EQ/Mix truukje

damnskippy

Ingeburgerd
Lid sinds
5 Maart 2010
Berichten
38
Als ik literatuur lees over EQ'en dan wordt meestal verteld dat het beter is om te cutten dan te boosten. Ook wordt vaak verteld dat je ieder geluid in je mix zijn eigen plaats moet geven. Een truukje daarvoor is om met EQ op sporen "gaten" te creeeren voor de andere instrumenten. hoe werkt dit in de praktijk?
ik geef een voorbeeld:
spoor 1. kick
spoor 2. hihat
spoor 3. snare
spoor 4. bass guitar
spoor 5. strings/synth-pad
spoor 6. saxofoon

spoor 1: om de kick dus ruimte te geven, filter ik bij alle andere sporen indien mogelijk het laag eruit met een highpass
spoor 2: om de hihat dus ruimte te geven, filter ik bij alle andere sporen indien mogelijk zoveel mogelijk het hoog eruit door een lowpass
spoor 3: om de snare ruimte te geven, filter ik dus het midden eruit bij alle andere sporen indien mogelijk

etc. etc.

hoe kan ik nu weten welke frequenties ik moet wegfilteren bij alle andere sporen om de bijvoorbeeld de snare ruimte te geven? moet je dan bijvoorbeeld op 1 of andere manier eerst de dominante frequentie in de snare weten te vinden?? een snare drum heeft meestal een lage frequentie voor de "tok" en een hoge frequentie voor de "tik". zelfde geldt voor bijvoorbeeld een kick en vele andere instrumenten. uiteindelijk hou ik niets meer over om te cutten -lijkt mij-.

wie weet mij hier meer over te vertellen? ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.
 
Ik zie het zelf niet echt als een trucje, maar ik begrijp goed wat je bedoelt. Eq gebruik je vaak om een geluid zelf aan te passen - en te denken vanuit dit geluid - maar het is minstens net zo waardevol om het andersom te benaderen: Hoe pas ik de eq aan om juist de kanalen ruimte te geven. Wat ik wel merk is dat je hierbij wellicht nog beter moet luisteren (klinkt stom, maar zo ervaar ik het). Het kan erg 'logisch'lijken om bijv rigoreus het laag weg te halen bij een snare of percussie. Maar soms haal je hiermee juist een beetje karakter weg, en ga je dit na een tijdje missen. Dan klinkt het te dun. Mijn idee is dan ook, zo veel mogelijk weg halen zonder dat het karakter (in de mix) verandert (uitgaande dat het aardig klonk :D). Hihats bijvoorbeeld voor mij een onderdeel dat ik wil laten voelen, het hoeft alleen onbewust gehoort te worden om een ritme of beweging weer te geven. Ik zou voor de hihats zelf dan ook niet bijv het hoog uit mijn lead synth of vocal halen.

Het is naar mijn idee wel beter toepasbaar of meer nodig bij lagere frequenties dan hogere frequenties. Bas vs Bassdrum bijvoorbeeld.

Afhankelijk van je studio opzet kun je dit natuurlijk ook als een tijdsgebonden concept zien. Net zoals volume van sporen soms wordt aangepast gedurende een nummer, kun je ook kijken of het mogelijk is je EQ aan te passen;

- geluid meer body geven in bijv een break, en dan in een drukker gedeelte juist erin snijden zodat het niet met andere geluiden botst.

Enigzins off/on topic:
Hoewel muziek maken voor een groot gedeelte op gevoel / gehoor gaat, probeer ik de geluiden en instrumenten ook als concept op zich te zien met een eigen functie en idee erachter. Dat helpt mij vervolgens om te bepalen wat het moet doen en daarmee hoe het moet klinken.

(ondertussen zit ik natuurlijk wel gewoon thuis amateur niveau prutsels te maken maar dat terzijde ;) )
 
Laatst gewijzigd:
juist ja. ik wil niet bij alle sounds teveel wegfilteren, want dat haalt ook heel veel van het karakter weg. maar toch wil wel dat ieder geluid goed hoorbaar is, en z'n eigen plekje heeft. vaak wordt het een "race" waarbij ik iedere keer de snare (in dit voorbeeld is het de snare) steeds harder ga zetten om hem toch goed hoorbaar te maken. misschien ligt het aan mij, maar ik kan nooit de frequenties vinden (door te sweepen in het spectrum in de EQ) om bij de andere sporen weg te cutten zodat ie ineens wel heel duidelijk wordt.

als ik mijn eigen conclusie trek uit de vele informatie die ik gelezen heb dan heb ik dus een snare die bijvoorbeeld een "tok" op 150hz heeft, en een "tik" op 1500hz; dan cut ik dus bij alle andere sporen 150hz en 1500hz.

klinkt logisch; maar ik hoor het verschil vaak niet tijdens het zoeken/sweepen, maar eerder dat het karakter weghaalt, en ik weet dus bovendien ook niet hoe ik erachter kan komen op welke frequenties de "tok" en "tik" zich bevinden.

uiteindelijk ben je dan volgens deze werkwijze op ieder spoor zo enorm veel "gaten" aan het creeeren (cutten) omdat je rekening houdt met alle andere sporen die allemaal hun eigen ruimte moeten hebben. dan moet je minimaal een equalizer hebben met 10 banden (zoals de Waves Req10) per spoor!!

dit lijkt me erg rigoreus en overdreven.. of heb ik het ergens mis??? ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel..
 
panning is nog een andere factor... sowieso hoeven niet alle geluiden altijd een eigen plekje te hebben... er mag soms best een menging optreden en ze hoeven niet altijd expliciet aanwezig te zijn, ofterwijl; sommige geluiden mogen ondergeschikt zijn in volume aan andere... sommige hebben dus een maximum priority zoals de kick bijv. en andere dienen als opvulling wanneer er ruimte ontstaat...

dus:

- goede basis geluiden
- panning/volume
- EQ
- en in het laatste geval pas compressie
 
en ik weet dus bovendien ook niet hoe ik erachter kan komen op welke frequenties de "tok" en "tik" zich bevinden.

Hoewel je geluid over het spectrum heen wel wat zal verschilt, moet je je ook beseffen dat het vaak wel echt 1 geheel vormt en er dus niet echt een duidelijke tik tok of tuk is maar meer een grote tiouk ;)
Dat zie je dan idd als je bijv gaat sweepen - daarnaast kan het ook zijn dat het 'probleem' op verschillende frequentie gebieden aangepakt moet worden ( hoog en laag weg bijv).
Dat soort chirurgisch werk lijkt me echter meer iets wat je echt als sounddesign moet zien; zorg dat je bron materiaal geschikt is.. Maar niks mis met alsnog aanpassen!

uiteindelijk ben je dan volgens deze werkwijze op ieder spoor zo enorm veel "gaten" aan het creeeren (cutten) omdat je rekening houdt met alle andere sporen die allemaal hun eigen ruimte moeten hebben. dan moet je minimaal een equalizer hebben met 10 banden (zoals de Waves Req10) per spoor!!

dit lijkt me erg rigoreus en overdreven.. of heb ik het ergens mis???

Dit lijkt mij idd wat te rigoreus, dan denk je wellicht te veel vanuit de methode en niet genoeg vanuit het geluid (wat je hoort). Zoals 6 trak terecht zegt, dat alles een plekje moet hebben betekend niet dat je de rest met een bijl kleiner moet maken. Soms hoef je niets te doen en is het prima! Als het goed is hebben je gekozen geluiden van zichzelf al verschillende eigenschappen, en hoef je alleen kleine aanpassingen uit te voeren - maar zeker niet over alle kanalen en voor alle kanalen. Dan zou je geen geluid meer over houden! En geluiden kunnen ook prima naast elkaar staan qua frequenties, dat is juist heel normaal en soms misschien juist zelfs wenselijk.

Hou gewoon de stappen van 6 trak aan, en bij EQ volgens deze methode kun je dan bedenken.. welke geluiden hebben prioriteit (en op welke frequenties). Het heeft natuurlijk geen zin om ruimte te maken als je je Ster geluiden vervolgens ook afzwakt. En als ze al genoeg ruimte hebben, en alles klinkt prima, gewoon lekker houden zo!
 
Hoewel we het nu volgens mij vooral hebben over probleem gebieden aanpakken, en ruimte creƫeren, kun je EQ natuurlijk ook gebruiken om juist twee geluiden meer op elkaar af te stemmen. Denk bijvoorbeeld aan het layeren van drum samples, of een guitaar over een piano. Soms ervaar je het als een brei, wanneer individuele geluiden en definitie gewenst is, en soms geeft het juist een voller geluid of meer karakter.
 
Wat je ook aanvullend kunt doen is, bijvoorbeeld wanneer je je Lead sound wilt programmeren, dat je alle track die je hebt laat lopen en dan je lead maken op je Synth. Je kunt het ook stand alone doen, dus zonder alle andere geluiden er bij, nadeel daarvan is dat je vaak erg vette sounds maakt die alleen niet in de mix te plaatsen zijn.
 
Niet alles hoeft idd een eigen plekje te hebben.
Zo zal het laag van een snare soms bijna niet te horen zijn als hji tegelijk met de kick valt.
Om nou als een gek te gaan eq'en is ook niet echt verstandig.

Als het wel nodig is gaat er misschien iets mis met het opnemen dan wel het instellen van de synth/sampler.
 
ik eq zeer weinig hooguit de oorpijn frequenties , ik doe juist meer met panning, compressor en limiters.

ik denk dat het ook ligt aan wat voor muziek je maakt, liggen geluiden ruimer of dichterbij in een track, voor het laatste zou ik meer eq'en
 
spoor 5. strings/synth-pad
spoor 6. saxofoon

Je hoeft bijv. voor deze 2 niet echt rekening te houden met de snare als ze slechts een paar keer in de track voor komen.. tenzij het nr om de sax draait, dan mag je die wel de ruimte geven natuurlijk.

Lichte "Ducking" (sidechain) op basis van EQ band wil ook weleens helpen om kortstondige geluiden tijdelijk die ruimte te geven die ze vragen.. dan hoeft niet de hele songlengte lang een geluid ge-cut te worden.

Dat resulteert bij mij vaak in een wir-war van automation tracks :)

Daarnaast is het ook een kwestie van hoe vol zit je song al met tracks.. hoe meer tracks, hoe meer je er rekening mee moet houden.

Wat jij beschrijft met highpass cutten etc is voor mij een manier om tracks op te schonen alvorens ze verder bewerkt worden.
Bijv. een geluid met wat probleempjes her en der (pops / rumble / hiss) kan je beter eerst opschonen voordat je ze compressed, anders gaat de compressor reageren op de verkeerde dingen (vooral in het laag)
 
"..Lichte "Ducking" (sidechain) op basis van EQ band wil ook weleens helpen.."

yes dat is natuurlijk ook nog een optie. hoe kan ik de makkelijk bewerkstelligen in Cubase (met evt. welke plugs?) ??
 
het is maar net wat voor muziek je maakt: metal is anders dan pop. Big Beat is helemaal prachtig want daar mag het juist allemaal zo groots en bombastisch worden. flinke compressie en een smiley in je EQ doen wonderen (ik mis die tijd wel een beetje...waar zijn die Block Rockin Beats!?)
 
dit probleem doet zich voornamelijk voor bij het mixen van vocalen

ik weet niet welke frequenties ik moet cutten in de muziek om de vocalen "erin" te krijgen

hoe kan ik daar achter komen? hoe vind ik "de dominante/karakteristieke" frequenties in een stem?
 
Goed luisteren wat je doet.... en veel tweaken dus!
 
Misschien is deze al bekend bij sommige hier, maar hier een Frequency Chart.
Ik vind het een handig hulpmiddel voor te eq-en, al moet je het uiteindelijk toch met je oren doen :-)

frequency_chart_lg.gif
 
Back
Top