Kabel-terror

CraZ

..
Lid sinds
4 juli 2001
Berichten
2.749
Tjongejonge..

Optreden is natuurlijk fantastisch !.. Maar afgelopen zaterdag werden we weer eens met de neus op de feiten gedrukt. Een miljoen kabels om aan te sluiten.. en ja.. dan gaat er natuurlijk ergens iets fout.

Misschien dat een draadloze setup een optie is ?

.. of heeft er iemand een mijnwerkers-helm (met lampje) te leen (ook handig bij andere nachtelijke activiteiten).
 
Er is maar een oplossing

Er is maar een oplossing

En dat heet kleurtjes of Hosa cable. Heeft bij mij wonderen gedaan.

+en mengpaneel moet ik nog stikkeren
 
Okee, natuurlijk zat er iets fout, maar tijdens het optreden eventjes een kabeltje pakken en opnieuw aansluiten geeft ook een kick!
 
wat korte tips, mocht je vaker optreden en nog steeds een hekel hebben aan kabels:

- probeer zoveel mogelijk al aangesloten te hebben. ik heb bvb een sampler, racksynth en fx unit in een rack zitten, en alle kabels die intern zitten (bvb midi van sampler thru naar fx) hoef ik op het podium niet meer aan te sluiten.

- als je je spullen inpakt, pak dan de kabels van het desbetreffende apparaat er dan bij in. dat scheelt zoeken in je spaghetti.

- zorg voor reservekabels

- rol alles netjes op

- zorg dat -niemand- bier op de tafel met je spullen legt

- probeer je voedingen in het zicht te houden. mocht er wat misgaan, dan kun je altijd ingrijpen. je loopt dan ook niet het risico dat je per ongeluk een adapter uit het stopcontact schopt (is mij een keer overkomen :-)

- als je opruimt, is het heel makkelijk om al je kabels weer bij elkaar te flikkeren in een bak, dat is snel, en je kan thuis op je gemak alles weer aansluiten.

- extra tip: maak kopietjes van alle floppies/data die je het podium mee op neemt. zorg dat je thuis een versie hebt, en on the road van alles 2 kopieën hebt.

einde tips, hopelijk heb je er wat aan :-))

thomas
www.mediawar.com
 
Niet zo serieus..

Niet zo serieus..

Hmm... zo serieus bedoelde ik het eigenlijk niet.. maar omdat ik met Johnny vaak discussies heb over multikabels, patchbays en draadloze gemultiplexte midi-plus-audio verbindingen.. leek het me leuk om dit topic eens op tafel te gooien.

Oh ja.. apparaten die op batterijen werken hebben natuurlijk altijd de voorkeur !! :p (het blijft een groot nadeel dat een 909 niet op batterijen kan).
 
miketv schreef:
- probeer zoveel mogelijk al aangesloten te hebben. ik heb bvb een sampler, racksynth en fx unit in een rack zitten, en alle kabels die intern zitten (bvb midi van sampler thru naar fx) hoef ik op het podium niet meer aan te sluiten.

Dit is inderdaad wel handig, alleen vind ik het een beetje gevaarlijk als je een lange rit achter de rug hebt. Er hoeft maar 1 kabel los getrild te zijn en je zoekt je wezenloos. Mijn voorkeur is dus (bijna) alles ter plekke aansluiten. Is wat meer werk, maar dan weet je ook zeker dat het werkt en dan heb je geen enorme stress 10 minuten voor het begin, mocht er een kabel los zitten.

Verder raad ik iedereen aan eerst het MIDI / SYNC signaal aan te sluiten, daarna de audio en daarna de voedingen..
 
rewq

rewq

waarom in die volgorde ?
ik begin altijd met voeding dan midi/sync en dan audio

is dat erg fout
 
Nee, het is niet fout...

Ik wou alleen maar zeggen, dat je het wel gescheiden moet doen. Dan hou je overzicht.

Ik weet van mijzelf dat als ik begin met de voedingen dat ik dan geneigd ben om al tijdens het aansluiten van de SYNC te controleren of het werkt en dan verlies ik focus. Natuurlijk had ik vroeger ook veel te veel spullen op het podium en zal het nu (we hebben de live-setup geminimaliseerd) wel mee vallen met drukte...

Je wordt alleen echt gek (in het begin in ieder geval) als je tijdens je liveset merkt dat een apparaat het niet doet of geen sync heeft.... Neem dat maar van mij en CraZ aan.
 
Pattern van 1 noot lang.. ook fijn

Pattern van 1 noot lang.. ook fijn

We hadden ooit een paar vergeten patterns in de 909 zitten.. met een lengte van 1 noot..

Mooi je 909 uit de maat midden in een optreden.. niet zo fijn.

Ook daar moet je op voorbereid zijn.
 
Weet iemand trouwens waar ik een multi-kabel kan kopen van degelijke kwaliteit ? Of heeft er hier iemand eentje te koop ?

Het moeten iig 8 kabels zijn, de lengte maakt niet veel uit, 1-2 meter is voldoende.
 
laat ik nou net een multi kabel gekocht hebben in een muziekwinkeltje op de oudegracht 206 in utrecht

ik heb nu effe geen idee welk merk , want et ligt nog in me auto op et bonnetje staat STAGG maar et zijn 8 - 8 pluggen en 3 meter snoer voor 50 piek
, supergoed zal et niet zijn , maar is zeker handig om te hebben en voor die prijs kan je et zelf niet snijden

Stand-By
 
Orgineel geplaatst door murphi
Weet iemand trouwens waar ik een multi-kabel kan kopen van degelijke kwaliteit ? Of heeft er hier iemand eentje te koop ?

Het moeten iig 8 kabels zijn, de lengte maakt niet veel uit, 1-2 meter is voldoende.

He Murphi.

Op mijn oude stage adres moet wel 1 a 2 m te regelen zijn.
Je bedoelt toch audio, he?
 
Wat ook er handig kan zijn is zo'n "stage box" of hoe dat beest ook heet, te bouwen: Een kastje met audio inputs voor op het podium en je multikabel daarvan naar de mixer. Dan kan je zo op het podium alles inprikken. (Voor als het geluid door iemand anders in de zaal gemixt wordt bedoel ik dan.)
 
Nog even wat in de toekomst kijken:
Met de "Blue tooth" techniek moet een boel kabelleed gaan verdwijnen. Digitale audio en midi kan dan allemaal draadloos worden.
 
Wacht eventjes. Als je live optreedt dan moet je zelf je mengpaneel hebben dus zo'n multikabel naar voren is dan niet geschikt.

Verder is draadloos leuk, maar is het betrouwbaar genoeg. Ik heb vaak beginnende bandjes zien soundchecken met draadloze gitaar en microfoons. Dan moest er altijd wel ergens een koelkast uitgezet worden voor de ruis.... Of de helft van de lampen uit.....

duss 8)
 
Ik bedoelde dat inderdaad voor als je niet zelf de eindmix doet.

Wat misschien ook handig kan zijn is een rack bouwen of zo'n plank met al het spul erop gemonteerd, en dan op de achterkant zo'n connector voor multikabel en dan een multikabel naar je mixer.
 
Dat laatste is inderdaad handig. Wij willen eigenlijk zo'n kist laten maken voor de 303s.

Twee audio out. 1 sync in (in de kist een splitter) en een normale stekker (adapters in de kist of een adapter voor allebei de 303s).

Dat zou inderdaad handig zijn en dan beschadigen ze ook niet tijdens het vervoer.
 
Voor het te laat is..

Voor het te laat is..

Gaan we inderdaad doen.. het probleem is alleen dat dit soort dingen geld kosten.. en ze geen geluid produceren. Maar aan de andere kant.. voor een kleine 4000 gulden aan 303's mag je toch wel een beetje flightcase laten maken.

En het scheelt weer veel tijd bij het opbouwen.
 
Back
Top