Hier een vst waar ik zelf aardig trots op ben
Euclid in a box
Wie weet ken je de ball-sequencer (8 balletjes die rond gaan in een vierkant, elke keer dat ze een zijkant raken wordt er een note-on gegenereerd.
Hier heb je echter 3 boxes, 3D..... voor gate-on, pitch- en velocity-waarden en dat voor 4 sequences met ieder eigen waarden, midichannel en noot-selecties die die kan spelen (C-B, per noot te muten->wordt de volgende noot die wel aan staat geselecteerd)
1e box is voor de gate-waarden: je stelt de box-grootte in voor de desbetreffende kleur bal (hoeveel stappen x/y/z assen hebben). per hoeveel stappen er een gate-on wordt gegenereerd en hoe snel de x-y-z assen afgespeeld worden (iedere as onafhankelijk). Hierbij zijn ook de begin-en eind-step in te voeren van de basis playposition
Daarna kan deze basis-playposition worden gemultiplied (dus dat die elke keer een x aantal stappen over slaat), een offset geven en terug gewrapped worden binnen een bepaald aantal stappen.
Hierachter staat een clipper die ervoor zorgt dat de bal niet buiten de box kan en zal als effect, ipv de bal direct terug te kaatsen, de bal eerst langs een vlak laten bewegen over de overige assen (als die niet ook bij de clipper -waarden terecht komen) voordat die weer terug kaatst.
De gate-on, pitch en velocity waarden worden wederom (als voorgaand geuploade vst's) op euclidische basis gegenereerd:
gate-on: 1 gate-on per x aantal stappen,
pitch en velocity: x aantal stappen om van minimum pitch tot maximum pitch/velocity te gaan (dit kan dus op dezelfde manier gewrapped worden als de gate-sequencer eerder beschreven, verschil zijnde dat bij de gate sequencer een gate wordt gegenereerd wanneer deze min-max overnieuw gaat->op stap 1 terecht komt)
De geselecteerde x,y,z snelheden gelden voor zowel gate, pitch en velocity sequencers, omdat deze de basic-play position gemeen hebben (waarna ze ieder onafhankelijk nog door de offset, stepsize en wrapper gaan).
Hoe worden de waarden gegenereerd?
-op de x as telt de sequencer gewoon van 1-64 stappen
-op de y-as wordt elke stap met de box-grootte vermenigvuldigd. Dus als je zou tellen, tel je van links naar rechts en als je aan het einde komt, ga je 1 omhoog en tel je verder.
-op de z-as wordt elke stap 2x met de box-grootte vermenigvuldigd (dus wanneer je gaat tellen en je bent door je x en y stappen heen en bent rechts boven aangekomen, ga je 1 stap naar achteren en begin je links onderaan met tellen.
De sequencer heeft zo 64*64*64 stappen om doorheen te gaan!!![Beat that!/COLOR]
Als je dit snel leest, zul je misschien denken, die gates zullen wel recht toe recht aan getriggered worden als ze ieder om de x aantal stappen gegenereerd worden... Ja...alleen als je maar 1 as gebruikt en de andere assen van 1 tot 1 laat lopen (oftewel stil laat staan), en dan nog kun je met de wrapper, offset en stepsize hierin nog variatie aanbrengen. Laat 1 as erbij lopen en je krijgt al een veel interessanter ritme, en tja, komt die 3e erbij....dan heb je instant jazz/breakbeat,,,
Deze gate, pitch en velocity sequencer combo heb je dan 4 keer (rood, geel, groen, blauw).
Je kunt de hele sequencer gebruiken voor complexe drum-ritmes (jazz-like) of doorlopende en varierende melodie lijnen. Door creatief gebruik te maken van de x/y/z tempo's. wrapper en clipper mogelijkheden kun je bepaalde sequences korte stukken laten spelen waarna ze een x aantal stappen geen gate-on genereren.
ps. dit is nog beta versie, ook al is die volledig bruikbaar en heb ik zelf nog geen crash ervaren... Maar over een tijdje wil ik ook elke sequencer een interne midi-CC control kunnen laten genereren zodat je de parameters van de sequencer ook nog kunt laten besturen voor NOG meer variatie