kraakjes in audio-opname in Ableton 9

Enzo.F

vrijwillig lid
Lid sinds
31 mei 2010
Berichten
1.663
Locatie
a forest
Ik werk met Ableton, wellicht is dat de basis van alle opname-gerelateerde problemen... ;) Nee gein, bij opname van 8 sporen audio krijg ik een soort plaatspeler-stof knispers in mijn opname. Dit gebeurt bij hard opnemen maar ook bij zacht opnemen. Het lijkt alsof het bij opnames van tracks met veel hoog minder of niet aanwezig is.
Ik ben begonnen met 24bit/48kHz, in windows 7 - control panel - sounds - recording (en ook in playback) heb ik die standaard aangezet. In Ableton heb ik dit ook zo ingesteld in het preferences-panel. Ik heb verschillende volumes geprobeerd en het blijft opduiken in de ruwe tracks. Ik heb de files op een andere machine afgeluisterd en daar hoor ik ze ook, ligt dus niet aan playback.
Later heb ik de standaard in windows en in Ableton naar 16bit/44.1kHz gezet. Ogenschijnlijk werkte het bij de eerste opname maar het kwam gaandeweg weer voor in de opnames van latere runs.
Ik heb de latency in de control panel van de audiohardware al aangepast. Deze is van 64 naar 256 naar 1024 gezet en het helpt niet.

Wat kan ik doen om goed multi-track te recorden zonder deze kunstmatige ongenode rommel in mijn opname te krijgen.

De baslijn is een selectie vanaf ongeveer 3'50 in de opname. De kick zijn de eerste 10 seconden van de opname. Wat kan ik hier aan doen. Ik krijg het niet opgelost.
Bekijk bijlage bass.mp3

Bekijk bijlage kick.mp3

Ik draai op een Windows 7, 64bit 3gb ram, P5 duo 3gHz met Ableton 9.
 
Aidiotrak maya1010, asio geselecteerd.

Audiotrak is nu van Esi

64bit driver is gemaakt en geïnstalleerd
 
Taskmanager starten tijdens recording? Zal een test doen, als dat is wat je bedoelt?
 
ThAnks! Ben nu niet thuis, probeer het als ik in de studio ben!
 
Heb flink wat tests gedaan, Asio4All geïnstalleerd, Audition geprobeerd, geen tevreden klant.

Bij 96kHz / 24 bit doet ie het kraken, bij 44.1kHz/16 bit ook.

Heb instellingen in Windows control panel voor afluistering als recording beide op 24bit/48kHz gezet, dat in ableton ook aangegeven voor opname van WAV files. Latency aangepast, geen verschil. Ben de kaart gaan afluisteren, op de mixer de osc aangezet en deze op de subs naar de kaart gestuurd. Dan hoor ik de tikjes / kraakjes.

Bij opname van 8 sporen is de cpu bezig, 80% cpu bij 96kHz/24bit, 44% cpu bij 24bit/48kHz. Diskload zie ik niet oplichten. Heb het idee dat de disk het wel aankan.

In Windows control panel geeft ie aan dat ik max 24 bit / 96 kHz kan verwerken voor afspelen en opnemen.
Windows 7, 64bit.

Wat kan dit nu zijn...
 
Ik zou het ook eens bij Ableton Support melden. Wellicht zijn er meerdere mensen je voor gegaan met dit probleem
 
Hi,
Heb je plugins? Zet die dan eens uit en probeer dan weer.
Lopen er nog andere programma's? Alles uitzetten en opnieuw proberen.
Als je cpu 80% belasting heeft en je hd 0 met 3 gb aan ram dan gebeurt er niet veel.
Al je audio zit dus in ram.
Je kan ook eens opnieuw een nummer aanmaken en dan proberen, soms zijn files corrupt.
Treedt de kraak elke keer op hetzelfde moment op?
 
Er draait verder niets, de pc heeft geen toegang tot internet, als ik de task manager en resource monitor naast ableton draai en dan 8 tracks 24b/96kHz opneem gaat de cpu naar 100, niet raar imo.

Als ik de kaart voed met audio, en deze afluister zonder op te nemen, hoor ik de tikjes, kraakjes ook. Lijkt dus aan Windows / interface te liggen, maar dit is toch niet normaal? Hoe los ik dit op?
 
werkt het bij minder dan 8 sporen simultaan wel naar wens? En hoe is je CPU belasting dan. Heb nog nooit een pc gezien die met 100% procent belasting "kraakloos" geluid kan produceren n.l.
 
Asio4all heeft geen zin.
Windows control panel ook niet. Dat is alleen DirectX.

Heb je al met buffer size gespeeld? Binnen Ableton/preferences/audio. Kan je daar direct wijzigen of evt op hardware setup klikken.
 
Heb je de juiste drivers voor de chipset van je moederbord geïnstalleerd? Misschien een probleem met je PCI interface?
Hier ga ik werk van maken. kijken of dit helpt

Heb je al met buffer size gespeeld? Binnen Ableton/preferences/audio. Kan je daar direct wijzigen of evt op hardware setup klikken.
Hier zal ik ook nog wat tests mee doen.

Verder merk ik dat ik het niet hoor als ik de faders dicht heb, maar zodra er audio hoorbaar is gaat het mis. Het lijkt alsof hij aan het re-samplen is bij audio-invoer en dat dat met kraakjes gepaard gaat.
 
na veelvuldig testen ben ik er achter gekomen dat het probleem zich niet voordoet als ik de optie 'luister naar dit apparaat" (onder Control Panel - Sound - Recording - Listen - "Listen to this device") uitzet.

Deze functie zet ik aan omdat mijn mixer het signaal terug wil zodat de meterbrug de input van de interface / taperecorder kan weergeven.

Is dit op te lossen zonder dat ik deze functie uitzet?
 
Afgelopen week de mixer losgehaald, je kunt op het pcb van de simubgroup-modules met jumpers aangeven of de output +4 of -10 moet zijn. Ik dacht dat dat verkeerd zou staan, op +4 maar dat bleek niet zo te zijn. Alles weer aangesloten.

Er bleek sinds september 2015 een nieuwe driver voor de hardware. Heb deze geïnstalleerd en het probleem is verholpen! Heb het idee dat de gevoeligheid van de inputs ook minder hoog is.
 
Back
Top