low resolution files in media bay

acceptgiro

Thoughts become things
Lid sinds
28 september 2004
Berichten
350
Locatie
Valkenswaard
Beste mensen

Ik heb een sample van 162Kbps bijvoorbeeld. Die klinkt heel helder in het hoog in de mediabay…. Als ik deze importeer in cubase 44.1khz 32bit, dan wordt hij doffer? Waarom is dat?

 
Beste mensen

Ik heb een sample van 162Kbps bijvoorbeeld. Die klinkt heel helder in het hoog in de mediabay…. Als ik deze importeer in cubase 44.1khz 32bit, dan wordt hij doffer? Waarom is dat?


Omdat de file al geconverteerd is naar mp3 in lage resolutie, krijg je in je DAW altijd een dof geluid, namelijk de files die onder 320kbps zijn gecomprimeerd. 44.1khz is CD kwaliteit, 162kbps is gewoon shit kwaliteit, ook voor de net.
 
Omdat de file al geconverteerd is naar mp3 in lage resolutie, krijg je in je DAW altijd een dof geluid, namelijk de files die onder 320kbps zijn gecomprimeerd. 44.1khz is CD kwaliteit, 162kbps is gewoon shit kwaliteit, ook voor de net.

Dat deel snap ik wel, maar wat ik niet begrijp is waarom sommige files het wel hebben en sommige niet. Is er iets te zeggen van een wiskundige theorie voor een mp3 met een bepaalde dynamiek, frequentie gebied of rms waarde boven een bepaalde waarde wat deze problemen geeft. Deze theorie zou dit moeten verklaren.

Gisteren had ik een voorval waarin ik een 24bit sample, (waarvan de peak op -25 stond), heb genormalised naar -6 db . Ik hoorde toen crackling sounds. Deze werden uiteraard ook versterkt. MAar op het moment van mixdown naar 16 bit 44.1khz kreeg ik veel meer crackling sounds. (Deze had ik wel geditherd naar 16bit)

moet men dithering gebruiken van 32bit 44.1khz naar mp3 bijv 96khz?
 
moet men dithering gebruiken van 32bit 44.1khz naar mp3 bijv 96khz?

Dat denk ik wel. Ik werk in logic en als je de file in 44.1khz 32bit wil exporteren, dan wordt het aangeraden om dithering te gebruiken.

Bepaalde frequenties van een lage resolutie mp3 zijn vaak niet terug te krijgen in een wav file, daarom klinkt het met ruis-clics, noem maar op.

Ik weet niet precies op wiskunde maar ik zal zo uitleggen: als je een kilo tomaten in een zakje gooit, en die is geschikt precies voor een kilo, dan past de inhoud goed. Als je dezelfde inhoud wil plaatsen in een 10 kilo doos, dan heb je waarschijnlijk "te veel ruimte over"...
 
Dat denk ik wel. Ik werk in logic en als je de file in 44.1khz 32bit wil exporteren, dan wordt het aangeraden om dithering te gebruiken.

Bepaalde frequenties van een lage resolutie mp3 zijn vaak niet terug te krijgen in een wav file, daarom klinkt het met ruis-clics, noem maar op.

Ik weet niet precies op wiskunde maar ik zal zo uitleggen: als je een kilo tomaten in een zakje gooit, en die is geschikt precies voor een kilo, dan past de inhoud goed. Als je dezelfde inhoud wil plaatsen in een 10 kilo doos, dan heb je waarschijnlijk "te veel ruimte over"...

Heb me even ingelezen voor een deel.

Blijkbaar:
dither -> ruis toevoegen zodat er geen distortion voor in de plaats komt in de least single bits. Verder altijd dither gebruiken bij gain changes (normalizen e.d.) behalve bij 24 bit en hoger omdat daar de informatie niet hoorbaar verbeterd kan worden.

Dan zoek ik dus eigenlijk een grafiek die zegt:

320kbps staat gelijk aan 24 bit (ik weet niet of dit over de X of Y as van de waarde gaat, of dat ik dat ubberhaupt zo moet zien). Bit als in 24 bit gaat over de y -as (hoeveel bits er aan dynamiek bestaan), en die kbps van mp3 gaat over de x as (tijd).
96 kbps staat gelijk aan xx-bit (daar moet dan ook een waarde uit komen.

jaja, duidelijk in de war betreffende de x-as tijd :) haha
 
Back
Top