FLac

meloyoungster

Ouwe rot
Lid sinds
30 september 2009
Berichten
582
ik ben iets nieuws voor me tegengekomen.. flac (blijkt al wel weer een poosje te bestaan.
lijkt me ideaal te gebruiken om zo wat gigjes te besparen ipv die 24 int wavjes.

nu verschillende dingen over gelezen. het is dus een soort winrar voor audio? levert het echt geen verlies
op(bestanden zijn aanzienlijk kleiner. i khoor geen verschil.

Moet je naar flac 16 ook dither toevoegen ( Leek mij wel). Mensen die er mee werken hier wat zijn jullie ervaringen?
 
Inderdaad een soort winrar en levert geen kwaliteitsverlies op. Het wordt desondanks volgens mij niet veel toe gepast omdat het in DAWs vaak weer geconverteerd moet worden. FLAC wordt naar mijn idee alleen toegepast in 'het eindproduct', en is dan ook bedoeld als vervanging voor mp3 (320CBR of V0 VBR) en wordt vaak door audioliefhebbers/audiofielen gebruikt. Zelf rip ik mijn CD's altijd naar FLAC, maar als ik dingen opneem is het altijd wave 24/32 bit
 
Net zoiets als APE, ALAC, bepaalde smaken WMA etc.
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_audio_codecs

Voor wat betreft je vraag over behandeling: voor consumer doeleinden encoden vanaf een 44.1 (of 48, meer voor video / multichannel) / 16 bit source PCM wave file, zelfde als je voor MP3 zou doen. D.w.z. Ook eerst sample rate conversion en ditheren als je van hogere sample rates / bitdieptes afkomt.
 
lijkt me ideaal te gebruiken om zo wat gigjes te besparen ipv die 24 int wavjes.

Wat jick zegt is een goed punt, Cubase bijvoorbeeld accepteert geen FLAC dus moet je weer gaan omzetten, veels te omslachtig imho en met de huidige HDD prijzen is het niet echt van belang lijkt me, je knalt er gewoon een 2TB schijf bij en je kan weer even voort met je 44.1/24 Wavjes.

PS: Alhoewel, http://tweakers.net/nieuws/77539/hdd-prijzen-gaan-stijgen-door-overstromingen-thailand.html :frons:
 
met de huidige HDD prijzen is het niet echt van belang lijkt me
Ruimte is ook geen probleem, backup-snelheid wel. Die harddisk is wel 2TB maar nog steeds 7200 rpm (of 5400 als je zunig wil wez'n) en als je een online backup doet gaat je upload ook niet zo snel.


Haha, eerst OHNOES MIJN HARDDISKS en dan 5 pagina's lager eens een keer "fuck,da's eigenlijk best erg dat een stel straatarme mensen nu geen huis meer heeft of dood is".
 
Back
Top