Van geluk gesproken!

Jompo

Ouwe rot
Lid sinds
22 augustus 2006
Berichten
596
Tijdje geleden, voor $29, een Tascam 01U Pro cd player "as is" gekocht op Ebay, uit Canada
Voor die prijs wilde ik wel kijken of het mij lukte om het aan de praat te krijgen.
Ik kocht een 230v naar 110v transformer en na eventjes mee gehobbied te hebben, legde ik de player opzij terwijl ik wachte op de bestelling van wat onderdeeltjes.

Nadat de nodige onderdeeltjes binnen waren, lukte het mij om het apparaat in perfect werkende staat te krijgen:walker:
Ik fabriceerde zelfs een -8dB pad om het niveau minder 'hot' op mijn 2-track input te krijgen (omwille van level matched referencing).

Alles pico bello, totdat ik op mijn gemak de handleiding ging zitten lezen en mijn oog viel op het gedeelte over......"POWER SOURCE"......... WTF!?.....ik was die hele transformer vergeten (lag netjes opgeborgen in de kast) en ik had de hele tijd het apparaat gewoon op 230v!
Dus terwijl er duidelijk achter op het apparaat 115v aangegeven staat, werkt het zonder problemen op 230v (van geluk gesproken!).

Ik heb voor de zekerheid advies ingewonnen bij enkele mensen met meer electronische kennis dan mij en werd mij verzekerd dat als het apparaat niet meteen stuk is gegaan, het gewoon zal blijven werken; waarschijnlijk is het berekend op 230v.

Het enige wat niemand mij nog heeft kunnen vertellen is, hoe je aan welke onderdelen van de voeding zou kunnen zien of een apparaat 230v wel of niet aan kan.
Misschien weet een van de techneuten :geslaagd: hier dat wel; ik ben er gewoon nieuwsgierig naar.

Alvast bedankt:)
 
Het enige wat niemand mij nog heeft kunnen vertellen is, hoe je aan welke onderdelen van de voeding zou kunnen zien of een apparaat 230v wel of niet aan kan.
Misschien weet een van de techneuten :geslaagd: hier dat wel; ik ben er gewoon nieuwsgierig naar.

Alvast bedankt:)
Ik kan even raden wat er gebeurt, daar ik geen schema van het apparaat heb: de spanningsstabilisatoren zijn berekend op hogere waarden en waarschijnlijk de elco's aan het begin van de voeding ook. Dat gebeurt wel eens in de wat duurdere/ Pro apparatuur. Ze zullen wel warmer dan normaal zijn, de spanningsstabilisatoren. Het zijn van die drie-potige, meestal zwarte met metalen achterkant verbonden, als transistor uitziende electronische componenten die tegen een koelelement aangeschroefd zijn.
 
Bied je je ook aan als reparateur? :-P Maar een leuk verhaal! Ik ben ook niet altijd even faalloos...
 
Ik kan even raden wat er gebeurt, daar ik geen schema van het apparaat heb: de spanningsstabilisatoren zijn berekend op hogere waarden en waarschijnlijk de elco's aan het begin van de voeding ook. Dat gebeurt wel eens in de wat duurdere/ Pro apparatuur. Ze zullen wel warmer dan normaal zijn, de spanningsstabilisatoren. Het zijn van die drie-potige, meestal zwarte met metalen achterkant verbonden, als transistor uitziende electronische componenten die tegen een koelelement aangeschroefd zijn.

Bedankt voor jouw reactie.
Jammer genoeg zit het schema van het voeding-gedeelte niet bij dat voor de rest van het apparaat.

Dus zou ik in een soortgelijke twijfelgeval geval erop moeten letten dat de elcos een 250v waarde hebben, alsook die spanningsstabilisatoren (weet ik eindelijk wat die dingen zijn en hoe ze heten), en zo niet, vervangen?
En die spoelen maken niets uit?
 
Bied je je ook aan als reparateur? :-P Maar een leuk verhaal! Ik ben ook niet altijd even faalloos...

:dubbel: absoluut niet; ik ben zeker geen electronicus, alleen heel leergierig en doortastend (en niet te onhandig).
Behalve dat het mij een paar honderd euros per jaar bespaart aan onderhoud en reparaties (analoge tafel, veel outboard gear), vind ik het leuk als het mij lukt om mijn eigen spul te repareren en te onderhouden.

Ik vind electronica wel heel interessant, en zeker wanneer ik elke keer er weer iets nieuws bij leer :).
 
Back
Top