Waar komt de ruis vandaan?

technomarcel

Ingeburgerd
Lid sinds
9 november 2004
Berichten
94
Locatie
Utrecht
Beste Synthforumers,

Ik loop al enige tijd tegen het probleem aan dat ik ruis in mn opnames heb die ik er niet in wil hebben. Voordat ik aan de slag ga met filters wil ik achterhalen waar deze ruis vandaan komt om het probleem zo bij de oorsprong te tackelen (indien mogelijk).

Mn studio opzet bestaan uit meerdere hardware synths die ik via mn externe geluidskaart heb gekoppeld aan mn laptop. Om uit te zoeken wat de ruis veroorzaakt ben ik begonnen met enkel mn geluidkaart van voeding te voorzien en die vervolgens aan mn laptop te koppelen.

Stopcontact -> Roland studio capture -usb-> Macbook (ableton)

Wanneer ik met bovenstaande setup via de spectrum tool in ableton kijk naar wat er binnenkomt zie ik dat de ruis al aanwezig is (+- 15k hz). Dit is weliswaar heel zacht aanwezig maar wordt sterker wanneer ik meerdere dingen opneem en stapel en versterk d.m.v. b.v. een limiter of compressor.

Mijn vraag: Heeft iemand een idee waar deze ruis vandaan komt, en wat ik er aan kan doen?

Wat heb ik geprobeerd:
- Stopcontacten (ook in een ander huis) geven het zelfde resultaat.
- geaard stopcontact maakt geen verschil (stekker van de geluidskaart is ook niet geaard).
- Laptop met voeding en zonder voeding geprobeerd.
- wanneer ik een synth aansluit (met zowel gebalanceerde als ongebalanceerde kabels) wordt de ruis sterker.
- Met een andere geluidskaart doet dit probleem zich ook voor.

34y20jd.png


Alvast bedankt voor jullie hulp en suggesties!
 
misschien proberen je WIFi en/of bluetooth devices uit te schakelen.

Wat gebeurd er als je je externe geluids kaart omit en de input van je onboard geluidkaart bekijkt? is daar ok die 15khz piek te zien? (oja ik zie het,,, ja dus ook met een andere geluidskaart)
 
Je bedoelt een 15kHz toon? (ruis is namelijk breedbandig)
Zo ja, dan is het waarschijnlijk het geluid van jouw harde schijf.

Met extrerne harde schijven, kun je die op een gescheiden groep plaatsen. Moeilijker bij een interne HD om die zaken te scheiden.
 
15khz hoorvje niet als ruis, maar als hele hoge knisper/toon
Neem je ruis eens op en laat eens horen? Maakt het e.e.a wat makkelijker te beoordelen
 
ruis op 15k hoor je niet echt lijkt mij .. kan je ook een foto maken van linaer inplaats van log.
 
Das gewoon analoge ruis, niks mis mee. Zet alle inputs op je mixer eens dicht? Hoe hard is het dan?
 
Das gewoon analoge ruis, niks mis mee. Zet alle inputs op je mixer eens dicht? Hoe hard is het dan?

De ruis verdwijnt inderdaad in dat geval (per kanaal gaat er wat af bij het uitzetten van de inputs).

Zelf zie ik al (doordat ik mn geluidskaart ook mn mixer is) dat ik onnodig kanalen heb openstaan tijdens het opnemen wat voor extra ruis zorgt.

Heb(ben) jij/jullie misschien nog andere tips om de ruis te beperken?

Kan het zijn dat deze ruis ook b.v. de omgeving/stopcontact wordt veroorzaakt waardoor je er in het ene huis meer last van hebt dan in het ander?
 
Als de ruis uit je mengpaneel komt, dan zou je die kunnen vervangen door een andere interface, als het uit je instrumenten komt....ja dan wordt het lastig, of over stappen op VST's :)
 
Nog ff what good looks like:
Met alle ingangen dicht zo rond de -90dB
Met alle ingangen open op unity zo ronde de -80dB
Met alle ingangen open en alle bronnen aan op normaal volume zo tussen de -65 / -75 dB
Haal je deze waardes niet, dan of ruist een bron heel erg, of is het gewoon tijd voor een betere kaart
 
De ruis verdwijnt inderdaad in dat geval (per kanaal gaat er wat af bij het uitzetten van de inputs).

Zelf zie ik al (doordat ik mn geluidskaart ook mn mixer is) dat ik onnodig kanalen heb openstaan tijdens het opnemen wat voor extra ruis zorgt.

Heb(ben) jij/jullie misschien nog andere tips om de ruis te beperken?

Kan het zijn dat deze ruis ook b.v. de omgeving/stopcontact wordt veroorzaakt waardoor je er in het ene huis meer last van hebt dan in het ander?

GAINSTAGING!!!

Blijkbaar neem je te zacht op, waardoor je je gain/faders te ver moet openzetten en daarmee je signaal/ruisverhouding verpest.
Ik zeg dus niet dat je de boel moet gaan oversturen, maar je moet op dusdanige niveau opnemen dat de ruisvloer er significant onder blijft.

Gainstaging betekent dus:
Bij opnemen, op PFL (pre fader) zorgen dat jou signaal piekt rond 0dB VU of -18/22dB digitaal. Dit doe je met de fader altijd op '0' (bij opnemen van één kanaal tegelijk) en met de gain stel je het voornoemde juiste niveau in.

Bij afmixen begin je wederom met op al jouw opgenomen tracks de gain, Pre Fader, op '0' cq -10/-22dB in te regelen voordat je gaat beginnen te mixen.

Hierdoor zit je, uitgaande van een niet defecte systeem, altijd ruim boven de ruisvloer en met voldoende headroom (=geen vervorming).

PS.
Als je zonder signaal al jouw gainpots en faders helemaal gaat openzetten, zal je op de beste gear een enorme ruis gaan horen. Stel je voor dat je in die situate per ongeluk een toets van jouw aangesloten synths aanraakt; opgeblazen speakers/oren.
 
GAINSTAGING!!!

Blijkbaar neem je te zacht op, waardoor je je gain/faders te ver moet openzetten en daarmee je signaal/ruisverhouding verpest.
Ik zeg dus niet dat je de boel moet gaan oversturen, maar je moet op dusdanige niveau opnemen dat de ruisvloer er significant onder blijft.

Gainstaging betekent dus:
Bij opnemen, op PFL (pre fader) zorgen dat jou signaal piekt rond 0dB VU of -18/22dB digitaal. Dit doe je met de fader altijd op '0' (bij opnemen van één kanaal tegelijk) en met de gain stel je het voornoemde juiste niveau in.

Bij afmixen begin je wederom met op al jouw opgenomen tracks de gain, Pre Fader, op '0' cq -10/-22dB in te regelen voordat je gaat beginnen te mixen.

Hierdoor zit je, uitgaande van een niet defecte systeem, altijd ruim boven de ruisvloer en met voldoende headroom (=geen vervorming).

PS.
Als je zonder signaal al jouw gainpots en faders helemaal gaat openzetten, zal je op de beste gear een enorme ruis gaan horen. Stel je voor dat je in die situate per ongeluk een toets van jouw aangesloten synths aanraakt; opgeblazen speakers/oren.

check! hier kan ik ook wat mee :)
 
Wat ik niet snap is dat je de ruis van niet gebruikte inputs wel opneemt met de gebruikte input.
Als je kanaal één opneemt hoor je (volgens mij) ook alleen de ruis van kanaal 1 op te nemen en niet ook die van 2, 3, 4 etc.

Of begrijp ik je verhaal nu verkeerd?

Normaal selecteer je inderdaad alleen die kanalen die je wilt gaan opnemen; via de subgroup outs of zo... (op een analoge tafel).
Zelfs als je, voor wat voor reden, zou willen opnemen via de master out of zo, zou je altijd de niet gebruikte kanalen kunnen muten.
 
Back
Top