Ambient/New Age muziek - tips & tricks

Eenderwelk instrument en een Eventide Orville en je maakt de waanzinnigste adembenemende ambient sounds er zitten enkele presets in die echt 'hiervoor' gemaakt zijn.

(die zelfde presets zitten ook in de H8000,maar het is daarom dat de dus goedkopere stokoude Orville niet veel te koop aangeboden wordt...)

Die Blackhole VST en Eventides heb ik ook maar dat heeft echt niets te maken met wat uit een Hardware Orville komt

Voor reverb wat betaalbaar is en niet slecht is de 480 emulatie,dit effect (Lexicon Randomhall) wordt op veel ambient muziek gebruikt.

https://relabdevelopment.com/product/lx480-complete/

Hier zit de Randomhall in,deze klinkt 100% 1/1 met de harware (ik heb beiden) tot op zeker niveau,bij heeeel lange reverbtijden wordt de plugin helemaal fuzz en soep (helaas) VS de hardware maar
voor de gehele bruikbare marge zit je goed.
 
Laatst gewijzigd:
Door effecten in cascade/serie te zetten krijg je ook heel bizarre/mooie toestanden.
Ik zit ook eens te denken te experimenteren met parallelle processing om een beetje effecten te krijgen zoals die pitchmodulatie in de shimmer reverbs. Bijvoorbeeld een sound naar een FXtrack met lange reverb sturen, maar ook naar een aparte FXtrack met bijvoorbeeld een pitchshifter of timestretcher of chorus of reverser en ook deze FXtrack naar de FXtrack met de lange reverb sturen.
 
Ik zit ook eens te denken te experimenteren met parallelle processing om een beetje effecten te krijgen zoals die pitchmodulatie in de shimmer reverbs. Bijvoorbeeld een sound naar een FXtrack met lange reverb sturen, maar ook naar een aparte FXtrack met bijvoorbeeld een pitchshifter of timestretcher of chorus of reverser en ook deze FXtrack naar de FXtrack met de lange reverb sturen.

Die shimmer werkt anders. Een granulare herhaling (feedback) van de inkomende sample. De pitchshifter zit dan in de feedback loop.
Dit kun je met een ehx memory boy deluxe doen. Daar kun je effecten in de feedbackloop zetten. een korte delay veel feedback en een een pitch shifter van 12 semitones en.... nou ja klinkt iig lekker
 
Ik heb gisteren in mijn zoektocht naar special reverbs PSP PianoVerb gevonden. Echt origineel, het geeft je sound een piano-achtig naklank. Met een langere decay prima bruikbaar, maar ook serieel met een kortere decay gevolgd door een normale galm met langere decay. Echt een aanrader, en...hij is gratis :P

Las op een ander forum dat iemand veel deed met het Innerspace effect in Omnisphere. Innerspace is (voor zover ik weet) een convolutiegalm met speciale IR's.
Designed to apply acoustic resonances and the sonic character of unique spaces to any sound in Omnisphere, INNERSPACE super-imposes the characteristics of one sound onto another.
 
Ik heb gisteren in mijn zoektocht naar special reverbs PSP PianoVerb gevonden. Echt origineel, het geeft je sound een piano-achtig naklank. Met een langere decay prima bruikbaar, maar ook serieel met een kortere decay gevolgd door een normale galm met langere decay. Echt een aanrader, en...hij is gratis :P

Las op een ander forum dat iemand veel deed met het Innerspace effect in Omnisphere. Innerspace is (voor zover ik weet) een convolutiegalm met speciale IR's.

Innerspace is inderdaad briljant in omnisphere, die veranderd elke sound instant naar een ambient sound, echt heel mooi.
 
Voor het maken van ambient en atmospherische sounds zijn er natuurlijk talloze synths en tools verkrijgbaar en ik denk dat het relatief gemakkelijk is om daarin tot acceptabele resultaten te komen.

Maar om echt die mooie, gelaagde, deep-space ambient sound te krijgen zoals die van enkele grote ambient artiesten, waaronder Steve Roach, dat is een ander verhaal.....
Steve Roach werkt al decennia aan het finetunen van z'n sound en put uit een enorm, zelf opgebouwd palet van geluiden.
Je kan nog zo lekker gaan klooien met allerlei pad sounds en reverbs en andere effecten, maar zoiets als dit doe je 'm niet ff na.... tenminste, ik niet.

Steve Roach - Dream Body
http://www.youtube.com/watch?v=MOH_Gm0K__4

Wat ik hiermee wil zeggen is dat bijna iedereen wel iets ambient achtigs kan maken, maar dat het uiteindelijk een specialisme is; en op het hoogste niveau zitten de echte geluidskunstenaars zoals Brian Eno, Steve Roach, Robert Rich, Tetsu Inoue, Lustmord etc.
 
Laatst gewijzigd:
Waarom?
Als je puur kijkt naar de engine met z'n vele mogelijkheden en het klankkarakter dan is deze synth bij uitstek geschikt voor ambiënt en soundscapes vind ik, hij heeft dat ijle, glassy karakter van z'n eigen en zeker met een leuke effectenbak erbij is ie heel goed in die specifieke stijlen.
En dan voor dat geld, tot een paar jaar geleden was het in die prijsklasse de synth met de meeste mogelijkheden, de laatste jaren is er veel keuze bijgekomen, zeker met behringer ook nog maar nog steeds kan de Blofeld mee in de huidige tijd omdat ie door z'n digitale sound tegelijk ook een beetje tijdloos is.
 
Wat ik de laatste tijd gebruik is de plugin synth sculpture van Logic Pro in combinatie met eventide blackhole krijg je waanzinnige klanken.
Sculpture is een zeer ondergewaardeerde softsynth die niet of nauwelijks gekend is.Het is een extreem gesofistikeerde synth die wat leercurve heeft maar het loont het boontje!
 
Back
Top