MPC4000 als master met RS7000 als slave

FJH

Ingeburgerd
Lid sinds
13 december 2013
Berichten
49
Hoe kan ik mijn MPC4000 als master syncen met mijn RS7000?
Ik wil loopjes uit de RS7000 opnemen met mijn MPC4000. De audioaansluitingen zijn goed, ik hoor de RS7000 via mijn MPC4000 naar de mixer, alleen met de midi heb ik ruzie.
Midi-kabels zitten goed (out A en B geprobeerd van MPC4000 en midi-in van RS7000),
de handleidingen nageslagen (MPC Misc., Global en Midi-menu's / RS7000 Utility-menu),
apparaten uit en aan gedaan, maar ik krijg het niet voor elkaar om via de Play-button van de MPC de RS7000 te laten beginnen.
Iemand enig idee welke PEBCAK-achtige fout ik maak? :?
Help.
 
Er is niet echt een reden om de MPC master te laten zijn toch?
 
Hoi, dank voor reply.
RS7000 als master met slave MPC4000 lukt, dat is het probleem niet. Ik wil de RS7000 juist als Slave van de MPC4000.
Reden is dat ik de loopjes van de RS7000 wil opnemen met de MPC4000, en ik denk: als de MPC dan master is, is de timing goed (beginpunt en eindpunt sample correct doordat MPC zelf start en stopt). Maar misschien is dat te simpel (of te moeilijk juist) gedacht? Ik hoor het graag.
 
Heb je hem wel als slave ingesteld?
In: UTILITY>system>midi setup
Zet de midi sync op "midi" ipv "internal".
 
image.jpgJa, heb ik gedaan, zie plaatje, werkt dus niet :?
 
Goedemorgen. Nog geen oplossing. Ik bedoel: het is mij wel gelukt de RS7000 als slave te koppelen aan Ableton, waarin ik - dankzij timing-correctie in Ableton ook nog - de loopjes van de RS7000 strak in Ableton kon opnemen. Ditzelfde wil ik met de MPC4000, dus dat de MPC4000 de opnamen krijgt en start/stop doet via de sequencer van diezelfde MPC4000. Maar dit krijg ik niet voor elkaar. Zijn er nog midi-deskundigen in de zaal die mij kunnen helpen.
 
Het is mij nu gelukt om de RS7000 te laten spelen in het tempo van de MPC. De RS7000 staat op 'midi' (sync). Met het 'Record'-menu op de display van de MPC4000, zie en hoor ik het signaal binnenkomen. Het tempo kan ik wijzigen via de sequencer van de MPC.
Maar wat ik juist wil, is om met 'start' en 'stop' van de sequencer van de MPC de RS7000 laten gehoorzamen om het pattern te spelen (dat ik dan goed getimed op kan nemen in de MPC4000). En dat lukt mij nog steeds niet.
Hulp voor de gouden tip of het ontmaskeren van mijn stommiteit in deze nog altijd zeer welkom :eureka:
Zelf zal ik de Reference-guide van de MPC4000 nog maar eens doornemen op de bank met de MPC4000 op schoot.:)
 
(....................................) never mind.. je had em al wel gesynced.. het gaat dus nog om de start/stop trigger alleen.. succes iig. :)
 
Om de Yamaha naar de MPC te laten luisteren krijg je te maken met "MMC" (Midi Machine Control). Zoek dit hoofdstuk eens op in de handleiding van de Yamaha/Akai. Het kan zijn dat, omdat de Yamaha op zich zelf een workstation is, alleen als (midi) Master kan dienen in deze setup. Maar in deze richting kun je gaan zoeken iig. Veel succes!
 
Dank voor de tip Hentheman5, zal ik doen.
Toch vreemd dat het bij AbletonLive wel lukte de RS7000 te slave'n. En bij de MPC4000 niet (1-2-3). Ik speur verder..
 
Kun je andere dingen wel aan je MPC slaven? Als dat niet zo is zou ik even kijken of ie wel start/stop info verstuurt.
Dat MMC heb ik nooit gebruikt in de 15 jaar dat ik de RS7000 heb. Volgens mij moet je niet in die hoek zoeken.
 
Zojuist even getest met mijn Machinedrum en met mijn RM1x.
Machinedrum werkt vlekkeloos als slave aan mijn MPC incl. Start-stop, vanuit zelfde instellingen in MPC (midi-clock via Midi A).
En mijn RM1x werkt ook vlekkeloos als slave MPC incl. Start-stop, vanuit zelfde instellingen in MPC (Midi-clock via Midi A).
Het moet dus iets bij de RS7000 zijn... Wel vreemd want RM1x en RS7000 zijn familie van elkaar.:?
 
:geslaagd: Gevonden!
Inderdaad, goeie tip om even een ander apparaat er aan te hangen, toen was het 'kijk-en-vergelijk' de midi-settings van de RM1x met de RS7000:
Midi Control staat in de RM1x op 'In/Out' (factory settings).
De RS7000 heeft hier staan 'Out'. Dit heb ik veranderd in 'In/Out' en de RS7000 start-stopt wanneer de MPC4000 (en zijn baasje) dat wil :)
 
Back
Top