X

Superieure graphene koptelefoon mei 2018

Collapse
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

Superieure graphene koptelefoon mei 2018

Een superieure koptelefoon komt op de markt en voorjaar 2018 te koop.
    Het is de eerste keer dat graphene als materiaal gebruikt wordt in een koptelefoon.
    Al eerder hadden wetenschappers in een proefopstelling graphene gebruikt als speakers en al was dit nog niet volledig uitgewerkt dan was de weergave superieur aan elk ander conventioneel systeem.
    Nu de koptelefoon een feit is via behaalde doelen op kickstarter kunnen we neem ik aan ook speakers/monitoren verwachten op de niet al te lange termijn.
    Mooi voor wie een zo natuurlijk mogelijke mix nastreeft in z'n produktie.

https://androidworld.nl/nieuws/deze-...erieur-geluid/

https://www.kickstarter.com/projects...es/description

Even afwachten wat de markt met dit materiaal gaat doen, sennheizer enzo.
    https://soundcloud.com/dj-designer/space-bass

Comment

Ben benieuwd, maar ik wil het eerst weleens horen voordat ik er blind/doof 400eu tegenaan smijt.

Comment

Ben wel benieuwd wat ze precies met het graphene doen, en waarom het superieur is. Op de R&D afdeling van TE konden ze er 4 jaar geleden nog niet zoveel mee, en waren ze er vooral heel voorzichtig mee omdat nog niet duidelijk was welke gezondheidsrisico's het heeft (omdat het zulke kleine deeltjes zijn).
        Mucho bullshit op die website, die membramen zijn echt niet van graphene, hooguit heeft iemand een theelepeltje graphene aan een coating toegevoegd.

Comment

Het is net als een reclame voor een nieuwe tv, je kan het pas horen of zien in de winkel en natuurlijk niet van youtube clips of zoiets.
          Het heeft wel een waanzinnig frequentiebereik van 4 hz tot 64 khz.
          En natuurlijk kunnen we dat niet horen maar het geeft wel aan hoe gevoelig deze nieuwe techniek is.
          Wat ik zelf een beetje verwacht is dat het heel dynamisch is en natuurgetrouw omdat het wel het lichtste materiaal ooit is en op die manier op de kleinste vibraties reageert zonder merkbare vertraging.
          Maar ik ben ook benieuwd als het in de winkel ligt en eindelijk, ja eindelijk weer 'ns een produkt wat op deze techniek gebaseerd is.
          Want het is zo verschrikkelijk gehyped de afgelopen jaren maar op een racket, een lamp en een fietswiel na heb ik verder nog niets gezien tot nu toe.
          Ik vind trouwens onder de 400 euro nog wel meevallen als het echt veel beter is want voor een beetje goede koptelefoon betaal je ook al gauw een 2 a 300 euro.

Comment

Originally posted by SRPP View Post
            die membramen zijn echt niet van graphene, hooguit heeft iemand een theelepeltje graphene aan een coating toegevoegd.
            Ik zou het niet weten. Volgens de Kickstarter:
            "GrapheneQ is a composite material which is over 95% Graphene by weight. It is formed by depositing flakes of Graphene into thousands of layers that are bonded together with proprietary cross-linking agents. Rather than trying to form one, continuous layer of Graphene, GrapheneQ stacks flakes of Graphene together into a laminate material that preserves the benefits of Graphene while allowing the material to be formed into loudspeaker cones."

Op hun website nog meer hierover. Ze bieden voor OEMs ook developer kits aan, o.a.: "Three, 1cm x 3cm GrapheneQ strips for mechanical testing". Dat klinkt toch wel alsof ze daadwerkelijk een materiaal hebben ontwikkeld.
            Laatst gewijzigd door torp , 8 oktober 2017, 18:11.

Comment

Toch wel interessant idd.

Comment

Originally posted by willem1958 View Post
                Mooi voor wie een zo natuurlijk mogelijke mix nastreeft in z'n produktie.
                Zoals ik.
                Laatst gewijzigd door spdk , 8 oktober 2017, 19:18.
                https://facebook.com/dorpzicht
                https://facebook.com/PatCemetery
                https://soundcloud.com/dorpzicht
                https://soundcloud.com/spdk-music
                https://soundcloud.com/hooverblade

Comment

Oei oei die site heeft een behoorlijk hoog bullshit gehalte.
                  Graphene is een materiaal wat heel fijn electrische eigenschappen heeft. Ze doen nu geloven alsof dit spul (eigenlijk een soort grafiet) ook meteen de cup van je headphone beter maakt? Wat een onzin!
                  Ze willen meevaren op de CFRP trein (carbon fibre reenforced plastic) maar das niets nieuws. Dus dachten ze, laten we de term Graphene introduceren voor de gullible folks.

Comment

How strong is graphene?
                    In this video, we find out how strong graphene is. Graphene is the strongest material known to man. It is over 200 times stronger than steel. The strength of graphene could be used in composites and coatings for applications in areas such as aerospace and automotive industries.

[ame]https://www.youtube.com/watch?v=6pSko4zhZOov[/ame]

https://graphene-flagship.eu/how-strong-is-graphene

Comment

Meestal moet je dan ook superieure apparatuur (versterker/soundkaart/mixer/etc) hebben om de verschillen te horen. En de muziek moet ook niet van de standaard mp3 zijn, neem ik aan...

Comment

Originally posted by willem1958 View Post
                        Ik vind trouwens onder de 400 euro nog wel meevallen als het echt veel beter is want voor een beetje goede koptelefoon betaal je ook al gauw een 2 a 300 euro.
                        Nou ja, het materiaal is natuurlijk maar een klein deel van het geheel, vandaar dat ik wat terughoudend ben. Ik zou al veel meer vertrouwen hebben als een club als AKG, Sennheiser of Beyerdynamic hier achter zou zitten en het een studio koptelefoon was. Wat ik nu zie is vooral een lifestyle ding met bluetooth etc. voor portable / musicplayer gebruik. Maar ik laat me graag overtuigen hoor, aangezien ik zelf ontzettend veel met koptelefoon werk ben ik zeker wel geinteresseerd als de kwaliteit omhoog kan door nieuwe materialen of technieken, en als het bewezen is leg ik er ook met alle plezier Echt Geld voor neer.

Comment

Originally posted by Von Naphoven View Post
                          .....Ik zou al veel meer vertrouwen hebben als een club als AKG, Sennheiser of Beyerdynamic hier achter zou zitten ...
                          +1, ben niet tegen startups, maar in het geval van nieuwe materialen zijn er vaak meer engineering resources nodig dan startups zoals deze hebben (er zijn er natuurlijk ook die vanuit subsidies of universiteiten gefund worden en dat is andere koek).

Daarnaast maakt het niet bar veel uit hoe sterk het materiaal is, in het geval van een luidsprekerconus is men vooral opzoek naar een goede verhouding tussen massa, demping en stijfheid, en dat laatste is iets anders dan sterkte, stijfheid wordt meer bepaald door de vorm van een materiaal dan materiaal eigenschappen. Als het echter lichter is, dan kun je de conus uiteraard dikker maken om het stijver te maken, maar dat is ook wel een tradeoff. Ceratec maakt speakers met keramische conii, maar die moet je steil filteren om te voorkomen dat nare eigen resonanties de overhand krijgen, in een koptelefoon heb je die luxe niet (breedband speaker).

Comment

Ik snap ook niet helemaal hoe (volgens het androidworld artikel) het energieverbruik met 70% verminderd wordt door het gebruik van graphene.

Zowieso missen ze een beetje feeling met hun doelgroep. Waarom proberen ze een koptelefoon met een pro-audio/audiofiele prijs met bluetooth te verkopen? Mensen die 400 dollar aan een koptelefoon uitgeven hebben allemaal volop dure koptelefoonversterkers staan en die vinden een kabel heus niet erg. Nu moet je luisteren naar een laag-voltage batterij gevoede versterker in de koptelefoon zelf.

Ik ben heel benieuwd wat graphene voor geluidsweergave kan betekenen. Maar ik ben bang dat dit niet de manier gaat zijn waarop we daarachter gaan komen.

Comment

Volgens de FAQ krijg je er ook een kabel bij.

Comment

Originally posted by torp View Post
                                Volgens de FAQ krijg je er ook een kabel bij.
                                Dat maakt het voor mij niet veel beter. Dan zit je met een stel batterijen en extra electronica op je hoofd die je niet gebruikt. Dag comfort!

Comment

Ik denk dat ze eerder willen concurreren met Beats by Dre of Skullcandy, dus mode artikelen vooral bedoeld voor onderweg en niet zozeer om thuis aan een versterker te hangen.

Comment

Daarnaast maakt het niet bar veel uit hoe sterk het materiaal is, in het geval van een luidsprekerconus is men vooral opzoek naar een goede verhouding tussen massa, demping en stijfheid, en dat laatste is iets anders dan sterkte, stijfheid wordt meer bepaald door de vorm van een materiaal dan materiaal eigenschappen. Als het echter lichter is, dan kun je de conus uiteraard dikker maken om het stijver te maken,
                                    Op de website stond dat juist door de combinatie van aan de ene kant het lichtste materiaal en aan de andere kant een veel grotere stijfheid kan je juist de conus dun en licht houden terwijl die tegelijkertijd stijver is.
                                    Dat betekent volgens mij ultragevoelig en tegelijk heel weinig vervorming dus natuurgetrouw geluid.

Ik denk dat ze eerder willen concurreren met Beats by Dre of Skullcandy, dus mode artikelen vooral bedoeld voor onderweg en niet zozeer om thuis aan een versterker te hangen.
                                    Dat denk ik niet als je ziet dat bijv een serieuze site als What Hifi dit nu wel als referentie ziet voor andere merken.
                                    Juist door toepassing van dit nieuwe materiaal is het zodra ze de techniek onder controle hebben veel makkelijker om een hele goede koptelefoon te maken.
                                    Ik vergelijk het een beetje met zoals ze vroeger houten wielen maakten en op een gegeven moment banden van rubber gingen maken.
                                    Ook een heel nieuw materiaal met andere eigenschappen uiteindelijk.

Comment

Ik snap ook niet helemaal hoe (volgens het androidworld artikel) het energieverbruik met 70% verminderd wordt door het gebruik van graphene.
                                      Dat zal in de redenering zijn dat het een lichtere conus is, die dus met minder energie in beweging te krijgen is. Resultaat: luidspreker met hoge gevoeligheid, oftewel minder energie nodig voor zelfde output.

Dan hoop ik maar dat hun spoel/magneet ook wat efficiŽnt is, of het ene heft het andere op.
                                      ====DOT MATRIX WITH STEREO SOUND====

Comment

Ik ben vůůr vernieuwingen / verbeteringen, maar voorlopig neem ik die superieure graphene koptelefoon nog wel even met een korreltje zout. Eerst maar eens afwachten of de grote merken - AKG, Beyerdynamic of Sennheiser - er mee gaan komen en (eigen) hoortesten ook bevestigd hebben dat aanschaf van een dergelijke hoofdtelefoon (veel) nut heeft. Een goede hoofdtelefoonversterker, die lang niet iedereen heeft, lijkt me vooralsnog een betere investering. En dan ga ik er vanuit dat iemand al een goede hoofdtelefoon heeft.
                                        "If it's planned, it's boring."
                                        -- Freddie Mercury --

Comment

Working...
                                        X