Ableton Certified Trainer, toegevoegde waarde?

Maurice_1983

I eat wavetables
Lid sinds
12 juni 2002
Berichten
1.565
Locatie
[amsterdam]
Hi all,

Ik ben aan het overwegen om voor de Ableton Certified Trainer course in aanmerking te komen. Wat is jullie ervaring hiermee. Heeft dit certificaat toegevoegde waarde op de markt van muzieksoftware trainers, of niet? Ook vanuit de optiek van cursist, letten jullie op dit soort certificaten/credentials als je op zoek gaat naar een trainer?

Benieuwd naar jullie visie!
 
ik heb ooit 5 dagen cursus gehad in Leuven. Het voordeel is dat je via zo'n cursus een student pakket ableton kan kopen. Dat scheelt veel in prijs. Verder... kan ik moeilijk vergelijken met een andere (deed niks anders qua les)
 
Ok: verkeerd begrepen. Maar komt op 't zelfde neer: je mag dan vast studenten pakketten verkopen. En dat is dan weer interessant voor de student.
 
Het is een keurmerk, maar of het echt nodig is? Ik geef zelf online marketing trainingen en dan kun je een Google-certificaat behalen. Klanten en cursisten vinden resultaat echter belangrijker.

Als ik een trainer zou zoeken, zou ik eerst zijn muziek beluisteren en kijken of hij goed kan uitleggen. Glasheldere filmpjes op YouTube en misschien blogberichten tellen dan veel zwaarder dan wel of geen certificaat.
 
Hi all,

Ik ben aan het overwegen om voor de Ableton Certified Trainer course in aanmerking te komen. Wat is jullie ervaring hiermee. Heeft dit certificaat toegevoegde waarde op de markt van muzieksoftware trainers, of niet? Ook vanuit de optiek van cursist, letten jullie op dit soort certificaten/credentials als je op zoek gaat naar een trainer?

Benieuwd naar jullie visie!
Als je een beetje eerlijk overweegt, kun je n.m.i. zelf weten op welk niveau je zit.
Bvb. een training van Logic kun je geven op enkele dagen maar ook na maanden kunnen sommige dingen nog niet gekend of doorgrond zijn, zoals o.a. de plug-ins. Ik peins dat dit met Ableton ook wel een beetje opgaat. Als een cursist dan net die dingen wel verder wil bestuderen, wat doe je dan ?

Dus zeker goed informeren. :geslaagd:
 
@Audiocollage,

Ik geef al jaren trainingen en workshops en de lat ligt in 90% van de gevallen lager dan je denkt. Mensen die echt alles willen weten (zoal ik) zoeken het zelf wel uit. Mensen die betalen voor een training willen snel op weg geholpen worden. Dus op hoofdlijnen en snel resultaten behalen. Dat geeft een kick.

Nog even vanuit mijn ervaring. Wanneer worden mensen klant? Als ze je leren kennen, gaan vertrouwen en zien als expert. Een keurmerk helpt daar bij, maar ze moeten eerst vrienden worden. Dat bereik je door zichtbaar te zijn en kennis te delen, bijvoorbeeld via YouTube en social media. Als ze het tof vinden wat je doet maakt dat certificaat ook al weer minder uit, want ze willen zaken doen. met jou. Jij biedt wat zij willen, of je nou officieel gediplomeerd bent of niet.
 
@Audiocollage,

Ik geef al jaren trainingen ...

Hi bombario, tof om te weten dat jij je ook in dit circuit begeeft. Heb je dingen online waarin jij training/kennis deelt?
Ben daar ook over aan het nadenken, maar zoek nog naar de juiste vorm. Bijv. doe je het applicatie specifiek, zoals bijv de drumrack in Ableton. Of pak je het meer aan vanuit een compositie oogpunt, en help je een cursist om een "vette" drumgroove neer te zetten.
Anyway, altijd leuk om inspiratie op te doen van andere trainers. Heb jij wat dat betreft tips van goede trainer die actief zijn online en op social media?
Ik vond een tijdje terug video's van Vespers (CAN), die vond ik wel goed, maar erg applicatie-centric.
 
Al jarenlang geen muziektrainingen meer hoor. Ik heb in het verleden wel Ableton-training gegeven, maar het is toch best lastig om daar geld mee te verdienen. Groepstrainingen verdient het snelste, dat kost je maar 1 keer tijd. Met dat idee speel ik nog wel, bijvoorbeeld een keer per maand een zaterdag voor 100 euro pp. Dan is het alleen de vraag of de doelgroep (of hun ouders) dat ervoor over heeft. Ik geef nu marketingtrainingen voor 300 euro pp en dan heb ik soms 8 deelnemers op een dag.

Wat je trouwens ook veel ziet is lessen via Skype. Als je steengoede YouTube-clips maakt kun je dat aanbieden. Of dat zelfs in groepsvorm met webinarsoftware en huiswerkopdrachten. Dubspot doet dat waanzinning goed met hippe trainers, ijzersterke tutorials en fysieke en online trainingen: https://www.youtube.com/user/DubSpot
 
Laatst gewijzigd:
@Audiocollage,

Ik geef al jaren trainingen en workshops en de lat ligt in 90% van de gevallen lager dan je denkt. Mensen die echt alles willen weten (zoal ik) zoeken het zelf wel uit.
Vandaar dat wat ik schreef voor iemand die zelf een 'Ableton Certified Trainer' wil worden.
P.s. ikzelf geef ook al 30 jaar les.
 
@audiocollage,

Ik las het anders en snap nu wat je bedoelt. :okdan:

Nog een gedachte: heel veel weten is geen garantie dat je een goede trainer bent/wordt. Didactiek is minstens zo belangrijk. Mensen leren op verschillende manieren en daar wil je zo goed mogelijk op aansluiten. Daar zou ik zelf ook veel tijd insteken. Daarom zijn YouTube-filmpjes ook zo fijn voor toekomstige studenten, dan kun je iemand kiezen die bij je past.

P.S. Olav Basoski legt heel goed uit, o.a. bij Ask Audio:

https://ask.audio/academy?nleloc=pl...-toolbox/1&sess_id=9dthsoknt84sh87ufppdvfdu34
 
... Didactiek is minstens zo belangrijk. Mensen leren op verschillende manieren en daar wil je zo goed mogelijk op aansluiten.
+1
Maar dan niet door uit te pakken met de duurste hardware. Zo'n cursussen dienen meestal gewoon om de investering terug te halen, niet om de cursist iets bij te brengen.
 
Didactiek is minstens zo belangrijk
Helemaal mee eens, iedereen verwerkt stof op een andere manier.
Als je maar een ingang vindt.
En ook hoe breng je het, enthousiasme, beetje humor, begrijpelijke taal en lekker oefenen.
Want van die dooie pieten die alles weten maar het niet overbrengen da's weggeggoid geld
 
Eens, goed punt, didactiek wordt imo meer op geselecteerd aan de poort door Ableton. Dus om in aanmerking te komen voor een invite voor de Certification Training moet je een "in-class" video opsturen waarin je het product uitlegt. Op die manier krijgen ze wel een idee van je presentatievaardigheden, en eventueel ook je interactie met een leerlingen, of groep van leerlingen. Zit dat niet goed -> niet door naar de volgende ronde.

Heb eigenlijk geen idee of er op de Certification Training dan nog aandacht aan didactiek wordt besteed. Ik vermoed dat ze daar toch vooral op het product zullen focussen. Iemand didactische vaardigheden bijbrengen is nou niet meteen hun industrie.
 
Kennis, ervaring, goede reviews/feedback en zelfs locatie, infrastructuur, prijs e.d. zijn natuurlijk belangrijker dan een of ander certificaat maar...

A) als je als student de keuze hebt tussen twee gelijkaardige trainers, zal je toch voor die met certificaat kiezen. Waarom niet? Het geeft het idee dat het een keurmerk is, dat de producent (Ableton) het gevalideerd heeft en er achter staat...

B) aangezien je net begint kan je moeilijk terugvallen op je kennis, ervaring of goede reviews/feedback of op zijn minst kanje dat moeilijk bewijzen...

Dus als starter is het volgens mij zeker niet slecht...
 
"Dus als starter is het volgens mij zeker niet slecht..."

Mee eens, maar ik zou toch vooral eerst beginnen! Dan weet je of er vraag is, welk bedrag je kunt vragen én of je talent hebt voor trainen. Heb je wat in handen? Dan kun je dan professionaliseren, bijvoorbeeld met een certificaat.

Als je twee trainers hebt, een zichtbaar en enthousiast en een ander onzichtbaar met certificaat weet ik het wel. Dan kies ik absoluut degene zonder keurmerk, die ik al een beetje ken en vertrouw. Ofwel: laat je zien, trek (online) de aandacht van geïnteresseerden en bewijs dat je hun 'probleem' kunt oplossen.
 
Back
Top