Tips voor een betaalbaar gewogen klavier

Xopotl

AKA Couverts
Lid sinds
13 januari 2009
Berichten
46
Locatie
Gent
Hey iedereen,

Na twee jaar pauze (baby's hé, ze hebben zóó veel aandacht nodig) heb ik m'n bescheiden homestudiootje weer in elkaar gezet en wil ik graag een gewogen klavier aan m'n spullen toevoegen. Ik ben geen geweldige pianist of zo, maar wil eindelijk wel eens werk maken van wat deftige pianoskills...
Ik ben niet van plan om iets gloednieuw te kopen, maar eerder de tweedehandsmarkt een beetje in het oog te houden, kwestie van één en ander budgetvriendelijk te houden...

Kunnen jullie controllers adviseren met een goed voelend klavier?

Alvast bedankt!
 
Er zijn volgens mij best wel veel keuzes, om er eens twee te noemen:

Wellicht dat een Yamaha S80 een interessant alternatief is. Heb je direct ook een leuke synth er bij.

Over de Casio Privia hoor ik ook wel goede zaken.

Wellicht kun je deze twee meenemen in je orientatie.

Overigens is mij je budget niet duidelijk, dus ik heb zelf maar een schatting gemaakt :).
 
Ha! Xopotl,

Ik heb een tijdje terug in dezelfde uitgebreide zoektocht gezocht. En ik zal je een heleboel moeite besparen. Koop een studiologic!

Ik heb zelf deze gekocht voor 200 euro op marktplaats: http://www.dolphinmusic.co.uk/compu...diologic-numa-professional-keyboard-interface (origineel was hij 1300 euro)
en deze is toen gecreëerd met het doel om het masterkeyboard met beste klavier ooit te maken (midi) naar mijn mening is dat zeer goed gelukt.

Een vriend van mij heeft na het spelen op mijne gelijk de studio logic SL88 voor 400 euro nieuw gekocht bij bax. En hier is hij ook enorm tevreden over.

hier al een marktplaats linkje naar een studiologic die ook zeker te adviseren valt:
http://www.marktplaats.nl/a/muziek-...51fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=11


ik zou er snel bij zijn! die sl 990 pro is misschien niet de allermooste maar waar voor je geld heb je zeker. Hoop dat dit je verder helpt

- afro
 
Die StudioLogic SL Studio en SL Grand zien er wel veelbelovend uit, niet in de laatste plaats ook door die editor. Lees echter wel heel verschillende verhalen over het kwaliteitsverschil tussen die SL en SL Grand, waarbij over het algemeen die SL Grand als superieur wordt ervaren door menigeen (al kunnen het gros van diegenen natuurlijk ook zeer wel gewend zijn aan piano's en minder aan synths).

Kwam op marktplaats een heel goedkoop alternatief tegen van StudioLogic waar echter wel af en toe kuren mee zijn. Mocht je handig zijn en daar zin in hebben dan kan dat zo maar een heel voordelige zijn: http://link.marktplaats.nl/m1144706137

Wil je meer controllers hebben op je klavier, dan is wellicht iets als de M-Audio Code 49 iets voor je waar ik ook aardig positieve berichten over las. Is voor ca. €200,- te verkrijgen.
 
Bedankt voor alle suggesties!

Ik gaf inderdaad niet precies aan wat m'n budget precies was, maar dat draait bij voorkeur rond de €200 en blijkbaar zou dat nog wel haalbaar kunnen zijn ook. Ik zeg het, ik heb geen grote ambities als pianist, maar een klavier met gewogen toetsen zou ik graag als optie hebben... Plastic klaviertjes genoeg en controllers genoeg ondertussen...

Ik denk dat ik maar eens op zoek ga naar een Studiologic!
 
Novation SL serie is een prima keyboard, gaat helaas tot max 61 keys.
Dat zijn Fatar en die staan bekend om hun goede keybeds.
Waldorf en Virus maken ook gebruik van Fatar.
Ik heb 2 verschillende van Novation en dat is absoluut een stuk beter dan M Audio of Akai bijv
 
Laatst gewijzigd:
ik heb zelf ook een novation SL, speelt erg goed, maar zijn wel halfgewogen toetsen. (en automap voor velen inferno, voor mij paradiso...)

dat FAME keyboard, die macgyvergear, linkt, is een erg goed keyboard lijkt me. voor de prijs, hoef je het niet laten, wel voor het gewicht, wellicht... ik heb een goedkopere, halfgewogen keyboard van FAME gehad, en speelde ook erg fijn.
 
ik wil straks mijn kurzweil k 2500 de deur uit doen.
die heeft 88 gewogen toetsen..
een zeer uitgebreide klanksynthese synth plus de sample option zit er in..
moet nog even goed kijken wat ik daar nog voor kan vragen..
 
Ik herrinner me dat er een Ensoniq Sampler was met gewogen toetsen, misschien de moeite waard om er daar een 2de hands van te zoeken? Weet niet precies meer welk model.. heb em al een tijd niet meer.
ASR-10 of zo?
 
Gewoon nieuw kopen en hoeft niet duur te zijn,daar zitten tegenwoordig een paar topklasse piano sounds tussen en een uitstekend klavier zoals pas verschenen Roland FP-10.Tweedehands kopen zijn toestellen met piano sounds van vroeger die nog niet echt top waren toen en een klavier van minderwaardig kwaliteit.Tenzij je in de echte dure klasse ging.
 
We zijn inmiddels zo'n 2 jaar verder. Vermoedelijk zal Xopotl al een geschikt klavier gevonden hebben.

Zelf heb ik een StudioLogic SL Studio, kost nieuw nog geen 400 euro. De SL Grand is bijna het dubbele maar heeft een gewogen klavier.
De Studio speelt voor mij uitstekend. De Grand heb ik niet kunnen uittesten maar ik vermoed dat pianisten die zullen verkiezen (vanwege hammer action)
De Studio is niet zwaar om te tillen terwijl deze toch stevig is gebouwd (metalen behuizing) dus als je vaak het klavier meeneemt is het gewicht zeker iets waar je ook mee rekening moet houden

Voor mij is het Yamaha Balanced Hammer action nog steeds het prettigst om op te spelen. 88 toetsen, niet te licht (zeker niet) en aftertouch.
(dat klavier tref je o.a. aan in een Motif 8, Motif ES8, Motif XS8, Motif XF8, Montage 8, S90, S90ES en S90XS)

Maar uiteindelijk moet je een klavier altijd zelf bespelen om te zien of je er vlot op kan spelen, niet te licht, te zwaar, te sponzig. Allemaal dingen die iedereen anders zal ervaren. Kortom, altijd zelf uitproberen vooraleer je beslist.
 
Back
Top