Wie heeft er hoge kwaliteit synthetische hihats?

SB-SIX

Ouwe rot
Lid sinds
3 januari 2013
Berichten
4.146
Ik heb door de jaren heen heel wat samples verzameld en ook packs gekocht, maar ik vind mijn hihat collectie nog niet bevredigend. Ik zoek hoge kwaliteit synthetische hihats, zoals je die in professionele house/techno producties hoort. Meeste synthetische hihats in mijn collectie klinken meer als gefilterde noise, terwijl ik in goede producties veel meer metalige sounds hoor, meer in de richting van de 808 open hat. Heeft iemand zulk soort samples of weet iemand een pack? Ik houd me aanbevolen.
Zo niet dan ga ik toch eens proberen ze zelf te maken. Hoorde dat de 808 hat eigenlijk 8 pulse waves zijn op verschillende frequenties met een filter, dat moet ik ook nog een keer proberen.
 
Nou is goed basismateriaal altijd prima uiteraard. Maar onderschat niet dat bij veel tracks met die 'high-end' hihats, dat vaak ook komt door de manier waarop ze afgemixed en gemastered worden. Een standaard hihat op basis van noise goed filteren/eq'en (zeker met analoge eq) geeft al die luxe toon.
 
Ik heb geen samples voor je, wel een mooie metalige HiHats uit een Nord Modular patch, die inderdaad gebruikt maakt van blokgolven die elkaar moduleren.
 
Ik heb geen samples voor je, wel een mooie metalige HiHats uit een Nord Modular patch, die inderdaad gebruikt maakt van blokgolven die elkaar moduleren.
Ter leering ende vermaeck; heb je misschien ook de pch file of een screenshot? Ben benieuwd hoe je die gemaakt hebt, klinkt goed!
 
eerste voorbeeld : Lydia Van Dauwd

dit is geen hi-hat maar een tambourijn, met 100% roomambience
Tambourijn ligt op een kussen, en met stokjes bespelen.

sukses ;+)
 
Last edited by a moderator:
Hoorde dat de 808 hat eigenlijk 8 pulse waves zijn op verschillende frequenties met een filter, dat moet ik ook nog een keer proberen.
Tr808 zijn 6 blokgolven die door een bandpass gaan en nog een highpass filter ook , zit ook een soort van clipper circuit achter ook . TR606 is ongeveer hetzelfde dacht ik maar gebruikt andere frequenties ... Op volgende pagina staat de DR110 goed uitgelegd, nl. noise + 4 blokgolven http://www.sdiy.org/richardc64/new_drums/dr110/dr110a1.html Die is leuker om mee te beginne denk ik ... want deze hihats synthetiseren en echt goed krijgen is best wel wat werk ...

Ook de Korg Kpr55/77? heeft leuke hihats, is iets van een XOR op blokgolven ... heel speciale klank

https://www.synthforum.nl/forum/muz...en-theorie/168625-andromeda-goes-booooooommmm

Als je wil zoek ik de frequenties van 606/808 blokgolven op ...
 
Koele info hier! Prachtige patch freezz! Ja dat is zeker het soort hat wat ik zoek, mag ik m hebben? :Pals wavje met lange decay zou mooi zijn!

Ik ga het zelf toch ook maar eens proberen met de modular. Heb ieder geval 8 analoge oscs met blokgolf, een bandpass, hipass en xor heb ik ook, nu nog weten wat ermee te doen. Ik ga er eens een middagje voor zitten!

Oja, dat dure randje liet iemand mij een keer zien op een beurs, die had een parallele eq (hardware) die dat deed. Was een duur ding idd, maar hetzelfde resultaat kreeg je niet met een gewone eq. Weet helaas te weinig details meer
 
Cool, alleen een wavje is ook goed hoor maar als je een modular hebt is de pch wel zo handig, kan je zelf klooien.

Ter leering ende vermaeck; heb je misschien ook de pch file of een screenshot? Ben benieuwd hoe je die gemaakt hebt, klinkt goed!

Ja tuurlijk, van t weekend zal ik de .pch even opzoeken en posten.
 
^ die pch kun je wel eventueel in de nord modular editor openen om de patch te kunnen zien (om dan op je eurocrack na te bouwen).
 
Oja, dat dure randje liet iemand mij een keer zien op een beurs, die had een parallele eq (hardware) die dat deed. Was een duur ding idd, maar hetzelfde resultaat kreeg je niet met een gewone eq. Weet helaas te weinig details meer

Het hoeft niet perse mega high-end te zijn. Maar een Pultec clone van Klarkteknik komt ook al een heel eind. Het zit gewoon in het feit dat iedere DAW door de beperkingen van bitrates en samplerates in plugins/software bijzonder lastig die silky shine kan produceren. Waar het in het analoge domein een piece of cake is. Softwarematig kan ik alleen zo even het pushen van de air-band op de MAAG EQ4 en de UAD Massive Passive bedenken als plugins waar dat wellicht haalbaar is.
 
Back
Top