EQ/Mix truukje

Misschien is deze al bekend bij sommige hier, maar hier een Frequency Chart.
Ik vind het een handig hulpmiddel voor te eq-en, al moet je het uiteindelijk toch met je oren doen :-)

frequency_chart_lg.gif

Dank, maar hoe moet ik het ding lezen?

Het geluid van een basgitaar bijvoorbeeld bevat veelal ook veel tonen ruimschoots boven de 400 hrz.

Vaak geef ik die een boost rond de 60 hrz en rond 1.5 khrz. Als ik dit schema zie lijkt het laatste overbodig, of moet ik het anders zien?
 
Over het algemeen gebruik ik zelf een highpass filter in het apparaat waar het geluid vandaan komt..
EQ is vrijwel niet nodig wanneer je de juiste geluiden bij elkaar gebruikt. Zijn er overlappende frequencies dan kun je gaan EQen.
Net die frequencies die elkaar overlappen ben ik mee geneigd bij allebei de zelfde vervelende frequencies te cutten en te boosten daar, waar het ene geluid dat prioriteit heeft, het nodig heeft. iig alles puur op gehoor.

Overtollig laag weghalen is het belangrijkst om de bass en kick ruimte te geven in je mix. Maar pas op dat je niet te veel laag weghaald, want dan houd je niets over...
Boosten doe ik pas als alle ingredienten aanwezig zijn.. Dan kun je bepalen wat wel wat meer nodig heeft en wat niet. Als je voordat je gaat mixen geluiden gaat boosten dan zul je problemen krijgen met toekomstige geluiden. misschien wil je niet boosten maar compressie toepassen om dat geluid meer presence te geven. Een piekje eq kan erg lekker klinken. en dat piekje compressen.. nog beter...

Belangrijk is dat de basis al goed moet zijn zonder EQ. en doordat je alles netjes gepand hebt is EQ maar een puntje op de ie(k).
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top