Hoe beginnen met studio?

Xypes

Stamgast
Lid sinds
3 juni 2012
Berichten
479
Hey

Ik heb eens een vraagje.
Ik wil graag met hardware beginnen werken.

Ik heb een goed paar studiomonitoren en een midi-keyboard en een goede geluidskaart al tot mijn beschikking.

Ten eerste, kan ik beter eerst een drummachine kopen of een synth?
En ook kan ik beter rackgear kopen en dit bespelen met mijn midi-keyboard of toch toetsen (ik denk dat dit zowat hetzelfde is?)

Eerst was mijn ook gevallen op een Sub Phatty. Nu zeiden mensen me dat ik beter doorspaar tot een Sub-37. Is dit zo of zou ik bijvoorbeeld voor die nieuwe Korg Minilogue gaan?
Ook waren er de waldorf pulse & Blofeld die wel leuk en aardig klinken!

Mijn oog was gevallen op een Tr-8, leek mij wel leuk? Of raden jullie iets anders aan?
Ook lijkt een Virus B & een Nord rack mij wel nice!

Kunnen jullie me wat advies geven?

Bedankt
Yannick
 
Het antwoord wat je niet wilt horen: Je moet kopen wat JIJ leuk vind en niet wat andere mensen leuk vinden.


Je word straks overspoeld met reacties en meningen en kom dan al snel tot de conclusie dat iedereen er een ander idee over heeft. Ik zelf zou misschien wel voor die Minilogue gaan maar geheid dat straks iemand zegt dat die helemaal kut is en je voor de Sub37 moet gaan.

1 ding is zeker. met een synthesizer kan je drumsounds programmeren en met een drumachine kan je geen synthesizer sounds programmeren (uitzonderingen buiten beschouwing gelaten)
 
• Wat voor muziek wil je maken?
• wil je je computer gaan gebruiken als sequencer/DAW of wil je enkel hardware?
• wat is je budget?
 
Zoals RSB al aangeeft: je koopt dingen die jij leuk vindt en niet wat anderen vinden.
Ga eens kijken wat je allemaal zelf leuk vindt en bekijk de voors en tegens, test het uit en lees er over.

Muziek is zo persoonlijk, kies dus iets wat voor jou ook persoonlijk is.
 
Wat RSB zegt 100%

De dingen die je opnoemt zijn ook zodanig verschillend in sound, workflow, en budget dat ik in jouw geval eerst eens zou gaan onderzoeken wat je denkt dat een fijne workflow is voor hardware. En qua sound?

Wat vind jij tof klinken en wat vind je een fijne manier van werken? Als je dat nog niet precies weet, des te meer reden om dit te onderzoeken. Dit kan namelijk niemand voor je bepalen. Neem bijv. de komende twee maanden om research te doen over wat je wilt. Dit betaald zich uiteindelijk 10x terug omdat je precies het apparaat hebt dat je wilde. Zo kom je niet in een oneindige koopdrang. Ook voorkom je dat je 20x een synth koopt en weer terug stuurt omdat het net niet je ding is (dit zie ik zo enorm vaak op synthforums).

1 ding kan ik je wel meegeven: een tr-808 niet als eerste ding kopen. Veel te beperkt. Als je een toffe drumcomputer wilt, kijk dan ook vooral even naar de MFB Tanzmaus en tanzbar lite.
 
Ik ben echt voor de basssounds van de moog (die je ook zowat kunt maken met een korg/ omgekeerd).
Wat ik wil maken maakt eigenlijk niet uit, zolang ik hetzelf maar leuk vind, maar ik ben wel intro tech-house
(krachtige leads met vooral dikke basslines).

Wat ik wil is met mijn DAW werken, maar ook met hardware. Dus hardware opnemen in mijn DAW
en deze daar dan eventueel nog aanpassen met allerhande effecten, deze eerst met vst's doen en erna uitbreiden met pedals, rackeffecten etc (deze wil ik later ook nog kopen).

Van budget zit ik momenteel tot en rond de €1000.

EDIT: Zo van deze dingen vind ik dus mooi ;)
https://soundcloud.com/ellum/sets/ell034-agents-of-time-magma-ep
Maar ook van dit:
https://soundcloud.com/stilvortalent/sets/svt147
 
Wat RSB zegt 100%

De dingen die je opnoemt zijn ook zodanig verschillend in sound, workflow, en budget dat ik in jouw geval eerst eens zou gaan onderzoeken wat je denkt dat een fijne workflow is voor hardware. En qua sound?

Wat vind jij tof klinken en wat vind je een fijne manier van werken? Als je dat nog niet precies weet, des te meer reden om dit te onderzoeken. Dit kan namelijk niemand voor je bepalen. Neem bijv. de komende twee maanden om research te doen over wat je wilt. Dit betaald zich uiteindelijk 10x terug omdat je precies het apparaat hebt dat je wilde. Zo kom je niet in een oneindige koopdrang. Ook voorkom je dat je 20x een synth koopt en weer terug stuurt omdat het net niet je ding is (dit zie ik zo enorm vaak op synthforums).

1 ding kan ik je wel meegeven: een tr-808 niet als eerste ding kopen. Veel te beperkt. Als je een toffe drumcomputer wilt, kijk dan ook vooral even naar de MFB Tanzmaus en tanzbar lite.

Volgens mij worden die tr808 s over 10 jaar de meest dure synth , bij elk werkelijk elk onderwerp wordt weer deze aangehaald als snear voor meest belachelijke synth (het zijn maar 6 bruikbare present sounds)van gooi je geld door het toilet. En mss kan dat ook zo zijn maar het wordt nu wel te op zichtig tot discriminerend aan toe. Maar we hoeven dit niet elke keer weer te herhalen.
 
En die Roland TR-8 rythm dat is niet echt iets of hoe? En wat zijn de verschillen tussen een Tanzmaus & een Tanzbar lite (ongeveer hetzelfde toch, net even opgezocht?)
 
Hey

Ik heb eens een vraagje.
Ik wil graag met hardware beginnen werken.

Ik heb een goed paar studiomonitoren en een midi-keyboard en een goede geluidskaart al tot mijn beschikking.

Ten eerste, kan ik beter eerst een drummachine kopen of een synth?
En ook kan ik beter rackgear kopen en dit bespelen met mijn midi-keyboard of toch toetsen (ik denk dat dit zowat hetzelfde is?)

Eerst was mijn ook gevallen op een Sub Phatty. Nu zeiden mensen me dat ik beter doorspaar tot een Sub-37. Is dit zo of zou ik bijvoorbeeld voor die nieuwe Korg Minilogue gaan?
Ook waren er de waldorf pulse & Blofeld die wel leuk en aardig klinken!

Mijn oog was gevallen op een Tr-8, leek mij wel leuk? Of raden jullie iets anders aan?
Ook lijkt een Virus B & een Nord rack mij wel nice!

Kunnen jullie me wat advies geven?

Bedankt
Yannick

Kom eens gezellig naar een synth meeting en probeer wat machines.
Het is net wat je ligt. Persoonlijk ben ik gecharmeerd van de MPC's van akai maar heb ik nu mijn ziel verkocht aan de analog Rytm van elektron.

Net waar je een goed gevoel bij hebt en wat je lekker vindt klinken.

Maar zo'n TR-8 zou ik echt niet nemen. Dat is een hipster wannabe drumdoos.

-C-
 
Zijn er Synthmeetings in België eigenlijk? Eindhoven zou ook nog wel lukken (maar moet met de bus komen dan dus wel op tijd naar huis) Ik zou het echt eens zalig vinden om wat uit te proberen en zo te zien hoe of wat?

En idd zoals een mpc dat heeft pads, wat wel zeer tof is! Zeker als je zoals ik slagwerk bespeelt ;)
 
Volgens mij worden die tr808 s over 10 jaar de meest dure synth , bij elk werkelijk elk onderwerp wordt weer deze aangehaald als snear voor meest belachelijke synth (het zijn maar 6 bruikbare present sounds)van gooi je geld door het toilet. En mss kan dat ook zo zijn maar het wordt nu wel te op zichtig tot discriminerend aan toe. Maar we hoeven dit niet elke keer weer te herhalen.


Eh, sorry?

Echt de allereerste keer dat ik dit zeg (ik zeg trouwens helemaal niets over geld weggooien maar goed). En sinds wanneer mogen we niet eerlijk onze mening geven over iets als iemand om eerlijk advies vraagt?
Hij gaat zijn eerste hardware kopen en noemt een 808. Ik zeg hem eerlijk dat het een vrij beperkte drumsynth is qua sound palet (wat feitelijk zo is) en dat de kans dus bestaat dat op den duur gaat vervelen. Dit is altijd iets persoonlijks en zeer afhankelijk van hoe experimenteel je te werk gaat met muziek creatie natuurlijk, en dus ook helemaal niet als een sneer bedoelt. Ik ben een techno freak, denk je dat ik de 808 sound niet mooi vind? :P

Verder snap ik niet wat het uitmaakt dat het over 10 jaar de duurste synth is. Muziek maken gaat het om toch? :)

Als je 808 sounds wil, koop dan in ieder geval gewoon (eerst) een cheape tr-8.


edit: Waarom is er altijd iemand die zich enigszins geraakt voelt als MFB drummachines worden geadviseerd ten opzichte van 808 die letterlijk 4x zo duur is?
 
Laatst gewijzigd:
En die Roland TR-8 rythm dat is niet echt iets of hoe? En wat zijn de verschillen tussen een Tanzmaus & een Tanzbar lite (ongeveer hetzelfde toch, net even opgezocht?)

Nee zeker niet hetzelfde. De tanzmaus heeft 5 analoge instrmenten en 2 sample instrumenten (met 16 samples elk). De tanzbar lite heeft 9 analoge instrumenten ofzo. Er is heeeul veel te vinden over de verschillen en ook veel sound samples en video's.

Ik vind ze persoonlijk mooier klinken dan 808/707/606, en tevens origineler niet als sneer bedoelt naar 808 eigenaren dus he... 808 is awesome en te gek en wees blij dat je er een hebt want ze zijn onbetaalbaar nu voor wat het is.
 
Laatst gewijzigd:
Hey, ik zei geen 808 hé ;) Maar een TR-8 (toch wat anders :D) zo'n 808 is zeer mooi maar gaat heel wat boven mijn budget helaas!

Nu die MFB's aan het bekijken en wow, dat zijn ook mooie dingen man!
Kan ik in beide dan ook bijvoorbeeld samples steken van andere drummachines zeg maar (bijvoorbeeld een 808) en deze aanpassen?

Bedankt voor al deze zalige info, maar nu ook nog de synths even bekijken ;)
Hebben jullie hier aanraders? Ik koop ook liever iets fatsoenlijks wat meer zijjn waarde blijft behouden (toch een beetje) en tegen iets kan dan iets midi wat binnenkort niks meer is...
 
Ik vind het een lastige vraag, Yannick. Ik kan me voorstellen dat de sequencer die je gebruikt of die je wilt gaan gebruiken ook van invloed is op welke gear je in je studio om je heen wilt hebben. Ik kan me voorstellen dat midi in deze sequencer goed werkt, dat maakt dat je niet aan de vintage MS20, PolySix of TR606 gaat. Met dat geld dat je wilt besteden zou ik niet maar één apparaat kopen.

Ik zou voor dat geld drie of vier apparaten kopen, MS20mini (basslines), tr707 of 626 (individual outputs), Waldorf Blofeld, MKS50 en arturia synths. Allemaal onder de 350 euro, lukt het niet, kom je er zonder veel verlies wel weer af...

Ms20mini http://youtu.be/tx-CYbfdOS8
TR707 http://youtu.be/5jxIWKbZz7g
Blofeld http://youtu.be/jl9rmPymE64


Op YouTube zoeken naar video's van synths, die wat uitleg geven over het instrument is ook leuk!
 
Als je vooral voor de dikke Moog bassen wil gaan, kun je ook kijken naar de Moog Minitaur. Dan houd je ook nog geld over voor een andere hardware synth, of drumdoos.
 
Ik was aan het kijken voor een slim phatty of een sub phatty?
Sub phatty heeft meer knoppen + keyboard + ze klinken toch wat anders?
Zo'n slim phatty staat voor een €350 atm die ik kan krijgen! Wat wel meevalt^^

OF voor zo'n mini voor bassen gaan? OF toch voor de sub phatty?
Minitaur is ook mooi inderdaad!

En voor die 606/707. Deze is echt helemaal analoog right? Dus ik kan hier geen andere samples insteken etc?

En begrijp me niet verkeerd, als ik hardware voor me krijg en begin krijg ik er vanalles uit, maar de 'envoudigere' hardware kan ik
de geluiden nooit echt aanpassen naar mijn ding. Maar ik heb dan ook wel nog nooit effecten op deze hardware gebruikt dusja...
 
Jah maar dat is weer als ik volledig hardware ga, ik werk bij een l&g-firma en deze kan ik daar gewoon meenemen tot 16 kanaals (oudere die daar nog staan dus...).

Hoe zouden jullie het doen als ik jullie was? Ik wil wel dat ik met mijn midi-keyboard de rest kan aansturen, maar kan ik dan nog alles opnemen via dit mengpaneel? En mengpaneel is zonder USB/... voor aan mijn pc te koppelen, dus hoe zouden jullie dit dan opnemen als ik via deze weg zou gaan?
 
Xypes: wil je recente gear of is spul van een jaar of 5-10 ook goed?
Wil je machines met sequencers intern of ga je vanuit je DAW sequencen?

Die ELL034 agents of time is tof :).

Met hardware zou ik hier een drumcomputer met sequencer gebruiken, waar je ook eigen samples in kan laden.
Of eventueel een goeie sampler met sequencer. Qua synths, of samplen, of een goeie module.
Je zou kunnen denken aan een combi MPC met een access virus of een goeie novation synth.
Mengpaneeltje dr bij en klaar.

Het is ook net wat je wilt qua workflow. ik ben zelf van de machines waar ik snel mee kan werken en ik niet teveel in menu's moet duiken. Liefst veel draaiknoppen en eenvoudig kunnen muten van de individuele sporen.
Mengpaneeltje dr bij is ook lekker :).

Op mn youtube kun je zien hoe ik met MPC en diverse machines met interne sequencer mn ding doe.
https://www.youtube.com/user/RobbieNerve/videos?shelf_id=0&sort=dd&view=0

-C-
 
qua opnemen:
je hebt mixers van mackie en allen&heath met een firewire interface, dan kun je stereo mix en vaak de individuele kanalen opnemen in je DAW.
Heb je een analoge mixer, dan kun je er voor kiezen om stereo op te nemen met een simpeler geluidskaart of (correct me if Im wrong) kun je volgens mij ook de insert kanalen aftappen en dan de individueel kanelen opnemen.

Ik heb zelf een mackie onyx 1640 met firewire, waarbij ik stereo opneem met wavelab omdat ik verder alles aan de mixer heb hangen qua compressors en fx.

-C-
 
Back
Top