Announcement

Collapse
No announcement yet.
X

Hoe werd de eerste gabberhouse gemaakt?

Collapse
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

Originally posted by MeneerJansen View Post
    Ik vond onderstaande Youtube video van Synthmania verhelderend. Ik dacht dat zolderkamer House met een Atari ST en een multi-track taperecorder gemaakt werd. Maar deze gast gebruikt floppy disks (voor de samples) en de Roland W-30 om hele nummers in elkaar te draaien!

Ja, vrij veel mensen gebruikten de w30 (of Ensoniq ASR-10) om tracks in elkaar te zetten. Wel zo handig bij een live optreden. Hoefde je geen comp + zware monitor mee te nemen

Edit: Die w30 was toch ook maar 15/30Khz, 12 bit. Maar wel goede geluiden
    Laatst gewijzigd door djazid , 15 mei 2018, 22:59.

Comment

Originally posted by harrewarre View Post
      Dat Merk SOUNBLASTER is bij mij nog altijd blijven hangen en ik ben er nog steeds gek van dat merk
      Ik maak mijn muziek nog steeds met een soundblaster Audigy 5 Rx van 65 euro met 96khz op Fruity Loops 12

alles ff goed instellen en het werkt voor mij prima

Mijn CPU heeft het er wel moeilijk mee soms met bepaalde VST plugins tegelijk op 96khz
      Veel producers zeggen vaak maakt niet uit met 44 / 48khz of 96khz
      maar ik hoor duidelijk een verschil
      Op 96khz klinkt alles wat voller en meer helder
      De kicks die ik altijd maak in 3 lagen, klinken gelijk veel beter en knallen veel harder
      en ook zit je minder met de EQ te knoeien om een goeie afmix te krijgen in een track

Wat ik ook apart vind als je een project wil opslaan met 32bt 96khz WAV
      En dan op cooledit weer omzet naar 44khz als mp3 met 320kbs ?
      Dat het dan net zo helder klinkt en vol klinkt in de oren

offtopic;

Bij een goede geluidskaart hoor je nauwelijks tot geen verschil tussen 48 en 96kHz.
      Als je duidelijk verschil hoort overweeg een andere geluidskaart.
      Hoge bitrate heeft als voordeel dat je minder verliezen hebt bij audiobewerkingen.

terug naar Gabberrrrhouse....

Comment

W30 en ASR10 waren de Fruityloops van hun tijd. Ineens had je nog maar één ding nodig om complete tracks te maken!

Comment

eerste Prodigy stuff is ook allemaal W30
          [SPRING Collective recordlabel] || [EXPANSIONS DJ Collective]
          www.springcollective.com || www.expansions.nl

Comment

Originally posted by bikkel View Post
            W30 en ASR10 waren de Fruityloops van hun tijd. Ineens had je nog maar één ding nodig om complete tracks te maken!
            Ik zou eerder trackers op de amiga en pc noemen dan daadwerkelijk hardware van duizenden guldens. Die werden begin 90's ook veelvuldig gebruikt voor releases.
            DJ Niel Facebook Tutorials

Check out: www.gearhunter.net

Comment

Originally posted by Niel View Post
              Ik zou eerder trackers op de amiga en pc noemen dan daadwerkelijk hardware van duizenden guldens. Die werden begin 90's ook veelvuldig gebruikt voor releases.
              Hoe werkte je op een Amiga of Atari ST met samples? Ik dacht altijd dat een ST alleen hardware aan kon sturen via Midi. En dat je er geen audio bestanden op had staan: noch voor samples, noch als "final mix". Ik neem aan dat je de audio opnam met een cassettedeck of portastudio?
              Noem 1 goed nummer waar geen Minimoog in voorkomt.

Comment

Hoe werkte je op een Amiga of Atari ST met samples? Ik dacht altijd dat een ST alleen hardware aan kon sturen via Midi. En dat je er geen audio bestanden op had staan: noch voor samples, noch als "final mix". Ik neem aan dat je de audio opnam met een cassettedeck of portastudio?
                Je werkte juist alleen met samples, vanaf diskette.
                MIDI had ik pas op een heel laat moment in gebruik, net voordat ik overstapte op de 1e Mac Performer.

Je kon leuke truukjes uithalen met die codes aan het einde van een regel, fades en delays en dat soort grappen,

Ik werkte med octamed sound studio, dat ik destijds bij de progger zelf had gekocht na een telefonische overboeking naar Zweden, lekker nostalgisch.
                Bijgevoegde bestanden
                Het niets is alles wat niet iets is
                https://soundcloud.com/septicstudio <---Elitaire Grafmuziek

Comment

Originally posted by Septic View Post
                  Je werkte juist alleen met samples, vanaf diskette.
                  MIDI had ik pas op een heel laat moment in gebruik, net voordat ik overstapte op de 1e Mac Performer.

Je kon leuke truukjes uithalen met die codes aan het einde van een regel, fades en delays en dat soort grappen,

Ik werkte med octamed sound studio, dat ik destijds bij de progger zelf had gekocht na een telefonische overboeking naar Zweden, lekker nostalgisch.
                  Bedankt voor de info. Samples op een floppy dus. Waren dat double density floppies van 1,44 MB? Als het 44,1 kHZ 16 bit stereo PCM (.wav) samples waren dan zou je denk ik ong. 1,44 seconde op 1 floppy kunnen zetten. Dus ik neem aan dat er een andere vorm van samplen werd gebruikt. Misschien 22 kHz en 8 bit mono? Maar dan nog...

Comment

22khz/8bit mono, anders zaten je floppies zo vol inderdaad. En als er geen hoog in hoeft te zitten op een nog lagere bitrate.
                    Zo kort mogelijk met veel loopen binnen of na de sample icm fade.
                    Dubbele sample gebruiken met een andere looppoint om de loop te verdoezelen. Creatieve tijden toen.

Comment

Klopt gedeeltelijk. Je kan de atari ST wel als sampler gebruiken met bv de stereo replay sampler cartridge maar dan doet hij alleen dat en is via midi aan te sturen zoals iedere andere sampler. Zelf heb ik dat ooit gedaan met 2 atarai's. Één als sampler en de andere ST gewoon als cubase midi sequencer, plus de rest van de hardware natuurlijk (synth, mixer). Alles opnemen op 4 track yamaha dbx 9.5 tape speed cassette en later DAT tapes via een sony walkman DAT recorder.

De amiga's waren wat dat betreft beter uitgerust voor de beginner om direct alles te kunnen doen, ookal klonk dat een stuk blikkeriger. Nog altijd beter dan een analoge Mirage met 2 x 64 kb, afhankelijk van het genre wat je doet.
                      DRé: "Muziek maken is het zelfde als ademhalen, het moet vanzelf gaan. Je gaat toch ook niet expres moeilijk zuchten. "
                      Analogic: "Wel als je er een oscar mee kan winnen"

Comment

Originally posted by Analogic View Post
                        Klopt gedeeltelijk. Je kan de atari ST wel als sampler gebruiken met bv de stereo replay sampler cartridge maar dan doet hij alleen dat en is via midi aan te sturen zoals iedere andere sampler. Zelf heb ik dat ooit gedaan met 2 atarai's. Één als sampler en de andere ST gewoon als cubase midi sequencer, plus de rest van de hardware natuurlijk (synth, mixer). Alles opnemen op 4 track yamaha dbx 9.5 tape speed cassette en later DAT tapes via een sony walkman DAT recorder.

De amiga's waren wat dat betreft beter uitgerust voor de beginner om direct alles te kunnen doen, ookal klonk dat een stuk blikkeriger. Nog altijd beter dan een analoge Mirage met 2 x 64 kb, afhankelijk van het genre wat je doet.
                        @Biam: bedankt voor de info.

@Analogic: een Amiga had standaard geen Midi poorten aan boord en een Atari ST wel. Ik dacht dat dat de reden was dat de ST meer gebruikt werd voor muziek (en de lagere prijs). Hoe "deed" je Midi dan met een Amiga? En waarom klonk 'ie blikkeriger?

Comment

Idd atari st heeft standaard al prima (al dan niet de beste) midi interface er al op zitten.

Maar voor zover ik weet was midi op de amiga wel mogelijk vai de seriele poort. Volgens mij werkte bass d en king mathew daar oa mee in het begin.

Blikkerig in de zin van 8 bit audio zonder anti aliassing filters.
                          Dedicated hardware samplers uit dezelfde tijd klinken over het algemeen een stukje beter (understatement).
                          DRé: "Muziek maken is het zelfde als ademhalen, het moet vanzelf gaan. Je gaat toch ook niet expres moeilijk zuchten. "
                          Analogic: "Wel als je er een oscar mee kan winnen"

Comment

Zoals een Akai S-900 bijvoorbeeld
                            Mono Rules - Homies & Gear4life
                            https://soundcloud.com/dj_b0mber/sets/hardcore-gabber

Comment

Maar voor zover ik weet was midi op de amiga wel mogelijk vai de seriele poort.
                              Klopt, en in tegenstelling tot de seriële poort van bijvoorbeeld PC's van toen, kon die van de Amiga standaard al op 31,250 baud draaien, dus was een minimaal stukje hardware genoeg om van serieel naar midi te gaan.

Klinkt bekend. Ik heb ook nog een originele floppy van Teijo liggen met handgeschreven serienummer.
                              Bouw- en reparatiedingen

Comment

Idd atari st heeft standaard al prima (al dan niet de beste) midi interface er al op zitten.

Maar voor zover ik weet was midi op de amiga wel mogelijk vai de seriele poort. Volgens mij werkte bass d en king mathew daar oa mee in het begin.

Blikkerig in de zin van 8 bit audio zonder anti aliassing filters.
                                Dedicated hardware samplers uit dezelfde tijd klinken over het algemeen een stukje beter (understatement).
                                Hoe werkte dat met antialiassing filters: hardware of software?

Comment

Hoe werkte dat met antialiassing filters: hardware of software?
                                  Software heeft niet zoveel zin, want de aliasing wordt door de D/A toegevoegd. Een anti-alias filter is altijd hardware (een simpele high cut).
                                  Bouw- en reparatiedingen

Comment

Originally posted by etaoin View Post
                                    Software heeft niet zoveel zin, want de aliasing wordt door de D/A toegevoegd. Een anti-alias filter is altijd hardware (een simpele high cut).
                                    Ik wist niet dat de Atari ST zo'n filter had en de Amiga niet. In alle Youtube filmpjes doen ze net alsof de Midi poort op een ST op het allerlaatste moment toegevoegd is als 2 Dollar component om te compenseren dat 'ie een matige geluidschip had. Weer wat geleerd.

[edit] Wacht effe. Er loopt geen audio signaal door Midi natuurlijk. Dat filter zat dus op de audio out.

Comment

@Biam: bedankt voor de info.

@Analogic: een Amiga had standaard geen Midi poorten aan boord en een Atari ST wel. Ik dacht dat dat de reden was dat de ST meer gebruikt werd voor muziek (en de lagere prijs). Hoe "deed" je Midi dan met een Amiga? En waarom klonk 'ie blikkeriger?
                                      Midi deed je bv met a.m.a.s., al vanaf '88 beschikbaar: http://www.bigbookofamigahardware.co...t.aspx?id=1719
                                      Staat hier nog en werkt nog altijd...

Later werd met A.H.I. de 14 bit mode 'ontdekt', zodat het wat minder blikkerig klonk.

Ja, bv. met sample offset kon je wel wat truukjes uithalen, alsof je aan wat knopjes aan het draaien was.

Comment

Ik had deze interface:

Trouwens ik had later een CD32 met een communicatorIII (zat midi ook al op) en octamed op een CD, dat was lekker compact werken. Was trouwens de 1e 32 bits computer, dat spul was zijn tijd zo ver vooruit...
                                        Bijgevoegde bestanden
                                        Het niets is alles wat niet iets is
                                        https://soundcloud.com/septicstudio <---Elitaire Grafmuziek

Comment

Originally posted by Stephen View Post
                                          ja, kvind t ook geweldig om die w-30 te horen,,
                                          zou die al zn floppies niet willen backuppen en online zetten?
                                          zoals bij de amiga en c64 bamiga sector one library ook gedaan is ??
                                          kweet niet of het w-30 formaat kan gelezen worden met bv de kurzweil of die extreme sample converter enz,,
                                          Elke fabrikant heeft zijn manier van formatteren van floppy's. Zo ook met deze W30. Je kunt de nog verkrijgbare HD(1.44 MB) floppy's gebruiken maar je moet een truuk toepassen volgens deze W30 site.
                                          Er bestond vroeger een appje om al die format's om te zetten. Het heette Rubber Chicken van Chicken Systems, maar ik weet niet of het nog verkrijgbaar is. Dan kon je van Akai, naar Roland en naar Ensoniq.
                                          Citaat van Elbee: Een song zonder autotune is als een selfie zonder filters.

Comment

Working...
                                          X