Warme en spacy pads creeëren

Room 23

Nieuwkomer
Lid sinds
11 juni 2013
Berichten
18
Hallo allen. Hopelijk stel ik mijn vraag in de goeie thread, anders moet een mod dit topic maar even verplaatsen. :o

In de bijna 2 jaar dat ik me met produceren bezig houdt, heb ik al van allerlei handigheidjes geleerd en kan ik redelijk onderhoudende tracks maken. Ik heb echter nog steeds moeite met pads / atmospheres zelf creeëren 'from scratch'. Ik werk met FL Studio 10 en met 3xosc en de hulp van een video tutorial heb ik wel al eens een redelijke pad kunnen maken.
Hebben mensen toevallig goeie tips om een mooie, warme pad te kunnen maken? Ik weet dat je een lange attack en een release moet gebruiken. Is er een vst die er erg geschikt voor is? En met welke effecten kan ik een pad echt compleet maken?

Groetjes!
 
Bedankt voor je snelle reactie. Zit een soort van hapering / trillen in dat voorbeeld. Zou je het aub in net iets meer stappen uit kunnen leggen haha. Pitch ergens aan vast linken bij een synthesizer of hoe bedoel je?
 
3 x 3xosc

-Global pitch detunen

-Varieren met waveforms

-Global volume automaten

-Delay op een van de channels

-Een filter op een andere

-Filter parameters automaten

-Reverb op de send

-Vanaf hier moet het wel lukken

................Alstublieft.
 
Koele patch snelkook!

Er zijn een aantal dingen belangrijk imho:
- het juiste akkoord. Een m7add9 is altijd goed :)
- veel subtiele variaties, als het kan per voice ook verschillend. Diva of opx pro doen dit mooi bijvoorbeeld.
- Verder lfo's, envelopes aan de pitch, aan de pulsewidth, aan de filter, aan alles wat je maar kan bedenken, met lage env/lfo depths.
 
Een lfo op 1 maat heel licht op de pitch geeft ook een mooi effect, in combinatie met een lange delay en een lfo op de panorama van de delay.
 
Iets wat ook mooi is:
- 2 osc's met pwm, de eerste een octaaf lager
- een langzame lfo subtiel op de pitch van de osc's zetten
- filter cutoff wat lager zetten
- envelope op filter met een matige attack en een iets langere decay/release
- amplifier envelope met vrij lange attack en release
- lange delay en best veel reverb
 
belangrijkst is dat er 'beweging' zit in het geluid. anders leeft het niet
dwz dat er continue iets veranderd en het mooist is meerdere parameters tegelijk:
-volume (cliché is langzame zwel en bij key-off zachter worden)
-filters die langzaam open en dichtgaan
-LFO's die pitch, volume en of filters langzaam of subtiel snel veranderen.
-veel gebruikt is langzame flanger, phaser, chorus
enzvoort...

en je hebt ook pads die zijn opgebouwd uit onafhankelijke verschillende klanken.
je kan geluiden in een pad morphen van de een naar de andere.
of een heel landschap van klanken en effecten die allemaal hun eigen kant op gaan.

en als je een warme klank wilt dan moet je hoge frequenties uitschakelen dmv een Low pass filter.
 
Is het niet handig om met een plugin bestaande pads te tweaken of fx toe te voegen zodat je hebt wat je zoekt. Waarom wil je het vanaf scratch doen?
 
Wanneer het warm moet klinken zorg er dan voor dat je mid en laag in orde zijn en het hoog bescheiden blijft (eq/filter)
In het tijdperk van de warme pads (langspeelplaten en cassettebandjes etc.) was het hoog nog lang niet zo gedetaileerd als vanaf de intrede van de cd.

Hier nog wat losse kreten:

-lichte chorus
-slow attack
-slow release
-lichte lfo op de pitch

Probeer vooral met je EQ te zoeken naar de kleur die je zoekt!
 
de Yamaha TG-33

is een mooie space-pad machine. kan je met een 'vector-pookje' door 4 verschillende pads hen wandelen
en/of parameters besturen!
 
Is er een vst die er erg geschikt voor is?

Het is al eerder genoemd hier, maar Spectrasonics Omnisphere is de absolute top als het gaat om het maken van padsounds. Dit komt met name door 3 dingen:
1: Bizar grote library van basis samples en een complete synthesizer aan boord
2: enorm veel vrij te programmeren envelopes
3: praktisch onbeperkt aantal matrix connecties (dus je kunt alles aan alles koppelen)

met deze 3 key elementen kun je praktisch alles maken wat je wilt, wil je een bel sound die langzaam morphed in een ritmische filter pad, dan heb je dit binnen een minuut voor elkaar in omnisphere als je de interface kent. Doordat je zelf je envelopes kunt programmeren kun je simpelweg elke vorm van beweging in je sound krijgen. Als je dan ook nog die ritmische elementen gaat opvullen met step delays of andere effecten dan houdt het bijna niet meer op.

De kracht van omnisphere is dus de eenvoud aan de voorkant voor de beginnende sound designer en de enorme diepgang (tot morphing filters aan toe) aan de achterkant. Het is niet de goedkoopste VST maar wel de beste voor dit soort sounds naar mijn mening.
 
Het moet mogelijk zijn om met weinig middelen en euri's een mooie warme pad te maken.

Zelfs met een sample van 0,5 seconde witte ruis.. en een sample editor.. kan een prachtige pad gemaakt worden, als je maar duidelijk weet hoe je het wilt hebben dat is het belangrijkste. Met FL studio en al z'n mogelijkheden maken het zowel makkelijk als moeilijk < als je niet weet wat je wilt that is. Schrijf bijv eens voor jezelf op waar die 'warme' pad aan moet voldoen? schrijf een mini scenario.. in 1 of 2 zinnen moet het duidelijk zijn wat voor Pad je wilt hebben.

Even een opzetje gewoon puur random, brainstormen, 1e wat in me opkomt.. heb het nog niet gemaakt, maar lijkt me prima voor te stellen:

Een script > De pad moet uit 2 lagen bestaan, een donkere laag.. de pad ofwel "the mood" + een sprankelend dingetje die langzaam opkomt en de aandacht gaat trekken + bij loslaten van de toetsen (key release) schiet het filter van de donkere laag open en verdwijnt samen met het sprankelende dingetje in het niets..

Splits het maken van dit geluid op in die 2 lagen, bedenk dat een goeie pad ook niet in een paar stappen met 1 Osc gefixed is. De een vind dat vervelend, prima dan koop je lekker Atmosphere ofzo.. de ander vind het geweldig om te maken (beetje koken vs magnetron/ovengerecht discussie?)

Onderstaande kan mss niet 100% in FL Studio, polyphonie en/of zaken als aftertouch van een klavier laat ik even buiten beschouwing

laag 1 de donkere pad / ondergrond
- kies je geluidsbron, een stukje ruis die je tonaal gaat filteren (zie artikelen over key-tracking op filter), een zaagtand of blokvorm (zaagtand bij voorkeur lichte Lfo op de Osc voor mooie vibrato, blokvorm bij voorkeur PW modulatie aan! zie diverse artikelen over PWM) 1 geluidsbron is hier even voldoende
- bepaal het volume verloop, de Envelope > het is een pad dus inderdaad een lange attack, sustain voluit of tikkie minder, en lange release.. kwestie van trial-en-error.. gewoon blijven rammen op het keyboard totdat het volume goed is (focus op volume!)
- bepaal het lowpass filter verloop, van donker naar iets lichter, beetje resonantie eventueel. Kies een omgekeerde envelope, dwz dat de lengtes hetzelfde blijven, maar het filter reageert op alles omgekeerd .. Geef het filter verloop dus z'n eigen envelope! ; dit kan volgens allemaal makkelijk in FL Studio, als de 3OSC het niet heeft pak een aparte filter plugin. Door de inverted envelope zal bij een key release, het filter open gaan.

Ook met het filter, kwestie van trial-en-error.. gewoon blijven rammen op het keyboard totdat het filter goed is (focus op filter!)

Een alternatief op een lowpassfilter + inverted envelope > pak een Highpass filter. Die verdwijnt misschien nog veel mooier in het niets bij een key release.
- Doe er tot slot een stevig effect op, reverb en/of echo

Is laag 1 nog niet breed genoeg? Doe het hele riedeltje nóg een keer en zet beide geluiden links en rechts en breng de 2e keer lichte variaties aan.. of, nog makkelijker zet een auto-panner licht aan

Laag 2 een sprankelend dingetje, belletje
- Kan bijna elke geluidsbron zijn, met FL Studio en diverse tools zijn de mogelijkheden eindeloos. Iets weirds, hoeft niet tonaal te zijn, als het maar niet te hard staat en veel echo/reverb erop
- regel de volume envelope, ook een lange attack en release.
- in FL Studio kan je vóór de attack nog een delay instellen.. dat is mooi voor dit geluidje, dan komt eerst de Pad, en dán pas dit geluid (denk aan het script)

Dan voeg je alle geluiden weer samen en pak je een leuk akkoord op een klavier.. en hopelijk wordt je dan heel blij :)
Dusja, goeie pads? Eerst bedenken wat je nu wilt.. of eindeloos browsen en scrollen en zappen.. en uiteindelijk.. heb je nog niks, of iets wat niet van jezelf is en je weet nog steeds niet hoe je pads maakt, tjsa.

Het is net een recept voor een maaltijd... je gaat toch ook niet zomaar willekeurig ingredienten bij elkaar gooien in de hoop dat het smaakt?? (Tenzij je niks anders te eten hebt en extreem honger heb)
Als je pindakaas lust en toevallig ook snijbonen... hoef je ze nog niet bij elkaar te gooie :P (alhoewel.. wie weet)

Sorry voor de lap! was een tijd afwezig geweest, moest even inhalen :D
 
Laatst gewijzigd:
Probeer ook niet alleen de standaard golfvormen zaagtand, blokgolf en triangel te gebruiken maar ook koren etc. Daar kan je ook heel mooie pads mee maken. Probeer ook eens een lfo op key-sync te zetten, zo langzaam mogelijk en dan subtiel op het filter zetten. Dan krijg je bij elke noot een andere cutoff waarde. Het beste kun je gewoon experimenteren met verschillende synth's en zo uitvinden welke synth voor jou het beste werkt als het gaat om het maken van pads.
 
Back
Top