Mixer interface VST??

De plaatsing wordt geëffectueerd door aanpassing van:
- Panning
- Volume
- Hoeveelheid reverb
- Prededay op de reverb


Hier voeg ik graag een hele belangrijke parameter aan toe waarmee een geluid ook goed (naar achteren) te plaatsen is: EQ!
LPF'en is the way to go vaak, meer nog dan reverb tweaks omdat dat meestal weer meer vervelende bij effecten op kan leveren. Anyway, ik zou een dergelijke plugin die dit alles automatisch voor je probeert te regelen niet snel gebruiken want het lijkt me niet leuk en ik twijfel erg aan de technische haalbaarheid van zoiets omdat het waarschijnlijk een te complexe zaak is om door software te laten bepalen wat er precies nodig is op een bepaald geluid om het ook echt daar te krijgen waar jij je puntje neerzet. Juiste plaatsing maakt of kraakt een mix echt dus zo'n plug zou dan als ie het goed doet al iets van 80% van je mix maken....NOT. Mixen doe je toch vooral met je oren en dat is in een DAW omgeving vaak al moeilijk genoeg.
 
Met maxforlive is dit vrij goed te doen in AbletonLive, bijgevoegd een vrij snel in elkaar geflanst prototype voor 4 sporen. Op dit moment beïnvloed mijn patch alleen nog volume(afstand+relatief) en panning. Een send naar reverb opengooien ben ik op dit moment mee bezig.

Voor diegenen die geen Live+max hebben om het te testen, bekijk het plaatje: Je kan de bolletjes verslepen en groter/kleiner maken. Afhankelijk van de afstand en grootte tov de listener wordt direct het volume aangepast (je ziet de fader ook op en neer gaan) en afhankelijk van de hoek wordt de panning bepaald.

Om predelay en/of EQ er bij toe te voegen, zullen er nog een soort clientpatches op iedere individuele tracks geplaatst moeten worden...

Als er iemand hier rondhangt met veel verstand van DSP en Psychoacoustiek, lijkt het me cool om dit idee verder uit te werken totdat het echt bruikbaar wordt!
 

Attachments

  • Stage panner 0.1.amxd.zip
    3,8 KB · Bekeken: 100
  • stage panner v0.1.jpg
    stage panner v0.1.jpg
    10,4 KB · Bekeken: 99
ok, dan moet je naar een soort VCC achtige oplossing:
dus een client op iedere track en een "console" op je master

Juist ja.

mixing voor dummies zeg maar.
Niet perse voor dummies. Het zou je op een idee kunnen brengen dat je anders niet zou zien in een gewoon "lineaire" omgeving.

Natuurlijk, luisteren doe je met je oren. Maar onze visuele waarneming is ontzettend sterk - waarom zou je die niet ook gebruiken?
 
Inderdaad, het moet gewoon een DAW feature zijn. Echter biedt deze plugin misschien wel al een oplossing voor mijn vraag. Niet heel erg als er per kanaal een insert moet worden geplaatst. Als het maar vanuit een interface allemaal te regelen is.

Het zal wel weer een andere discussie vormen. Maar de mixer interface is gewoon een kopie van een fysieke mixer. Dat is natuurlijk in eerste instantie goed als referentie maar er kan zoveel meer en zoveel makkelijker in een virtuele omgeving.

Natuurlijk heeft het zijn charme, net als dat je met Reason letterlijk patch kabel gebruikt etc. Maar efficient is anders.

De opmerking dat het dan mixen voor dummies wordt... poeh dan kan je nog wel even doorgaan met wat er allemaal mogelijk is met een computer... foto/video bewerking, tekst verwerking/zetten, technisch tekenen etc. etc. etc. allemaal voor dummies tegenwoordig.
 
Laatst gewijzigd:
Een 'probleem' is dat je, aangezien het onderstaande plaatje alleen maar 2-D is (x & y as) je alleen maar 2 parameters kunt aanpassen (bv. panning en volume), terwijl, zoals al eerder genoemd is, er meerdere factoren een rol spelen die de plek in de mix bepalen (EQ, reverb). Een 3-D versie (met als Z as bijvoorbeeld reverb) is nog wel mogelijk, maar een goede weergave van een 4- of 5-D ruimte is niet mogelijk (of je moet al bij elke mix-sessie LSD willen gebruiken :D)

mixa3.gif
 
Maar dit zijn alleen stippen. Je kunt natuurlijk per stip instellen wat de wet/dry moet zijn, of wat de spread moet zijn - omnidirectioneel of heel erg gefocust geluid. Alleen zie je dat niet in deze interface. Wel in http://www.fluxhome.com/products/plug_ins/ircam_spat (was die nou nog niet gelinkt of zie ik dat verkeerd?)

Oh ja, Raphie - het feit dat Flux dit aanbiedt ism IRCAM lijkt me een mooie weerlegging van de claim dat het voor dummies zou moeten zijn ;).
 
Alleen zie je dat niet in deze interface.
en dat was nu juist wel de bedoeling, maar met een 3D versie en dus inderdaad per stip de 'overgebleven factoren' instellen ben je er al wel bijna.
 
Ik kan geen bijlage meer plaatsen, anders had ik een simpele visuele voorstelling gemaakt, maar je kunt naast de x, y en z as ook nog vorm (van vierkant naar bol bijvoorbeeld), kleur en helderheid van het object gebruiken als visuele tools = 6-D (een track van de mixer = object moet je dan wel met een nummer of letter weergeven voor de visuele identificatie).
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top