Ambient/New Age muziek - tips & tricks

peterdh

Ringtones & notifications
Lid sinds
13 april 2007
Berichten
2.813
Locatie
Santpoort-Noord
Hoi SF’ers,

Ik ben de laatste tijd met Ambient/New Age muziek bezig. Een nieuw terrein voor mij. Akoestische gitaren, hand drums, etnische/world instrumenten, piano’s, pads/strings, bells, koren en veel galm en delays. Alchemy en Omnisphere vind ik qua Ambient geluiden erg mooi. Ook mijn NI Replika delay in de “diffusion” stand lijkt erg geschikt. Een timestretch plug-in als PaulXStretch schijnt goed voor Ambient geschikt te zijn, net als natuurgeluiden, zoals beekjes en vogels. Special IRs voor je convolutiegalm schijnt ook mooi te werken. Op het KVR-forum kwam ik in een topic over Ambient regelmatig de volgende VST’s tegen: Omnisphere, Alchemy (Yuroun soundbanks), Aparillo, Absynth, Reaktor/Prism, Padshop Pro, Art Pyrite, Eventide Blackhole, Valhalla Shimmer en 112dB Mikron Cascade. Hebben jullie nog tips & tricks? Ik werk voornamelijk met software, maar over hardware hoor ik ook graag.

Groet
 
het hangt een beetje af van welke ambient stijl je ambieert (daar zijn ook erg veel variaties in), ik doe even een aanname dat je met name op deep ambient space doelt (dat zijn meer soundscapes) vanwege je paul stretch opmerking, dan is je lijstje hierboven bijna compleet op 1 ding na: wavesequencing bijvoorbeeld via een wavestation of een korg kronos.

Door wavesequencing kun je ritmische variaties of crossfade waves door paul stretch mooi laten bewerken.

ik heb daar 5 jaar geleden een demo van gepost op mijn youtube channel. Die vind je hieronder:


Als je meer melodisch erbij wil dan zou vengeance avenger nog een goede aanvulling zijn (zeker met de juiste expansions erbij).
 
Voor ambient / organische geluiden (maar toch elektronisch) werkt modulair ook erg goed. In software bijvoorbeeld het gratus VCV rack, en in hardware is er natuurlijk vanalles te over (mits genoeg geld :)). Qua delays en reverbs is er een overdaad in vst, vaak met verassend goede resultaten. Een hele goede reverb met shimmer die betaalbaar is en toch weer veel meer kan dan valhalla is de toneboosters reverb4. En qua delay is het onlangs uitgebrachte valhalla delay ook echt een aanrader. Verder heb je al heel veel goeie ideeën in je post staan.
 
het hangt een beetje af van welke ambient stijl je ambieert (daar zijn ook erg veel variaties in), ik doe even een aanname dat je met name op deep ambient space doelt...

Als je meer melodisch erbij wil dan zou vengeance avenger nog een goede aanvulling zijn (zeker met de juiste expansions erbij).
Ik ga voorlopig meer de melodische kant op. Goede YouTube quifster! Instant Space Odyssey 2001 =)

Ik ben nog vergeten Adaptiverb te vermelden. Toen ik een tijdje geleden de demo luisterde, dacht ik, dit is weer net iets anders dan een gewone galm, mooi voor Ambient toepassingen. Maar veel te duur, zelfs in de aanbieding. Ik ga mij zeker verdiepen in het zoeken naar speciale galmen en pseudogalmen. Ik las op KVR dat ook amp simulaties iets kunnen beteken op het gebied van Ambient. Moet ik mij ook eens in verdiepen.
 
Ik ga voorlopig meer de melodische kant op. Goede YouTube quifster! Instant Space Odyssey 2001 =)

Ik ben nog vergeten Adaptiverb te vermelden. Toen ik een tijdje geleden de demo luisterde, dacht ik, dit is weer net iets anders dan een gewone galm, mooi voor Ambient toepassingen. Maar veel te duur, zelfs in de aanbieding. Ik ga mij zeker verdiepen in het zoeken naar speciale galmen en pseudogalmen. Ik las op KVR dat ook amp simulaties iets kunnen beteken op het gebied van Ambient. Moet ik mij ook eens in verdiepen.

die truuk van amp simulaties ken ik niet, dat klinkt wel interessant, ik ben benieuwd naar je uitleg als je het eenmaal uitgezocht hebt.

Voor melodic ambient zou ik dan alleen nog vengeance avenger toevoegen aan je lijstje. Dit is naar mijn mening wel een must have. Hieronder een demo van zo'n ambient expansion
 
Leuk om Alchemy hier te zien. toch wel mijn favoriete VSTi die ik vaak gebruik.
Meeste tips hier zijn meer hardware, en vind ambient nog al een algemene benaming.
Maar idd zonder reverb weining ambient :)

1. Ik heb 8 jaar geleden ook een track met paulstretch gemaakt. in die tijd bestond de plugin nog niet.
https://soundcloud.com/timandtheocean/particle-collision-recording
Wat ik me herinner is dat in adobe audition ik de nare bijgeluiden via spectral edit eruit filterde.

2. Met de EHX freeze kun je ook leuke dingen doen. ik gebruik deze in een modular.
Net als de MI Clouds, en Paul stretch doen die Granular Sythesis.

3. Field recording van ambiances,

4. De straat op met perscussie stokken, rubber, hout, stof etc en dat samplen.

5. Field recording van ambiances door je compressor en daan een beat op de sidechain.

6. Of een viool boog kun je glazen, pannen en objecten laten resoneren en daar lage tonen uithalen.
Hier een voorbeeld gemaakt met een vuurschaal zoals deze https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/8/9/7/2/9200000077502798.jpg

Bekijk bijlage firstlight.mp3

Daarvan een sample in Alchemy gebruikt.

7. Transwave Synthesis builds on simple wavetable playback by allowing you to loop waves, and then control and modulate the loop points, allowing for complex, evolving sounds. Kun je ook in Alchemy doen. De ensoniq Fitzmo kan dit ook mooi.

8. Stutter effect voor je reverb zetten, werkt lekker op pads

9. Spring reverb voor een VST reverb zoals bv de Whahala Plate

10. Electrische gitaar en een Ebow en de eerder genoemde plugins.

11. check this, https://www.youtube.com/watch?v=iG5fIuPj304
 
Ik schrijf zelf ook veel muziek in het "new age" genre en om eerlijk te zijn, speelt het niet zo'n rol wat je gebruikt maar eerder hoe je er mee om gaat.
Ter info: ik gebruik enkel en alleen hardware, geen software.
Wat bij mij altijd perfect werkt:
- Werk met veel layers die je a.h.v. volume per layer naar voor laat komen of juist naar echter zet
- Ook een koorpad kan je door middel van volumewisselingen véél dynamischer en sfeervol over laten komen
- Als galm gebruik ik een Large Hall met een releasetijd tussen 4 en 6 seconden. Voeg aan die galm ook een beperkte hoeveelheid modulatie toe, dat doet wonderen met de sfeer.
- Bij galm wel oppassen dat niet alles dicht slibt.
- Bel-achtige geluiden doen het 'em ook dikwijls.
- Mocht je drums/percussie gebruiken: gebruik slechts een "basis" patroon en speel zelf (al dan niet gequantiseerd) sommige instrumenten zelf hier en daar in (snare, ride cymbals, ...)
- Ook low pitched gongs, cymbal rolls enz met veel galm op werken héél sfeervol.

Een voorbeeld van wat ik hierboven allemaal beschrijf, kan je in een redelijk actuele thread beluisteren https://www.synthforum.nl/forum/muzi...eens-luisteren dus als je zin hebt, ga er dan maar eens heen.

Dus zoals gesteld, werk ik enkel met hardware maar alles wat ik hierboven aan geef, kan je net zo goed op software toepassen.

Je kan ook een kijkje nemen op m'n site (zie handtekening).


Veel succes in ieder geval :okdan:

:mexico:
Danny
 
die truuk van amp simulaties ken ik niet, dat klinkt wel interessant, ik ben benieuwd naar je uitleg als je het eenmaal uitgezocht hebt...
Ik kan mij daar ook zo 1,2,3 niets bij voorstellen. Hier een citaat uit het bewuste KVR topic "Best VST instrument for relaxation, Ambient, sounds":

nichttuntun schreef:
I am also experimenting with droning Amp simulations. Brainworks has some really excellent VST guitar amps and it is amazing how they sound and what they can do to a signal...even in non-distorted mode. That can result in very thick atmospheric sounds combined with the tube delays of the amps. Also nice are tape-delay echos in general. They have much character and somehow sound kind of "old". You can get some results you cannot easily achieve with other delay units.
 
Een voorbeeld van wat ik hierboven allemaal beschrijf, kan je in een redelijk actuele thread beluisteren https://www.synthforum.nl/forum/muzi...eens-luisteren dus als je zin hebt, ga er dan maar eens heen.

Mooi zeg :)

Ja zoals Danny al zegt het maakt niet veel uit wat je gebruik.

12. je signaal via gitaar amp en microfoon
13. op cassette opnemen, evt een beetje oversturen
14. Tape delays, en met je handen de tape moduleren.
 
Delays met een reverse optie zijn ook leuk. En naar aanleiding van een tip van Danny over volumewisselingen, bedenk ik dat een parallel toegepaste rhythmic volume gate erg leuk kan klinken op je pads en choirs.

voor dat soort truuks gebruik ik de plugin MRythmizer, dat is echt een hele fijne plugin voor het creeeren van movement in sounds, zeker omdat je dingen als volume, time, filter, etc in realtime kunt manipuleren op je signaal. Dus zeker als je daar automation aan hangt kun je hele gave effecten bereiken.

https://www.meldaproduction.com/MRhythmizer
 
Je bent net een paar weken te laat want toen was Eventide H3000 voor minder dan 100 euro in de aanbieding, dus als die bijv met black friday weer goedkoop is dan raad ik je die zeker aan.
Ook interessant zijn de gratis spitfire labs vst's, er is al een hele serie dus zeker de moeite waard en als je een account hebr dan krijg je steeds weer een mail als ze weer wat gratis weg geven.

https://www.spitfireaudio.com/labs/

Voor de rest; let op voor aanbiedingen van iZotope Iris2, ik kocht 'm met Black Friday voor iets van 49 euro.

Qua hardware is een Waldorf Blofeld super, niet erg duur maar voor ambiënt een van de beste.
En de touché se, als je meer expressie wil met bijv blaas of snaarinstrumenten.
Specular Tempus is een heerlijk pedaal, zeker icm een Blofeld



 
Voor ambient / organische geluiden (maar toch elektronisch) werkt modulair ook erg goed. In software bijvoorbeeld het gratus VCV rack
Hierop inhakend: 1 van de inmiddels wat cliché modular dingetjes is om Mutable Instruments Rings door M.I. Clouds te halen, instant mooie ambient soundscapes. Beide modules zitten gratis ("Audible Instruments") in het, zoals gezegd gratis, VCV rack. Qua sound is het weinig verschillend van de hardware varianten, want digitaal en dezelfde code. Leuk om mee te experimenteren! Als je googlet op "Rings through Clouds" kom je genoeg inspiratie tegen...
 
Wat ik beter kan toepassen op dit soort muziek, zijn natural tones (zelf verzonnen!). Natural tones zijn patronen waarbij de steplengte bepaald wordt door eenvoudige herhalingen en soms spiegelingen. Dit is een beetje het gebied van de polyritmiek/euclidean patterns. Ergens vindt ik het onnatuurlijk om je verzonnen patronen in bijvoorbeeld de 16 step grid te persen. Voorbeelden van zulke patronen: 15 step - xxoxxoxxoxxoxxo, 10 step (gespiegeld) - xxoxoxoxxo of xoxxoxxoxo, 15 step - xxoxoxxoxoxxoxo, 14 step - xoxxoxoxoxxoxo. Of ik laat rust weg en/of zie rust als een constante: xxxoxxxoxxxooooxxxxxxxxxoooo, xxxxxxxxooooxxxxoxxxxoooo.
 
Ik ben een beetje aan het experimenteren op dit nieuwe gebied voor mij en ik ben wel gecharmeerd van spring reverbs voor Ambient/New Age muziek. De Tape Echo in NI Guitar Rig, een emulatie van de Roland Space Echo, heeft ook zo'n lekkere spring reverb.

Ik heb ook wat geluiden verzameld zoals opnames van dolfijnen, vogels, luchthavens, speelplaatsen met spelende kinderen.

Ook (synth)koren, zwoele stemmen, Tibetaanse monniken, enz zijn mooi. In Alchemy en Omnisphere vind je er meerdere. Volgens mij zijn Output Exhale en Heavyocity Vocalise ook erg geschikt. Heeft iemand nog tips voor dit type geluiden?
 
Ik gebruik zo goed als altijd hardware.
Percussie-instrumenten en effecten, al dan niet zelf gemaakt, zoals eerder gezegd, zelf opgenomen geluiden etc...
Fijne synthbakken die ik daarvoor gebruik zijn een JV1080, TG33, TX81Z, Waldorf MicroQ, Emu proteus 2000 e.a...
Effectbakken die ik meestal daarvoor gebruik zijn 2 Eventide H9 in serie gezet, een eventide H3500, Lexicon PCM80, een paar tapeloops etc...
Doch, het hoeven niet altijd dure bakken te zijn hoor! Door effecten in cascade/serie te zetten krijg je ook heel bizarre/mooie toestanden.
Zelfs het meest ordinaire drumbakje klinkt op die manier heel ongewoon.
Zelf gebruik ik meestal een RM1X van Yamaha dat hier op het forum nogal als kleffe geluiden wordt omschreven.
Met effecten erover zijn ze voor ambient heel bruikbaar.

Cheers,
Exo. :mega:
 
Back
Top