MP3 analyzer en normalizer software

Even bij het begin… Een simpele MP3 analyzer en normalizer software.

Dus wanneer je je vele mp3's op je computer een beetje wil sorteren op kwaliteit en op het zelfde geluidsniveau wilt brengen zal je eerst de bitrate van een mp3 moeten vast stellen.
De bitrates bijvoorbeeld: 128, 160, 192, 256, 320 kbps

Bij een bitrate van 256 kbps verschilt de kwaliteit nauwelijks hoorbaar van een cd.
Volgens mij moet je eigenlijk minimaal een mp3 hebben van een bitrate van 128 of 192 deze worden vaak ook wel goed ervaren.

Na het vast stellen van de bitrate van een mp3 moet je je mp3’s normaliseren.
Normaliseren zonder kwaliteitsverlies is bijna niet mogelijk met MP3 wordt er geroepen.
Maar het programma Mp3 Gain doet het waarschijnlijk wel goed zonder kwaliteit verlies. (volgens NIEL…)

Dus nu zoek ik eigenlijk nog een software die de bitrate vaststelt….

Maar het mooiste is natuurlijk één software die de bitrate vast stelt en de mp3’s kan normaliseren!

Wie o wie..?
 
Dus wanneer je je vele mp3's op je computer een beetje wil sorteren op kwaliteit en op het zelfde geluidsniveau wilt brengen zal je eerst de bitrate van een mp3 moeten vast stellen.
De bitrates bijvoorbeeld: 128, 160, 192, 256, 320 kbps?
Sorteren op bitrate kan je gewoon in Windows:
- Klik op de hoofdfolder
- In het searchvenstertje typ je *.mp3
- Zet de weergave op 'Details'
- Rechtermuisknop op de header, en voeg de kolom Bitrate toe
- Klik bovenaan (header) de kolom om ze te sorteren
 
Wikipedia:
"... Dat er sprake is van verlies in kwaliteit zal in veel gevallen pas merkbaar zijn na een aaneenschakeling van encode-decode-encode-decode-stappen.

Het is wel mogelijk om MP3-bestanden verliesvrij (Engels: lossless) te bewerken. Een MP3-bestand bestaat uit kleine pakketjes van een fractie van een seconde. Bij elk pakketje wordt het volume aangegeven. Dat volume kan achteraf gewijzigd worden zonder de code van het gecomprimeerde geluid te wijzigen. Ook kunnen pakketjes worden verwijderd...."


Het is inderdaad zo dat als je een mp3 decodeert en direct weer codeert zonder ook maar iets te veranderen, je dit al kan horen. Met name bij de lagere bitrates (128 kbps). Je kunt dit omzeilen, door bij het weer encoden voor een iets hogere bitrate te kiezen. Maar ja, je bestand wordt groter en "doet zich beter voor dan hij werkelijk is". Bij decoden en encoden op 320 kbps hoor je waarschijnlijk geen verschil.

Met mp3DirectCut kun je normalizen en ook batches verwerken. Sorteren op bitrate heeft geen toegevoegde waarde, bitrate gebeurt niets mee, blijft zoals hij is in het bestand.
 
...bij audicity kan je goed zien hoe een wave vorm er uit ziet.
 

Attachments

  • buizen.jpg
    buizen.jpg
    42,4 KB · Bekeken: 166
Waarmee je alle mp3 naar het zelfde geluidsniveau kunt brengen

Iemand hier ervaring mee?

Volgens mij ga je hier zelf een beetje aan voorbij.
Als je iets normalized, zet je alleen de hoogste piek op een bepaald ingesteld dB niveau (de meesten meteen 0dB). Maar dat betekent nog lang niet dat alles even hard/zacht klinkt.
Daarvoor heb je andere tools/functionaliteit nodig. Een (soort van) loudness normalizer.
Als die functionaliteit ook in je software zit ben je er. Anders heb je nog een probleem. Veel muziek van de begintijd van de CD is met veel minder compressie op de geluidsdrager gezet dan tegenwoordig gebeurt. Meer dynamiek maar minder hard. Maar dus wel met pieken van rond 0dB. Zonder loudness normalizer ga je die dan niet harder krijgen.

Veel succes!
 
Volgens mij ga je hier zelf een beetje aan voorbij.
Als je iets normalized, zet je alleen de hoogste piek op een bepaald ingesteld dB niveau (de meesten meteen 0dB)....
Neen. Normalizing is een vermenigvuldiging van het complete signaal naar het ideale maximum. Alles blijft exact in verhouding, piek of geen piek.
Daarvoor heb je andere tools/functionaliteit nodig. Een (soort van) loudness normalizer.
Als die functionaliteit ook in je software zit ben je er. Anders heb je nog een probleem. Veel muziek van de begintijd van de CD is met veel minder compressie op de geluidsdrager gezet dan tegenwoordig gebeurt. Meer dynamiek maar minder hard. Maar dus wel met pieken van rond 0dB. Zonder loudness normalizer ga je die dan niet harder krijgen.
Dat is toch gewoon compressie wat je hier terug wil toepassen ?!
 
Neen. Normalizing is een vermenigvuldiging van het complete signaal naar het ideale maximum. Alles blijft exact in verhouding, piek of geen piek.

Ja, dat bedoel ik ook, dan heb ik het niet goed uitgelegd. Dank voor de aanvulling/correctie.

Zijn initiële vraag was iets om te zorgen dat alles even hard klinkt. Dat gaat je dus met gewoon normalizen niet lukken.
In bv de nieuwe WaveLab zit wel zo'n functionaliteit, dat heet dan Loudness normalize. Je moet dan wel alles in een batch zetten, want anders heeft 'ie geen referentie. Werkt heel mooi.
En ja audiocollage, dan doet hij vast iets met compressie ofzo. De algoritmes erachter ken ik niet, en zijn voor mij ook niet zo belangrijk. Voor mij is belangrijk dat ik er eenvoudig mee kan doen waar mijn klanten om vragen. En ze zijn her heel tevreden over. Dat is voor mij voldoende.
 
Ja, dat bedoel ik ook, dan heb ik het niet goed uitgelegd. Dank voor de aanvulling/correctie.

Zijn initiële vraag was iets om te zorgen dat alles even hard klinkt. Dat gaat je dus met gewoon normalizen niet lukken.
In bv de nieuwe WaveLab zit wel zo'n functionaliteit, dat heet dan Loudness normalize. Je moet dan wel alles in een batch zetten, want anders heeft 'ie geen referentie. Werkt heel mooi.
En ja audiocollage, dan doet hij vast iets met compressie ofzo. De algoritmes erachter ken ik niet, en zijn voor mij ook niet zo belangrijk. Voor mij is belangrijk dat ik er eenvoudig mee kan doen waar mijn klanten om vragen. En ze zijn her heel tevreden over. Dat is voor mij voldoende.
N.m.i. wil men hier dat diverse nummers in mp3 (of welk formaat dan ook) allen op eenzelfde niveau afgespeeld worden : vergelijk het met 'een automatische volume regeling per nummer', zodat je niet voor elke mp3 je volumeknop dient harder of stiller te zetten. Zoiets gaat dus wel, met enkel te normalizen, maar zoals gezegd in elk afzonderlijk nummer blijft het dynamisch verschil wel idem. Ach ja, als je het proces maar begrijpt ... en dat lijkt me wel zo.

'Loudness normalize' wat gaan ze anders normalizeren hé, frequency, harmonics ? Die softwaremakers vinden altijd wel nieuwe namen uit om verwarring te zaaien (mensen denken dan iets nieuws te kopen... je weet hoe dat gaat).
 
N.m.i. wil men hier dat diverse nummers in mp3 (of welk formaat dan ook) allen op eenzelfde niveau afgespeeld worden : vergelijk het met 'een automatische volume regeling per nummer', zodat je niet voor elke mp3 je volumeknop dient harder of stiller te zetten. Zoiets gaat dus wel, met enkel te normalizen, maar zoals gezegd in elk afzonderlijk nummer blijft het dynamisch verschil wel idem. Ach ja, als je het proces maar begrijpt ... en dat lijkt me wel zo.

'Loudness normalize' wat gaan ze anders normalizeren hé, frequency, harmonics ? Die softwaremakers vinden altijd wel nieuwe namen uit om verwarring te zaaien (mensen denken dan iets nieuws te kopen... je weet hoe dat gaat).

1 april!
 
N.m.i. wil men hier dat diverse nummers in mp3 (of welk formaat dan ook) allen op eenzelfde niveau afgespeeld worden : vergelijk het met 'een automatische volume regeling per nummer', zodat je niet voor elke mp3 je volumeknop dient harder of stiller te zetten. Zoiets gaat dus wel, met enkel te normalizen, maar zoals gezegd in elk afzonderlijk nummer blijft het dynamisch verschil wel idem. Ach ja, als je het proces maar begrijpt ... en dat lijkt me wel zo.

Misschien begrijp ik je niet goed, audiocollage.
Als je alles geautomatiseerd even hard wilt laten klinken, kun je toch niet volstaan met normalizen naar 0dB? Of welke andere waarden kleiner dan 0dB dan ook.

Wat ik bedoel:
Als je een nummer hebt dat zacht klinkt, maar wel uitschieters heeft naar 0dB, kun je het mijns inziens met gewoon normalizen niet harder zetten. Harder dan 0dB gaat met normalizen (in ieder geval in WaveLab) niet. Dan klinkt het nog steeds zacht.

Als je een nummer hebt dat heel hard klinkt, en ook 0dB haalt, blijft het dus hard klinken.

Het eerste nummer klonk zacht, met 0dB als piek, het tweede nummer klonk hard, en klinkt nog hard.
Beide een piek op 0dB (verander je met normalizen dus niet). Moet je dus nog steeds aan je volumeknop draaien.

Bij loudness normalizen kijkt het algoritme naar het gemiddelde volume per track, in plaats van naar de absolute piek, en in een montage (WaveLab) past hij dan alle tracks qua gemiddeld volume aan, aan de referentie (luidste) track.
Dan klinkt wel alles even hard.

Dit heb ik getest in WaveLab met normalizen en loudness normalizen, en het verschil is duidelijk. Exact zoals hier boven beschreven.

Iedereen die vindt dat hij het beter weet, suit yourself!
 
Wat ik bedoel:
Als je een nummer hebt dat zacht klinkt, maar wel uitschieters heeft naar 0dB, kun je het mijns inziens met gewoon normalizen niet harder zetten. Harder dan 0dB gaat met normalizen (in ieder geval in WaveLab) niet. Dan klinkt het nog steeds zacht.

Als je een nummer hebt dat heel hard klinkt, en ook 0dB haalt, blijft het dus hard klinken.
Inderdaad, maar de dynamiek is dan ook nog steeds idem.
Het eerste nummer klonk zacht, met 0dB als piek, het tweede nummer klonk hard, en klinkt nog hard.
Beide een piek op 0dB (verander je met normalizen dus niet). Moet je dus nog steeds aan je volumeknop draaien.
Ja mogelijk wel, maar je aangevoerde signaal zelf is na de normalizing wel al op z'n grootste. Dit voor beide nummers.
Bij loudness normalizen kijkt het algoritme naar het gemiddelde volume per track, in plaats van naar de absolute piek, en in een montage (WaveLab) past hij dan alle tracks qua gemiddeld volume aan, aan de referentie (luidste) track.
Dan klinkt wel alles even hard.
Ik denk toch dat men gewoon alles normalized. Zoniet, kan het niet anders of er wordt ook compressie toegepast. Maar daarover heb je dan geen zicht op hoe men dit regelt... dat lijkt me onwaarschijnlijk niet ? Tenslotte is compressie altijd een vervorming op het oorspronkelijke signaal, dus...
Dit heb ik getest in WaveLab met normalizen en loudness normalizen, en het verschil is duidelijk. Exact zoals hier boven beschreven.
Als het waar is, wil ik wel eens weten hoe en welke compressie men toepast, want er is geen andere mogelijkheid.
 
Exact zo audiocollage.

Dit staat erover in de manual van WaveLab. Daarna nog meer over het instellen etc., maar hier even de kern:

Loudness Normalizer
You can use the Loudness Normalizer to achieve a specific loudness.
Increasing the loudness to a certain value can provoke clipping. To remedy this, a peak limiter (Peak Master plug-in) can be part of the process. The Loudness Normalizer raises the loudness and limit peaks in the signal at the same time if needed, to achieve the wanted loudness.
This process happens in several stages. First an analysis and then the final rendering.

Ze werken dus tevens met limiting.


Terug naar de TS:
Maar alleen op deze manier kun je dus bereiken dat verschillende tracks toch even hard gaan klinken. Dat is heel wat anders dan gewoon bot normalizen. Daarmee bereik je alleen dat iedere hoogste piek in iedere track hetzelfde dB heeft (meestal hanteert men nul="0"). Even hard klinken doet het dan nog lang niet. Met Loudness Normalizen kun je dat wel bereiken. Of dat in WaveLab ook via een batch (alle tracks tegelijk) kan, weet ik niet. Ik heb dit wel voor anderen gedaan in een montage. Voor bv een CD is dat goed te doen. Met honderden of duizenden tracks is dat niet meer doenlijk. Voor een CD met ca. 18 nummers was WaveLab bij mij al meer dan een half uur aan het rekenen. Maar het resultaat is dan ook heel goed.

Je kunt trouwens voor zover ik weet ik via een batch in WaveLab alles naar de gelijke bitrate brengen.....
Echter is WaveLab niet bepaald gratis. Zeker de grootste versie niet, waarvan ik zeker ben dat die alle hier beschreven functionaliteiten bezit.
 
wat is er mix met iTunes? of iedere andere MP3 speler software met een normalize funcite, de meeste hardware spelers hebben dit ook al in de firmware ingebouwd.
 
wat is er mix met iTunes? of iedere andere MP3 speler software met een normalize funcite, de meeste hardware spelers hebben dit ook al in de firmware ingebouwd.

Misschien even de topic helemaal doorlezen Raphie?

Het gaat er in het kort om dat je er met gewoon normalizen nooit voor kunt zorgen dat elke track even hard klinkt.
 
maar dat kan sowieso niet
ten eerste is de dynamiek al verschillend tussen opnames, dit is een artistieke keuze, je kan niet zo maar een akoustische track op -18rms platwalsen tot -6rms en zeggen dat hij nu even "hard" klinkt als Afrojack, het is namelijk niet meer dezelfde track...... het is dus een NON discussie.
lees je hier even in http://productionadvice.co.uk/lufs-dbfs-rms/
 
...Het gaat er in het kort om dat je er met gewoon normalizen nooit voor kunt zorgen dat elke track even hard klinkt.
Veel belangrijker om te duiden n.m.i. is : dat je met die 'loudness normalizing' je muziek dus gaat vervormen en met een gewone normalizing niet.
De enige mogelijkheid die ik dus eerder ook al aangaf.
Een bolero hoeft toch ook niet als house te gaan klinken hé...
 
Heren audiocollage en raphie,

het was een vraag van TS. Het is niet een stelling oid van MIJ.

TS vroeg hoe hij al zijn tracks EVEN HARD kan krijgen. Dus niet met normalizen!
Ik gaf alleen aan welke methode er is om tracks WEL even hard te krijgen. Ik heb het niet bedacht en ik heb ook niet beweerd dat je daardoor niets aan het origineel veranderd.
Dank u!
 
Back
Top