koptelefoon voor afmixen

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
22 september 2016
Berichten
7.034
Locatie
Apeldoorn
Soms gebruik ik m'n koptelefoon om 's avonds wat met muziek bezig te zijn maar ik merk dan toch wel dat de track dan toch wat mooier klinkt dan op m'n installatie.
Ik heb een sennheiser hd560 ovation, een oudje (heb 'm al 30 jaar) maar op zich wel een lekkere koptelefoon en ik heb een jaar of twee geleden een nieuwe sennheiser (HD 558) gekocht want het vilt is er compleet uitgesleten en ik dacht dat het wel tijd was om te vernieuwen.
Toch achteraf heb ik er wat spijt van want die nieuwe zit lang zo lekker niet als die oude, die heeft van die velours oorschelpen, je voelt 'm minder dan die nieuwe en als hifi koptelefoon was het indertijd één van de topmodellen om lekker te luisteren en die nieuwe legt eigenlijk altijd in de kast.
Ik zit nu te overwegen om naar een koptelefoon te kijken die wel goed is om af te mixen want zogezegd vertekend die oude sennheiser wel want vandaag heb ik 3 keer opnieuw afgemixt voor het lekker klonk op m'n buizenbak met magnat speakers.
Ik wil in principe niet meer uitgeven dan 150 a 200 (mag ook goedkoper) en als het heel goed is en lekker zit dan max 250 en héél belangrijk; gerieflijk draagcomfort want anders ligt ie waarschijnlijk toch weer vaak in de kast.
Wat raden jullie zoal aan?
 
Als je de mogelijkheid hebt zou ik zeker naar een winkel gaan om er een paar naast elkaar te beluisteren. Zelf heb ik een beyer dynamic dt990, welke erg prettig over je oren zit en prima lang op te houden is.
 
Ik heb zelf de AKG 712PRO waar ik erg tevreden over ben maar zo heeft iedereen wel zijn eigen favoriet. Zou inderdaad naar de winkel gaan. Ik denk dat het toch wel iets persoonlijks is.
 
Ik werk met de AKG 701. Is ook langere tijd achter elkaar prima te gebruiken. Destijds heb ik bij Dijkman in Amsterdam meerdere types gekocht met de afspraak fat ik er eentje zou houden en de rest zou terugbrengen met terugbetaling. Zo heb ik thuis de verschillende types kunnen vergelijken. Dat is toch iets handiger dan in de winkel wat mij betreft.
 
Het valt mij op dat in de pricewatch van tweakers.net de prijsontwikkeling van de beyerdynamic koptelefoons nu op het laagste punt van dit jaar staat.

Ik wou een tijd terug de dt880 pro halen, die ging ineens over de 220 euro waar 200 eigenlijk normaal was. Nu zit hij op 179 euro. Ook de andere modellen zijn een stuk goedkoper als doorgaans.

Mocht je een beyerdynamic willen dan is het nu wel interessant.
 
Ik heb een AKG K712 PRO en een Grado SR-125e in combi met een Rupert Neve RNHP headphone amp. Deze headphone amp geeft een hoorbare verbetering t.o.v. de D/A-converters van mijn MR816 audio interface(s). Het liefst zet ik de Grado op mijn hoofd omdat ik deze prettiger vind zitten. Maar de AKG K712 PRO vind ik (iets) beter, ook beter dan de AKG K701 (zonder bass mod). En ik had geen zin om de bass mod te doen. Uitgangspunt bij mij is altijd dat de hoofdtelefoon eerlijk genoeg moet klinken.
Tweede keus zou voor mij de Beyerdynamic DT 990 PRO geweest zijn (die daarbij aanzienlijk goedkoper is dan een AKG K712 PRO).
 
Ik gebruik ook de AKG K712 Pro in combinatie met de Neve RHNP, prettige combo. Headphone amp is wel duidelijke verbetering, maar ook wel aan de prijs. Bij de AKGs blijft het laag wel een beetje een punt van zorg, want de echte subbassen zijn niet altijd even goed te horen.
 
Even in de gaten houden of je er ook beter een aparte headphone amp bij kunt/moet kopen.
Ik heb het dan met name over de headphone impedantie: voor types met hoger Ohmage en/of lagere gevoeligheid kunnen de al op een mixer of interface aanwezige headphone-aansluitingen niet adequaat zijn om een dergelijke headphone helemaal tot z'n recht te laten komen (simpel gezegd: kunnen niet genoeg sap (in termen v _voltage_) leveren).

Ik heb tijdje terug bijv het budget verdeeld over headphone (AKG K612Pro) en een headphone amp (Aphex HeadPod 454) en dat is een prima combo... :)
EN is steeds wat meer werk om aan te sluiten... :frons: dus als ik die K612 simpelweg voor gemak rechtstreeks in een generic headphone aansluiting inprik weet ik dat die AKG niet helemaal tot z'n recht komt.

Een 'tegenovergestelde' reden voor een dedicated headphone amp kan trouwens juist ook weer een heel laag Ohmage vd headphone zijn. Dan kan een generic headphone driver mogelijk niet genoeg sap (in termen van _stroom_) leveren. En/of de in de headphone driver ingebouwde serieweerstand voor stroombegrenzing is te hoog voor de aangesloten headphone.

Jaja kijkbuiskindertjes, quantummechanica is in vergelijking zo ingewikkeld nog niet ;)
 
Bedankt voor de reakties zover. :okdan:
Ik ga ook wel naar de winkel om het een en ander te beluisteren maar het is wel goed te horen welke merken en modellen bij jullie als goed worden ervaren.
Vroeger hadden een paar mensen die ik kon een AKG en een ander had de Beyerdynamic, beide vond ik indertijd best ok waarbij ik aanteken dat toen de AKG door mij als iets beter werd ervaren maar dit is allemaal al tig jaar geleden dus wellicht geven de nieuwere modellen een ander beeld.
Wat de bassmod betreft, ik heb even gekeken wat dat nou betekent en ik verbaas me erover dat dit nodig is bij sommige koptelefoons zoals de AKG, dit heeft in eerste instantie niet m'n voorkeur moet ik zeggen.
Wat de bass betreft; ik wil graag een mooie diepe bass zonder boemerig te worden want dat geeft luistermoeheid, ik kan ook niet goed luisteren naar speakers die zo'n bass enhancer hebben.
Serieuze merken en modellen hebben zo'n compensatie niet nodig lijkt me.
Nou wist ik dat de mixtafels van Rupert Neve aan de prijs zijn maar zo'n combi met z'n amp loopt ook al aardig op want dan zit je meteen aan zo'n 750 a 800 euro bij elkaar en voor mij is dat way to much money.
Vroeger toen ik nog hifi freak was gaf ik aardige bedragen uit voor een leuke set maar tegenwoordig heb ik wat meer m'n grenzen dus ik wil in principe met het kopen van een redelijke koptelefoon wel meteen klaar zijn.
Trouwens m'n gemiddelde ligt momenteel op één afgemaakte track per jaar dus het is nog geen werk maar een leuke hobby, al zal een aparte amp absoluut wel goed klinken.
Ik denk dat ik gewoon m'n eigen koptelefoon mee moet nemen en ga vergelijken of een nieuwe met de genoemde prijsstelling een echte verbetering is.
Wat de Beyerdynamic betreft, dat zijn leuke prijzen in ieder geval, de AKG trouwens ook.
In reviews lees ik dat de genoemde koptelefoons allemaal goed geschikt zijn om af te mixen, dat is ook hier waar het om gaat.
Wat Grado betreft; ik wist niet dat ze koptelefoons maakten, ik heb wel ervaring met ze want ik had een Grado element op m'n laatste draaitafel indertijd en dat klonk wel goed.
Ik weet dat dit een hifimerk maar in hoeverre dit ook een koptelefoon is om op af te mixen weet ik niet, een en ander zal ik toch in de winkel moeten beluisteren.
 
Even dit draadje weer in leven brengen.
Ik mix ook af met koptelefoon en heb dat tot nu met volle tevredenheid gedaan op een AKG K271, al bijna 10 jaar. Was toen geen dure koptelefoon maar tot nu zweer ik erbij en ken hem erg goed en zit prima bij lange sessies. Ik heb geen goede studio om af te mixen dus het moet op een koptelefoon. Ik heb ook geen klachten gehoord van mensen die naar mijn muziek luisteren. Ze vinden het prima klinken. En dat voor een hobbyist... Nu begint deze koptelefoon toch wel ouderdoms gebreken te krijgen zoals versleten kabelverbindingen, kraakjes als ik met mijn hoofd beweeg enz. Hij is gewoon op. Ik doe er ook jam sessies mee, het is mijn enige koptelefoon. Heb al eens nieuwe kabels geprobeerd. Helpt niet. Dat ding is gewoon aan vervanging toe. Maar... welke... Automatisch denk ik toch weer aan een AKG en dan de K712. Maar wil mijn horizon ook wel eens verbreden. Ik wil gewoon een eerlijke koptelefoon die ook nog eens lekker luistert. Het liefst wel eentje met een open back. Ik heb al eens een luister sessie gedaan in de winkel maar vond dat erg moeilijk kiezen. Heb heel veel YouTube gekeken en veel gelezen, maar kan gewoon moeilijk kiezen. Is het dan toch gewoon het verstandigst om bij AKG te blijven? Heeft iemand ook wel eens deze zelfde stap gemaakt? Ik wil geen overdreven bass en geen heftige high end. Gewoon eerlijk...
 
ken hem erg goed en zit prima bij lange sessies.

Dat is het voor mij. Beter een slechtere koptelefoon die je goed kent dan een duurdere met een fancy amp.
Zelf werk ik al jaren met een Senheiser HD25.
Vele avonden en nachten mee gedraaid als DJ, mee geslapen en gemixt, uren en uren muziek op geluisterd. Heb deze 17 jaar of zo.

Adrew Sheps heeft zijn beste mixen gemaakt en werkt nog steeds met een Sony headphone van 100e.
Leer je headphones kennen.

Mijn HD25 overdrijft bv 70hz, 2 en 12k.
 
Als je de mogelijkheid hebt zou ik zeker naar een winkel gaan om er een paar naast elkaar te beluisteren. Zelf heb ik een beyer dynamic dt990, welke erg prettig over je oren zit en prima lang op te houden is.

Hola
ja die heb ik ook:D
een goede koptele foon max 20000khz
groeten van andreos :)
 
DT990 is een open koptelefoon. De half open en gesloten versies hebben andere typenummers (DT880 en DT770)

Deze zijn beter voor monitoring als er een microfoon in de buurt staat, bijvoorbeeld bij zangopnamen, maar niet zo geschikt voor mixen.
 
Even over de Beyerdynamic DT770 en DT990. Ik heb beiden en moet zeggen dat mijn voorkeur zeker naar de 990 gaat. De 770 gaat veel sneller vermoeien en is moeilijker om deftig op af te mixen. Waarschijnlijk zal door het dichte design er meer druk op de oren uitgeoefend worden waardoor het gehoor sneller vermoeid geraakt. Dan is de DT990 veel beter (in mijn persoonlijke opinie dus). Best is gewoon in een winkel beiden proberen en beter nog, indien het mogelijk is, de beiden voor een proeftijd thuis te mogen proberen.

Dit voor mijn 2 cts.


:doei:

Danny
 
Is het dan toch gewoon het verstandigst om bij AKG te blijven?

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar kan me herinneren van toen ik nog in de muziekwinkel werkte dat AKG wel echt een eigen geluid heeft. Zelf vond ik een Beyer fijner klinken dan een akg. Ook vind ik dat systeem dat de koptelefoon het alleen op je hoofd doet helemaal niks, maar kan me ook voorstellen dat je dat juist handig vindt. Misschien kan Grooveron er nog iets zinnigs over zeggen. Persoonlijk ben ik in ieder geval nog altijd blij met de DT990 pro.
 
Yep dt990 pro al jaren maar toch is het altijd een teleurstelling qua mix als ik het op andere speakers beluister. Maar toch is ie qua zachtheid en oor comfort super chill, maar puur alleen om op te mixen is volgens mij onmogelijk toch? Ik vind het altijd fijn in de auto om te luisteren.. Ik denk dat je je muziek overal moet luisteren om een beetje een goed beeld te krijgen over hoe iets nou echt klinkt bestaan er echt high end koptelefoons voor producers?
 
Ik heb de Sony MDR-7506. Goed geluid, gesloten, echter is door laag luchtvochtigheid in huis het rubber er langzaam afgesleten, nog steeds geen reden gehad om een nieuwe te nemen. Krijgt ook zeer goeie recensies.

De Sony MDR-7506 is die goedkope koptelefoon waar Andrew Sheps top notch mixen op maakt.

De DT990 is open, lijkt mij daarom minder geschikt voor tracking van instruments.
Bv als ik parts re-amp dan wil ik dat de koptelefoon het geluid van buiten blokt. Ook als je buiten of op reis wil werken. Daarom voor mij liever gesloten.
 
De Sony MDR-7506 is die goedkope koptelefoon waar Andrew Sheps top notch mixen op maakt.

De DT990 is open, lijkt mij daarom minder geschikt voor tracking van instruments.
Bv als ik parts re-amp dan wil ik dat de koptelefoon het geluid van buiten blokt. Ook als je buiten of op reis wil werken. Daarom voor mij liever gesloten.

Als ik de foto’s zie van de DT990 lijkt die ook wel gesloten. Qua prijs is de Sony rond de 100 euro, niet zo gek veel goedkoper als de DT990.
 
Back
Top