, maar die uitgang doet het nu niet meer.
                                dus zonder te patchen ging vroeger de gefilterde vco signalen door de vca en zo naar mijn versterker, en nu komt er niks meer uit.
                                als ik het signaal bij de vco's of de filter aftap gaat het nog gewoon, maar bij de uitgang van de vca klinkt er zonder te patchen (dus met verbindinge aan de achterkant) niks meer en als ik een signaal (bvb van vco) rechtstraaks naar de am ingang patch klinkt het heel stil op de achtergrond een beetje.

de laatste keer dat ie werkte maakte ik tremolo effecten van mijn gefilterd vco signaal door een doepfer lfo op de am ingang aan te sluiten, en na een tijdje pas viel me op dat de tremolo weg was en de vca niet meer werkte.

de aansluitingen lijken nog allemaal goed te zitten achteraan.

Comment

Verbind de VCO uitgang met de ES ingang van de VCA, zet de ENV schakelaar op OFF en zet de GAIN op 10. De INPUT VOLUME LED zou nu op moeten lichten. Hoor je dan ook niets op de OUT uitgang?

Comment

bedankt voor de hulp, ik heb het juist geprobeerd, maar hoor nog steeds niks op de uitgang.

Comment

dus de led gaat wel aan maar er komt geen klank uit.

Comment

Ik weet niet hoe handig je bent met de multimeter en de soldeerbout? Ik denk dan toch dat er ergens een component defect is. Als je IC's op voetjes zitten zou je kunnen testen wat er gebeurt als je een IC vervangt door een andere (natuurlijk wel hetzelfde type. Wel steeds de spanning eraf halen als je IC's gaat vervangen. Ik denk dat je IC4 en IC5 niet hoeft te testen met vervangen omdat je INPUT VOLUME LED nog wel werkt. IC1 vervangen zal een probleem worden (zie boven) omdat die niet echt leverbaar meer is. Ook zou je de testen uit kunnen voeren die Organix hierboven aangegeven heeft.

Als je niet handig bent met multimeter en soldeerbout zal je iemand moet inschakelen die dat wel is. Ik weet niet of je bij mij in de buurt woont (Dordrecht) ?

Comment

Working...
                                        X