Hardware gear live recorden/optreden

Dexterecus

Nieuwkomer
Lid sinds
12 september 2013
Berichten
11
Hoi,

ik ben nogal nieuw in de hele synthesizer scene en ben heel erg geïnteresseerd om live te werken met mijn hardware gear. Ik heb een tijd met VST's en softsynths gewerkt maar vind het veel vlotter en intiutiever om met hardware te werken. Ondertussen gebruik ik een Arturia MicroBrute en een Roland TR-505, ik heb ook nog een Korg Monotribe op komst.

Wat ik feitenlijk wil vragen: Hoe kan ik deze gear gebruiken om real-time nummers te spelen op mijn eentje? Qua genre ben ik geïnteresseerd in cold wave/minimal synth. Dit is een nummer dat ik enkele jaren geleden geschreven heb met software; zoiets zou ik dus nu live/in real-time willen doen. Enige tips? Is dit zelfs mogelijk?



Bedankt!
 
Ik denk dat je voor live wel een uitdaging te wachten staat met de apparatuur die je hebt. Wat gebruik je om te sequencen ? de 505 ? kun je daar patterns in opslaan bv? of wil je alles live programmeren ? Zoals ik het nu begrijp heb je nog iets nodig om je tracks op te slaan en live tevoorschijn te kunnen halen ( laptop met daw of hardware sequencer met mogelijkheid tot opslag van tracks/patterns ).
Ook een mixer natuurlijk met iig een soort van fx processor om de boel wat minder droog te maken. ( de 505 en de minibrute iig ).

Vind het nummer best sfeervol trouwens, ik zou de drums wat harder inmixen, maar ik hoor het een en ander aan fx, dus voor dezelfde soort sound zou je iig een fx processor moeten scoren, en akkoorden kun je ook niet spelen, maar dat hoeft geen probleem te zijn natuurlijk.
Maar goed, een creatief persoon kan vast wel iets met de gear die jij hebt, soms komt het mooiste juist voort uit beperkingen. Het zou zonder verdere sequencer kunnen denk ik, maar dat hangt van je skills als toetsenist af denk ik.
 
Als ik zo kijk naar je gearlijstje, van wat je heb... (de tr505, de microbrute en een monotribe)
zou ik het best moeilijk vinden om de muziek te maken die ik hoor in dat youtube filmpje.
grootste probleem zit m inderdaad in de fx..
maar niet getreurt.. je zou wel erg in de buurt kunnen komen. en niemand zegt dat je live-gedoe
exact hetzelfde als je albums moet klinken..

Ga lekker pielen met je speelgoed.. als een kind van 6.. lekker knoppies draaien.. dan merk je vanzelf wel wat je mist.
waarschijnlijk een mixertje.. en een multi-fx .. Ga je verder pielen.. wil je mischien grotere sequencer.. want zoveel patterns passen er niet op je monotribe.. mischien nog een synth erbij die patches onthoud.. (tis niet zo leuk voor elk nummer de instellingen van je microbrute te moeten onthouden en realtime aanpassen) . .

Heel flauw gezegt: Tis moeilijk om te zeggen wat jij mist / niet heb... want werkwijzes en smaken verschillen nou eenmaal..
 
De 505 heeft inderdaad een pattern write en track write modus. Zelf heb ik de track write nog niet gebruikt maar volgens de handleiding is er de mogelijkheid om 6 tracks te schrijven.

Even tussendoor; heeft er iemand ervaring met de pattern write op de 505? Om een of andere reden worden mijn zelfgeschreven patterns niet opgeslagen als ik de 505 afzet. Vermoedelijk mis ik iets maar ik vind niet meteen iets terug in de handleiding.

Een mixer heb ik ook al, een Behringer 1002FX. Doet voorlopig wel wat ik wil en geeft de Microbrute een leuk psychedelisch sfeertje. Verder heb ik ook nog 2 delay pedalen, een tremolo, distortions, ... Qua atmosfeer zit dat wel goed.

Akkoorden kan ik inderdaad niet spelen maar dat is niet echt een probleem. Ik ben meer geïnteresseerd in single note melodieën. Als ik echt akkoorden nodig heb dan heb ik hier ook wel nog een oud Casio orgeltje liggen dat lekker cheesy klinkt :)

In elk geval, de beperkingen en het gebruik van weinig gear helpen me echt goed in de juiste richting van het soort muziek dat ik in mijn hoofd hebt. Vroeger werkte ik met VST's en een controller en had zoveel opties en mogelijkheden dat de tracks veel te druk werden en dat ik vaak de bomen door het bos niet meer zag. Less is more, zeker in mijn geval :)

Maar mijn grootste probleem is nu dus alles samenhangen en de tracks schrijven/spelen in real-time. Zou het bijvoorbeeld mogelijk zijn om de Microbrute een baslijn te laten spelen die gesynchroniseerd is met de TR-505 en dan daarover nog een melodie te spelen? En dan ook alles op het juiste moment laten overgaan in een volgende riff/intro/outro/chorus/...?

Zou iets als de Arturia Beat Step kunnen helpen om alles te synchronizeren? Sorry voor de eventuele domme vragen.
 
denk dat je met een sequencer en een simpel effectenbakje klaar bent, (en een mixer als die niet al aanwezig is waar je speelt)
met de spullen die je hebt kan je denk ik niet zo makkelijk meerdere nummers spelen.
 
Wat volgens mij het simpelst is (en je hoeft er geen extra gear voor te kopen): maak een basistrack van je alle nummers die je live wilt spelen, zet hier en daar een partij uit. Leer die basistrack uit je hoofd zodat je precies weet wat er waar en wanneer gebeurt, en brand hem op cd. Speel de cd live af en speel er op de spullen die je hebt overheen. Als je op een bepaald moment je 505 in je basistrack hebt uitgezet, zet je hem live - met het juiste ingeprogrammeerde ritme - aan en kunt je zelf wat improviseren. En dat geldt ook voor de overige tracks die je in je basistrack hebt uitgezet.

Het is een beetje als meespelen met je eigen begeleidingsband…
 
Back
Top