TX81Z niet onderschatten

matrixxx

Ouwe rot
Lid sinds
30 oktober 2001
Berichten
3.945
waarom open ik deze draad??

ik zie regelmatig voor weinig geld de TX81Z van yamaha te koop staan en dit is echt een bak die je zeker een keer uitgeprobeerd moet hebben in combinatie met sounddiver van emagic
je kan er zoveel geluiden mee maken en ook hele vette geluiden
ik heb al voor de 3de keer een TX81Z gekocht en na lange tijd heb ik hem weer eens uit de kast getrokken en ja dit is het helemaal hij vult goed aan in je tracks

in de eerste instantie zou je denken wat een simpele geluiden tot dat je gaat editten en je weet niet wat je mee maakt als je er wat tijd in steekt

mensen als je er een kan kopen voor weinig DOEN echt een aanrader en zorg dat je sounddiver hebt dat maakt het editten makkenlijk
ik heb er al jaren plezier van van deze module:D
 
Ik zit net ff te checken hier, en het toeval wil net zijn dat ik vanmiddag eens lekker met m'n TX81Z heb lopen klooien. Ik heb hem zelf nog niet zo heel lang (tis de ex van dob) en ik wilde toch ff wat dieper in het apparaat gaan spitten. Onder het genot van een bakkie thee, een sigaretje en de PDF manual heb ik me uitstekend vermaakt :) Ik heb helaas geen soundiver maar de menustructuur van het apparaat zelf is ook best okay als je het mij vraagt.

De presets zijn inderdaad niet echt indrukwekkend maar de edit-mogelijkheden des te meer.

Zonder meer een stoere ouwe FM doos :)
 
De TX81z staat wel in mijn ooit wil ik er nog eens eentje hebben lijstje. Eigenlijk wel de FM module die ik zou kopen als ik een FM module zou willen hebben.

Rond welke koers gaan ze gemiddeld weg?
 
Origineel geplaatst door MadR
JOH !!!!!

:halleluja

en de dx100 klinkt nog net wat vieser btw ...

ik heb de dx100 ook gehad en ik meen dat er bijna allemaal de zelfde presets in zaten maar jammer genoeg nooit naast elkaar om ze te vergelijken
 
Origineel geplaatst door MadR
JOH !!!!!

:halleluja

en de dx100 klinkt nog net wat vieser btw ...

De DX-100 heeft toetsen.....dat zit meer in de weg dan dat ik er wat aan heb......
 
Origineel geplaatst door matrixxx
ik heb de dx100 ook gehad en ik meen dat er bijna allemaal de zelfde presets in zaten maar jammer genoeg nooit naast elkaar om ze te vergelijken

ach ... zoals ik al in het MJ topic had gezegd
tjek mary go wild van jeroen verhey
das een dx 100 in de bass partij ... en die is net wat vieser dan de tx81z zegt men

half detroit en B12 en consorten leefde 'zo goed als' op de dx100
 
Ik heb er hier ook al zo'n twee jaar een in het rack staan. Gebruik 'm eigenlijk alleen maar voor (hoe origineel !!!) de lately base (die ik i.c.m een delay nog steeds lekker vind klinken ;))
SoundDiver ga ik binnenkort maar weer eens uitproberen en loslaten op m'n tx81z. Verkopen doe ik 'm sowiezo niet (ook als is de FM7 een goede vervanger).
 
Origineel geplaatst door bikkel
Maar hij heeft toch maar 1 of 2 outs?
en? je kunt je lage geluiden bijv via out-1 laten lopen en de hogere via 2...
tiz idd dan wel niet zo ideaal als een 'echte' drummachine met meerdere outs maar goed...
een mc303 bijv. heeft het zelfde 'euvel' en die is notabene bedoeld als multitimbrale bak! ;)
 
Hoe klinken de FM-soundjes van de Nord Modular eigenlijk in vergelijking met die TX/DX-en? Ik neem aan dat de TX/DX wat ranziger is (geen zuivere sinus, D/A converters, andere scaling voor 4-ops), maar ik wil wel weten of het echt dichtbij komt :). Die Latelybass is inderdaad top!
 
Origineel geplaatst door 6 trak
en? je kunt je lage geluiden bijv via out-1 laten lopen en de hogere via 2...
tiz idd dan wel niet zo ideaal als een 'echte' drummachine met meerdere outs maar goed...
een mc303 bijv. heeft het zelfde 'euvel' en die is notabene bedoeld als multitimbrale bak! ;)

Ja dat is wel echt iets waar ik me aan erger........bijvoorbeeld die 6trak he.....echt zo irritant.....
 
*hap* *hap*

De synthesizer :D

Had wel standaard 6 outputs mogen hebben wat mij betreft.
 
ik heb (ook) een haat-liefde verhouding met de TX-81Z
ik kocht de TX-81Z begin jaren 90 en heb toen flink geworstelt om hem onder de knie te krijgen
ik heb hem in een paar produkties gebruikt en al snel vond ik hem te irritant om te bedienen en ging ik voor andere oplossingen.
Na een paar jaar niets meer gedaan te hebben met de TX heb ik hem maar verkocht.
Maar toen ik een plaat hoorde waar de TX-81Z op een goede manier gebruikt was heb ik er weer eentje 2e hands gerug gekocht... dat was ongeveer 3 jaar geleden.

Sinds dien heb ik er nog steeds niks mee gedaan.
misschien maar weer eens tijd om hem van de plank halen.
 
ik vind het een fantastisch ding. gebruik alleen de knoppen op de bak zelf. niet altijd even handig, maar ik weet toch meestal te vinden wat ik nodig heb... 100 euro die ik goed besteed heb, vind ik in ieder geval. en die uitklapkaart is super :) ik zet me er niet makkelijk aan er iets op te programmeren, maar eens ik eraan begonnen ben, heb ik er veel plezier aan, en leuke sounds achteraf.

als je nog cd'tjes met tx81z's wil horen: de peel sessions van autechre. en veel van autechre's andere spul ook trouwens.
 
Back
Top