MP3 analyzer en normalizer software

aanilles

Stamgast
Lid sinds
18 december 2001
Berichten
229
Ik ben op zoek naar een simpele MP3 analyzer en normalizer software.

Waarmee je alle mp3 naar het zelfde geluidsniveau kunt brengen en dat er wordt gekeken naar de kwaliteit van de mp3 (128- 192 kbps - 192 to 320 kbps enz)


Iemand hier ervaring mee?
 
Ik heb dit met Cooledit pro 2.0 gedaan.
Je kan hier normalize toepassen
Bijvoorbeeld normalize to 100%

Als je de mp3 na de bewerking normalize bekijkt staat deze netjes tussen de “ lijnen”in.
En sommige mp3’s zitten zonder bewerking al buiten de lijnen. (house muziek)

Het lijkt mij opzich voldoende om met cooledit de normalisatie toe te passen…
Volgens mij lukt het niet om hiermee te analyseren welke kwaliteit de mp3 heeft.

Wat zijn jullie bevindingen hierin?
 
Ik heb weleens een programmaatje gebruikt dat mp3 gain heette. Werkte prima voor het normalizen van mijn verjaardagsplaylist destijds...
 
Mp3 gain werkt perfect inderdaad!! Helemaal super!

Met cooledit is dit niet handig omdat je niet hele mappen in 1 keer kunt doen.
Met Mp3 Gain kan je hele mappen in 1 keer normalizen!


Echter de kwaliteit van de mp3 checken in kbps is hiermee niet mogelijk.

Maar met Mp3 Gain kan ik zeker uit de voetennn!
 
Boven de 0 bedoel je... meestal exporteer ik een spoor/sample in real-time naar -0.1 dB met Cubase i.p.v. normaliseren.
Nee, ik bedoel onder de 0. Waarom zou je een finaal nummer willen met de pieken op -12 dB (ik zeg nu maar een getal).
Hoe exporteer je dat zo in Cubase? Zit er een normalize functie in de export ofzo?
 
Je stuurt je spoor/sample door naar een mono of stereo output. Je brengt die output tot het gewenste level en dan exporteer je die output naar een nieuw spoor.
 
Meerdere keren exporteren dan. Maar een heel stil spoor is niet echt de bedoeling of een goede opname, altijd hard opnemen.
Dat was vroeger zo, met analoge mixers en/of tape, 16 bit opnames enzo. Omdat je anders ook de ruis zou luider maken, als je een stille opname luider maakte. Maar met een moderne audio interface - line in, en 24 bit opname is dat al lang niet meer het geval. (probeer zelf maar ;) )
Het doet me denken aan mensen die nog steeds OS tweaks uit de tijd van Windows 98/XP (die nu niet meer van toepassing zijn) aanraden voor Win 7/8.

Meerdere keren exporteren is echt belachelijk (omslachtig). Wat zou er mis zijn met normalizen?
 
Normaliseren zonder kwaliteitsverlies, bijna niet mogelijk met MP3.

Dat zal heel goed kunnen. Waar het mij om gaat is de vele mp3 tjes die ik heb niet allemaal gelijk zijn qwa vollume.

Dat vind ik dit een prima oplossing. Je gooit en mp3 map in het programmatje en alles wordt omgezet naar het zelfde niveau.

Jammer inderdaad dat je de kwaliteit van de mp3's niet kunt meten....
 
Decoden is altijd nodig om af te spelen.
Encoden om een wijziging vast te leggen. Tenzij het in de header is, neem ik aan. En 'Emphasis' staat in de header - dat zal het wel zijn dat bovenstaande programma's gebruiken om een bestand luider/stiller te maken.

Misschien dat iemand met wat meer technische kennis mij kan verbeteren :)
 
Back
Top