Mixer interface VST??

Phye

Wreeeeep!
Lid sinds
11 november 2010
Berichten
477
Locatie
Arnhem
Een tijdje terug las ik in het online guides topic de guide over mixing.

I was eigenlijk op zoek naar een manier om de mixer van je DAW te koppelen aan een soort grafische interface. Waarbij je zoals in dit plaatje.

mixa3.gif


Verschillende tracks in de mix ruimte kan zetten en hij dus de panning en volume aanpast aan de positie in het plaatje.

Iemand een tip? Kan me haast niet voorstellen dat dit al VST beschikbaar is gezien het echt de mixer van je DAW over moet nemen. Zou namelijk leuk zijn als het twee richtingen op werkt. Dat en je de interface zou kunnen gebruiken en je in je mixer evengoed de sporen nog iets bij kan draaien.

Is er zoiets?? Liefst voor Cubase of weet iemand ander alternatieven?

Ben heel erg benieuwd
 
Volgens mij is dat met de huidige sequencers nog onmogelijk.

Ik denk dat je dit toch echt op gehoor moet doen. Muziek maken heeft vooral met luisteren te maken.

Maar het zou wel makkelijk zijn.
 
Dat zit toch al lang in waves jongens...

Verklaar je nader....

Voor de duidelijkheid, het gaat om een functie waarmee per kanaal in een DAW grafisch kan worden bepaald waar deze in het ruitmelijke beeld wordt geplaatst. De plaatsing wordt geƫffectueerd door aanpassing van:
- Panning
- Volume
- Hoeveelheid reverb
- Prededay op de reverb

Ik heb niet alles van waves, is me ook te duur, maar dit klinkt toch interessant.
 
Als het er al is dan hoor ik graag welke plugin van Waves het is of in welke bundel deze zit. Het zou echter een DAW upgrade zijn. Volgens mij is het helemaal niet zo'n moeilijk kunstje vanuit de DAW code zelf. Gewoon een aangepast mixer interface. Misschien eens voorstellen op het steinberg forum en pikt het dev team het ooit op ;)
 
Roland R-Mix? :-P

voor de rest stelt t niet zoveel voor tenzij je inderdaad ook reverb etc mee gaat nemen in de visualisatie.
 
euh nee, dat doet totaal iets anders. de OP heeft het over een 3d mixer, niet over spatial enhancers of andere verbredende shizzle volgens mij.

Overigens bedenk ik me net dat ongeveer alles in je DAW tegenwoordig me een remote device met midi of NPRN codes is aan te sturen. misschien zelf wat maken met Synthmaker ofzo?
 
blender.. een 3drender opensource iets... dat kan tegenwoordig ook audio-objecten verwerken..
teken een kubus.. doe wat kubussen in de eerste grote kubus.. plak aan elke kleine kubus een audio-object
met jouw te plaatsen spoor.. en plaats daarna elke kleine kubus in de grotere kubus op de plek waar jij je geluid wil hebben... en render het geheel.. Tadaaa... 3d sound :)
 
Het ging mij niet om een spoor voor spoor oplossing, die zijn er genoeg. Het gaat mij om, dat je in een oogopslag je mix te kunnen zien in een ruimtelijk weergave. Ieder spoor (kleur bolletje), kunnen verschuiven in correspondentie met je mixer.

Die reverb toevoeging zou helemaal vet zijn. Maar daar vroeg ik in eerste instantie niet om. Enkel panning en volume. Juist het feit al je sporen in een keer te zien zijn, is waar het mij om ging.

Ik geloof best dat mensen met 10 jaar ervaring achter een mengtafel. De vertaling van de stand van de schuiven met plakkertjes erop direct een compleet beeld in hun hoofd geeft van hoe de mix gaat klinken.

Maar voor mij is dat overzicht er gewoon niet ;). Hiermee kan ik gewoon luisteren en bolletjes verschuiven. Hoef ik niet te zoeken in mijn software mixer, met horizontale scrollbalk waar alle schuiven er precies hetzelfde uit zien, naar dat ene spoor/instrument wat ik net even bij wil draaien.
 
Laatst gewijzigd:
euh nee, dat doet totaal iets anders. de OP heeft het over een 3d mixer, niet over spatial enhancers of andere verbredende shizzle volgens mij.

Overigens bedenk ik me net dat ongeveer alles in je DAW tegenwoordig me een remote device met midi of NPRN codes is aan te sturen. misschien zelf wat maken met Synthmaker ofzo?

sorry?!? WAT denk je dat "3D" is? enig verschil is dat je de WAVES versie per kanaal moet inzetten, maar je dan daarmee zowel de "breedte" "positie" en "diepte" beinvloeden.
 
ok, dan moet je naar een soort VCC achtige oplossing:
dus een client op iedere track en een "console" op je master
die client moet dan dus een reverb, EQ en m/s module hebben en zich aanmelden als een uniek deeltje op de master console afhankelijk van waar je deze op de masterconsole heensleept, zullen deze parameters dan volgens een vast algoritme worden beinvloed

mixing voor dummies zeg maar.

dus als iemand zich geroepen voelt om bovenstaande plugin the schrijven?

Het ging mij niet om een spoor voor spoor oplossing, die zijn er genoeg. Het gaat mij om, dat je in een oogopslag je mix te kunnen zien in een ruimtelijk weergave. Ieder spoor (kleur bolletje), kunnen verschuiven in correspondentie met je mixer.

Die reverb toevoeging zou helemaal vet zijn. Maar daar vroeg ik in eerste instantie niet om. Enkel panning en volume. Juist het feit al je sporen in een keer te zien zijn, is waar het mij om ging.

Ik geloof best dat mensen met 10 jaar ervaring achter een mengtafel. De vertaling van de stand van de schuiven met plakkertjes erop direct een compleet beeld in hun hoofd geeft van hoe de mix gaat klinken.

Maar voor mij is dat overzicht er gewoon niet ;). Hiermee kan ik gewoon luisteren en bolletjes verschuiven. Hoef ik niet te zoeken in mijn software mixer, met horizontale scrollbalk waar alle schuiven er precies hetzelfde uit zien, naar dat ene spoor/instrument wat ik net even bij wil draaien.
 
sorry?!? WAT denk je dat "3D" is? enig verschil is dat je de WAVES versie per kanaal moet inzetten, maar je dan daarmee zowel de "breedte" "positie" en "diepte" beinvloeden.

nee dat is helemaal niet het enige verschil.

De virtual mixer die ik bedoel is een 3d interface die zaken als volume, panning en eq in een kubusvorming boxmodel weergeeft en de manipulatie van die objecten in dat boxmodel terugvertaalt naar mixer instellingen. Feitelijk kan elk kanaal daarbij als een vector worden weergegeven en worden gemanipuleerd en daarmee teruggekoppeld aan de mixer. simpel zat.

Voila, dit dus: http://www.globerecording.com/virtualmixer/vm.html

WAVES daarentegen bedient zich (ook) van allerlei psychoakoestische truukjes waarmee het geluid niet alleen binnen de kubus, maar zelfs ook ver daarbuiten kan worden geplaatst en waarbij op een gegeven moment de presence van je geluid gaat lijden onder al die manipulaties. De bewerkingen die zij uitvoeren laten zich niet eenvoudig terugvertalen naar mix instellingen en worden daarnaast niet in 3 maar primair slechts in 2 assen uitgevoerd. Die bewerkingen zijn vooral fase gerelateerd en hebben veel minder met panning, volume en standaard eq (hoogte) van doen. Als je 16 tracks door een 3d virtuele mixer gooit heb je als je alles goed doet aan het einde van de rit een mooie mix.
Als je 16 tracks door een WAVES stereo enhancer gooit heb je aan het einde van de rit geen mix maar gewoon 16 tracks met een stereo enhancer plugin erop.

Je hebt gelijk dat die stereo enhancer plugin ook de breedte van het geluid beinvloedt, maar de positie is slechts 2D en de techniek is slechts unidirectioneel. Ik snap overigens wel waar je naar toe wilt wanneer je je baseert op het plaatje van de OP, maar een virtuele mixer is toch een tikkie anders dan een stereo enhancer met meerdere ingangen.
 
denk dat we daar van mening verschillen en jij meer op geconsolideerde visualisatie gefocussed bent dan op resultaat.
zo ver ik kan zien, is jouw link ook alleen maar een visuele weergave in een flash demo en niet een bestaand product.
 
Back
Top