Fathom Pro en Vector VST for Windows and Mac OSX VST/AU

LupkeII

Stamgast
Lid sinds
28 mei 2020
Berichten
399
Locatie
Pijnacker
Ik volg deze VST synth al een tijdje op de developer pagina van KVR audio (zie: https://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=482501 )

Op KVR is deze Fathom Pro versie nu van 125 dollar voor 45 dollar. Maar op de website van de ontwikkelaar zelfs maar 25 dollar (ook een GRATIS MONO versie). Koop je alle soundbanks erbij dan ben je voor 55 dollar klaar. (zie: https://www.fathomsynth.com/products )

Seaweed audio is al een tijdje bezig met deze synth. Er is nu ook een duurdere Fathom Vector versie. Die heeft naast alle Pro functies ook Intel AVX Parallel Processing, een Metamorphic Oscillator en een 16 Channel Modulated Digital Delay.

Die versie is een stuk duurder, maar op de website van Fathom synth zelf nu van 200 dollar voor 125 dollar. Met alle soundbanks erbij 175.

Genoeg luistermateriaal beschikbaar op https://www.fathomsynth.com/home#/listen/
 
Ik volg deze VST synth al een tijdje op de developer pagina van KVR audio (zie: https://www.kvraudio.com/forum/viewt...p?f=1&t=482501 )

Op KVR is deze Fathom Pro versie nu van 125 dollar voor 45 dollar. Maar op de website van de ontwikkelaar zelfs maar 25 dollar (ook een GRATIS MONO versie). Koop je alle soundbanks erbij dan ben je voor 55 dollar klaar. (zie: https://www.fathomsynth.com/products )

Seaweed audio is al een tijdje bezig met deze synth. Er is nu ook een duurdere Fathom Vector versie. Die heeft naast alle Pro functies ook Intel AVX Parallel Processing, een Metamorphic Oscillator en een 16 Channel Modulated Digital Delay.

Die versie is een stuk duurder, maar op de website van Fathom synth zelf nu van 200 dollar voor 125 dollar. Met alle soundbanks erbij 175.

Genoeg luistermateriaal beschikbaar op https://www.fathomsynth.com/home#/listen/

ja de Fathom Pro gekocht naar aanleiding van die thread. $25. de prijzen lijken nu vast. ik zie géen doorgestreepte prijzen.
de installer is wat vreemd. de website onoverzichtelik.

maar het is een goede synth. hoop dat MPE ook naar de Pro versie komt. de Vector versie vind ik nu zelf véel te prijzig.

net gevraagd. er is ook een update naar 3.1, maar dan verwijst de maker louter naar vector users.

jammer dat AVX niet gewoon wordt toegevoegd aan de PRO versie, maar goed.

mooie modulaire synth. nog niet echt mee gewerkt. alleen even de basis geleerd. op naar patches maken.

heb je de vector of de pro?

EDIT: jouw link gaat naar een pagina die ik zelf niet bereiken kan. kan aan firefox liggen met 4 blockers (1 daarvan de ingebouwde...). wel heb ik m voor de website wat aangepast.
 
vink

Klopt, de prijzen zijn nu vast. Heeft te maken met de release van de Vector versie. Kopers die de Pro versie al hadden gekocht voor deze Vector release hebben nog gratis Intel AVX gekregen (geen MPE). Ik heb de Pro versie pas gekocht na deze release. Jammer, maar desondanks een erg leuke synth. MPE komt ook niet naar de Pro versie, vandaar het hoge prijsverschil. Bij normaal gebruik en een snelle CPU zie ik ook geen reden voor dit te hoge prijsverschil.

Waarschijnlijk werkt dit linkje wel: https://www.fathomsynth.com/listen/ (in de vorige zat een # )
 
vink

Klopt, de prijzen zijn nu vast. Heeft te maken met de release van de Vector versie. Kopers die de Pro versie al hadden gekocht voor deze Vector release hebben nog gratis Intel AVX gekregen (geen MPE). Ik heb de Pro versie pas gekocht na deze release. Jammer, maar desondanks een erg leuke synth. MPE komt ook niet naar de Pro versie, vandaar het hoge prijsverschil. Bij normaal gebruik en een snelle CPU zie ik ook geen reden voor dit te hoge prijsverschil.

Waarschijnlijk werkt dit linkje wel: https://www.fathomsynth.com/listen/ (in de vorige zat een # )

ik bedoelde met de link: products. die zie je niet op de website. via google kom ik er wel. vreemde website.

ik heb ook de pro versie gekocht na de release van vector, dat had ik al gemeld. de AVX maakt dingen sneller, maar als hij al SSE2 b.v. gebruikt, hoeft het geen ramp te zijn. al is voices/unison met AVX wel beter.

ja jammer, want ik had te snel en te vluchtig alles gelezen, en viel o.a. voor MPE. maar dat maakt niet uit, desondanks een zeer krachtige synth.

de vector heeft een wat voor oscillator, een Metamorphic Oscillator. ja de omschrijving is wat vaag. ik vind het de prijs iig niet waard.

toch een mooie synth voor $25, oftewel in euro's iets minder.

wanneer je de vector koopt en je hebt PRO, krijg je het bedrag van $25, via een omweg, terug.. ook wat vreemd, maar ik zie meer developers die veel tijd nodig hebben voor hun produkt, en de website erg achter loopt.
 
aha toch nog een bestaand draadje over Seaweed Fathom Pro/Vector.

een nieuwe release 3.7; met grote verandering, spectral 'morphing', of beter modulation of segements van partials, hoe het precies werkt moet ik nog gaan onderzoeken.
deep diving into Fathom Vector, doe ik inmiidels.

o ja, heb dus de Vector versie, 2e hands gekocht, voor een mooi, laag bedrag.

een immense bizondere, en erg goede synth, wel prijzig, inderdaad 125 dollar,

maar nu voor 92 dollar;


daarna wordt ie........ 200 dollar....
stevig aan de prijs...

MPE staat op de lijst voor implementatie. overigens. wanneer? weet ik niet.

EDIT: er is ook een goedkope versie, die mist AVX en de zogenaamde Metamorphic Oscillator, 16 kanaals delay en wat andere kleine zaken;

is een cpu vreter, maar goed in te tomen, zeker wanneer je m zelf programmeert;

de Pro versie; 25 dollar;


EDIT 2: ik zie in de OP post, van @LupkeII , dat Vector ook 200 dollar was, maar aanbieding bleef op 125 dollar staan, wellicht is de info onjuist. maar je kunt m nu wat goedkoper krijgen.

de site is wat onoverzichtelik, dat leidde o.a. tot een heel felle diskussie met de developer, op KVR, die zich heeft teruggetrokken van KVR, maar iemand anders neem het waar, nu, blijkbaar.

maar toch is alle info er, en eenmaal gewend.

het is een zéer uitgebreide VST instrument, wavetables, normale oscillitors, additive oscillators, veel is partial gebaseerd, erg goede filters, semi-modular, FM/AM, flexible routing, veel modulatie mogelikheden, en het geluid; perfekt.
 
Laatst gewijzigd:
Beetje late reactie van mijn kant, maar ik was mijn nieuwe windows 11 pc'tje aan het bouwen. Dat bouwen ging snel, maar het compleet opnieuw installeren van al mijn software wat minder. Op de ontbrekende windows 11 drivers van KORG na draait alles nu volop in testmode. Wat een klus :-)

Fathom Vector kost op dit moment inderdaad 92 dollar. Daarna weer 125. in het verleden had de ontwikkelaar (Everett) aangegeven dat het geïnvesteerde geld in de pro versie kon worden gebruikt voor de aankoop van de Vector versie. Die deal is inmiddels van tafel. Dat bericht werd door hem bevestigd. Jammer, want ik heb de pro bundle ooit voor 55 dollar gekocht en had ik nu 92-55 dollar kunnen doen. Helaas.
De pro versie koop je nu nog steeds voor slechts 25 dollar. Alle 'vroege' kopers van de pro versie hebben daarnaast een intel AVX versie erbij gekregen. Die heb ik ook. Volgens mij krijg je die nu ook niet meer, maar dat weet ik helaas niet helemaal zeker. Voor die 25 dollar kun je in ieder geval geen buil vallen. Daarnaast is deze vst synth nog steeds volop in ontwikkeling. Dit KVR draadje staat inmiddels op pagina 357 (KVR Forum: Fathom Releases Spectral Modulation - Page 357 - Instruments Forum ). Mocht je het geluk hebben nog een AVX versie te hebben, dan draait die op nieuwere CPU's ook in Intel AVX 2 mode. Dat heb ik inmiddels getest en dat lijkt vooralsnog goed te werken. Hier kun je meer lezen over Intel AVX: Parallel — FATHOM SYNTH

Ik ben het Vink eens dat het een uitgebreide en mooie synth is. Een beetje onderschat ook denk ik. Met de pro versie krijg je al veel, mits je een goede CPU hebt. Met de Vector versie krijg je een uitgebreide oscillator met waveform parameters erbij, daarnaast krijg je er filters en effecten bij, een 16 kanaals delay, een GUI designer en Intel AVX Parallel Processing op het hoogste niveau. Je kunt de MONO versie van Fathom in ieder geval gratis download en testen (hier: https://www.mediafire.com/file/mbav9m1ntvximze/Fathom_Mono_382.zip/file) Het enige vreemde aan de downloads via de fathomsynth.com site is dat je een wachtwoord krijgt/moet aanvragen om de zip files te kunnen unzippen. Dat heeft te maken met een hack van de synth in het verleden. Daar was de ontwikkelaar zo boos over dat hij een en ander heeft gezegd op het KVR forum. Bij mijn weten heeft hij daar excuses voor aangeboden en inmiddels is alles weer koek en ei.
 
Beetje late reactie van mijn kant, maar ik was mijn nieuwe windows 11 pc'tje aan het bouwen. Dat bouwen ging snel, maar het compleet opnieuw installeren van al mijn software wat minder. Op de ontbrekende windows 11 drivers van KORG na draait alles nu volop in testmode. Wat een klus :-)

ik heb vorig jaar mijn nieuwe systeem gebouwd, heel langzaam, ook door 'omstandigheden', op zich snel aan de praat, maar alles opnieuw te installeren.. soms ontdek ik dat ik nog iets ben vergeten, en 1 ding moet nog syncen, backups voor presets, terwijl dat zooo simpel gaat... het is altijd een karwei en saai....

have fun met je nieuwe systeem!
Daarna weer 125. in het verleden had de ontwikkelaar (Everett) aangegeven dat het geïnvesteerde geld in de pro versie kon worden gebruikt voor de aankoop van de Vector versie. Die deal is inmiddels van tafel. Dat bericht werd door hem bevestigd. Jammer, want ik heb de pro bundle ooit voor 55 dollar gekocht en had ik nu 92-55 dollar kunnen doen. Helaas.

he werkt dat niet meer? dat is wel erg vreemd dat ie dat heeft gestopt. het is wel een eigenzinnige, maar wel schappelik, in de zeer weinige kommunikatie die ik met hem heb gehad.
ik neem aan dat je direkt met everett hebt ge-e-maild. erg vreemd, want je hebt wel geïnvesteerd en dat was de belofte. niet netjes.
Alle 'vroege' kopers van de pro versie hebben daarnaast een intel AVX versie erbij gekregen

klopt.
De pro versie koop je nu nog steeds voor slechts 25 dollar.

die heb ik inderdaad gekocht, ná de AVX update, je krijgt m niet met AVX... maar dat neemt niet weg de Fathom Pro nog immer een erg goede synth is, en heeft ook de nieuwe spectral modulatie, die niet goed werkte, ik kwam er niet uit, hoe het goed uit te leggen (te druk), iemand anders heeft het netjes gereproduceerd; en werkt nu als het moet. niet zo uitgebreid als ik verwacht had, maar heeft uiteindelik wel veel mogelikheden.

en het is een semi-modulaire synth, die wel erg veel CPU vreet, mijn desktop kan het aan, maar soms echt tegen de grens.. met AVX trek je er wat meer uit, maar werkt niet voor alle gevallen.

everett, gaat nu werk aan een GPU afhandeling voor de partials, alleen voor de spectral modulatie, geheugen laat me even in de steek (met enige regelmaat, haha), of nee toch voor de alle partials, i.e. voor alle oscillatoren die met partials werken, max 500, GPU afhandeling, hoe dat gaat uitwerken... het moet werken...

ook de Fathom Pro zal die krijgen? weet het niet.

maar de Fathom Pro versie voor 25 dollar is niets; hier de vergelijking met de Vector;


staat nog de oude prijs, maar 92 dollar geldt nog immer. (en erg jammer zeg voor je, idioot eigenlik, ik kan het op KVR zetten, ben wat meer aktief in de Fathom thread, ik kom er nu pas toe om er echt in te duiken, ik had Fathom Pro al, en heb Vector 2e hands gekocht via KVR, was goedkoper dan 125 dollar... zelfs met de 30 dollar die ik al ingezet, inderdaad, om langzaam te werken naar... en nog net wat goedkoper bij elkaar dan de huidige aanbieding, heb ik al gemeld denk ik... hij kwam voorbij en dacht ik laat me niet schieten, ff afgewacht, afgedingt, mooie prijs.... dus gekocht terwijl ik met andere plugins volop bezig was).

het lijstje met wat je ekstra krijgt:

All Fathom Pro Features

Intel AVX Parallel Processing *
Metamorphic Oscillator *
16 Channel Modulated Digital Delay *
GUI Designer for Reskinning the Interface
Fathom FX


de * zijn echt de bizondere uitbreidingen, de FX nog niet gebruikt, overigens, zijn goede effekten, bizondere ook, de reverbs, etc. toch eens uitproberen. dus wellicht dan ook een *

o je geeft al de verschillen aan, haha!

van Fathom Mono wil hij af, ik weet niet of dat die nog updates krijgt. een paar weken geleden schoot ie nogal uit. ik snapte het wel, maar snapte ook de opmerkingen van anderen, die waren niet zo erg. 6 maanden werken, aan iets, en bijna niks verkopen... nou, ja, everett, ik heb nog kontakt gehad met degene die nu de 'Fathom Synth' uithangt, in de KVR thread, dat everett inderdaad wat te gevoelig is, zich snel aangevallen voelt. je merkt dat er veel independent developers zijn met een vreemde tic; voxengo; sonicLab; wusik (natuurlik); ik vergeet er nu nog een paar..
of vreemde tic, dat klinkt zo.... er gaan er nog al wat onderdoor, ook andere developers, meer burn out, ik ken er 2, die echt uit moeten kijken willen ze niet over de grens gaan, meer zelfs...
pfoe, heftige businnes..

Het enige vreemde aan de downloads via de fathomsynth.com site is dat je een wachtwoord krijgt/moet aanvragen om de zip files te kunnen unzippen.


klopt, maar dat was sinds ik Fathom Pro had, al zo, en daarvoor ook. het is nog steeds hetzelfde wachtwoord, en de DRM, de challenge & response heeft ie er nu uitgegooid, wanneer ik het goed heb. dus...

EDIT: maar vind het vrij onfatsoenlik, ik kan degene die nu Fathom Synth benaderen, en vragen hoe dat zit... dat op KVR te gaan zeggen, het is KVR, waar zoveel threads alleen uit onzin bestaan, ik kijk er toch vaak, in de jungle, met kapmes en pepperspray, kom je nog wel op ideeën of ontdek je nog wat. en soms zijn er goede diskussie waar je nog iets van leert... dus nog net voldoende info, al vind ik het de laatste veel minder, maar ik heb bijna alles al.... dus wat is er voor mij nog te vinden? ja, nieuw spul. nee! niet weer iets nieuws... haha

toch raar... die 55 dollar weggegooid eigenlik... het staat ook niet meer op de site denk ik, die enigszins idiosynkratisch is...
 
Laatst gewijzigd:
Hoi Vink,

Heb inderdaad rechtstreeks contact gehad met Everett. Deze week nog zelfs. Hij mailde dit over de upgrade naar vector met het geïnvesteerde geld van de pro versie:

'Unfortunately we no longer offer the Fathom Vector upgrade refund.
We got in a lot of trouble with VISA Stripe services for doing that so we can't do it anymore.'

Die van mij was 55 dollar, omdat ik destijds meteen de Pro bundle met alle presets erbij had gekocht. De synth was destijds nog zo in ontwikkeling dat er nogal eens een bug in zat. Leek me handig om dan meteen de presets erbij te hebben om meer over de synth te kunnen leren. Destijds was 'Scrubbing Monkeys' hiermee al bezig op KVR.

Maar ik vind het prima hoor. Laat Everett maar met rust op KVR ;-) Ik heb liever dat hij de synth blijft door ontwikkelen, dan dat hij helemaal geen geld meer verdient, haha. In ieder geval blijft hij updates leveren, want versie 3.8.2. is van 22 maart 2022. Aan de andere kant heeft Everett met Fathom genoeg aandacht gekregen. In 2019 kreeg je de synth zelfs gratis bij Computer Music Magazine. Volgens mij moet hij meer reclame maken voor de sound die je ermee kunt maken, dan alleen het 'nerdie' techdeel over AVX et cetera. Het is gewoon een mooie synth.

Kan me voorstellen dat meer synthforum leden deze vst gaan proberen na het lezen van dit draadje! Voor die 25 euri...
 
'Unfortunately we no longer offer the Fathom Vector upgrade refund.
We got in a lot of trouble with VISA Stripe services for doing that so we can't do it anymore.'

ow ok, het is wel zo dat je website zo kan instellen, en kan inloggen op stripe en zelf kan ingrijpen, wanneer je stripe gebruikt. dan is wel veel mogelik.. goed nou ja, hoe het ook zit..

de Fathom Pro, 25 dollar hee! al is dollar nu vrij hoog tegenover de euri, toch. de Fathom Pro is al capabel zat.

ja, het is jammer dat de Fathom Pro/Vector zo weinig aandacht krijgt, het is een immens krachtige soft-synth, semi-modulair, met FM/AM routing (alleen beperkt door CPU, dus je kunt routen hoe je wil...).
en oscillatoren, zoveel instellingen... en je kunt vanuit niets; de additive oscillator b.v. of de wavedraw oscillator, partials tekenen, je eigen oscillator... maoken...
en de wavetable oscillator, nog te weinig gebruikt is ook vrij goed. of erg goed.

vrij onbeperkt in wat voor klanken je wilt genereren...

dus, we zetten dat ding hier keihard neer, probeer de Fathom Pro, kost geen drol, he he, en ja! wat een ding!

er was nog wel sprake van wat YT vids, maar weet niet of everett of iemand anders (volgens mij heeft ie geen 'promotor', zoals b.v. Melda dat wel heeft, maar die is ook wat groter kwa publiek...), daar voor tijd heeft, hij heeft geen centen voor een promotor.. dus tijd is dan een probleem, hij richt zich echt op het programmeren en inderdaad, de meldingen op KVR b.v. zijn meestal vrij technisch van aard, en als je een meer muzikale, maar technische vraag stelt, kan ook aan mij liggen, discrepantie tussen vraag en antwoord.

ik ontdekte Pro pas, toen de AVX versie uitkwam en dacht yeah! das was ook al tevreden met de Fathom Pro (zonder AVX).

op de KVR thread, zul je ook wel weten, is er een soort van 'uitdaging', van een computer magazine, waarbij de Fathom synth de beste resultaten gaf.
komt doordat je zoveel kunt instellen én dat hij ook simpelweg zeer, zeer goed klinkt. en niet alleen veel instellen is altijd nodig...

hoe nerdy ook, het is een muzikale soft synth, de nerdy stuff is muzikaal...

wellicht is de semi-modualaire werkwijze al een te grote stap voor veel users, al zijn er best wat preset banks. ik weet niet hoe goed die zijn, lijkt me dat ze erg goed zijn.

ik blijf zelf peuteren vanaf 'init' aan presets...

EYHM is even wat rustig, mocht ook wel, was ook ziek (ja! de bevreesde, waar je over niks meer hoort... gelukkig, maar ik ga dat maar niet zeggen, want zelfs een ziekte en de medikatie is politiek tegenwoordig, vreemd...).

Fathom Vector, ik laad standaard die versie, zal eens gaan opduiken, eindelik. ach, wat maakt het uit, ik heb nog 1 of 2 soft synths, die ik nog echt moet gaan gebruiken, en voelen toch als kadootjes...

(en blijf merken, voor mij, persoonlik, dat hoe meer ik heb, al koop ik minder, wel duurder..., ik makkelikker werk ook met synths die ik al jaren ken... voor mij heeft het juist voordelen, buiten de al de mogelikheden binnen handbereik, vanzelfsprekend, evident. wel is het zo, dat ik nu wel vrij gebakken zit. en dat er per jaar maar een paar synths komen die me echt pakken, minimaal 2 dit jaar, maar heb er ook 2 gekocht, 1 was nieuw, 1 al ouder, waarvan ik niet wist dat ze ie zou komen en de oudere was me wel opgevallen, maar pakte me pas... heel specifieke soft synths... vooral leren bespelen, maar al resultaten, die ik wilde..)

hee, Fathom Pro! daar ging het over, de Fathom's behoren voor mij tot de reeks unieke synths, sommige wat bekender dan andere; LION is bekend, maar is uniek, en erg goed met MPE. Plasmonic of Generate minder bekend (Pendulate wel bekend..), of Waverazor.... ik heb een rijtje...

voor 25 dollar schiet je nooit mis, met dit ding... het is vrij onwaarschijnlik overigens dat er een M1 native versie komt, wellicht een M2, ik dacht dat de A15, de M1 is op A14 gebaseerd, wel SIMD kan...

o ja, ik heb gevraagd om MPE, het staat op de backlog, everett neemt het serieus, maar het heeft niet de hoogste prioriteit.

een juweelt van een synth, de Pro, voor een nikkel en een stuivertje...

EDIT: de website is wat onoverzichtelik, maar wanneer gewend, dan ga je er makkelik door heen, hier een overzicht van alle mogelikheden; met duidelikke screenshots; en geluidsvoorbeelden;

 
Back
Top