Geluid Fantom vals/verkeerde toon

Ronnie

Stamgast
Lid sinds
24 mei 2004
Berichten
226
Locatie
Zutphen
Hoi,

Ik heb na 2 jaar mijn Roland Fantom weer uit de kast gehaald. Ik krijg er nauwlijks goed geluid uit... mijn probleem is dat de synthisiser niet meer toonvast is... het lijkt wel of hij steeds in een andere toon staat ofwel vals is... zijn er medespelers die dit hebben meegemaakt en belangrijk wat is hier aan te doen??
 
De meeste van me roland sampler-achtige workstations, hebben ergens in een menuutje een optie verstopt
om de toonhoogte van een of andere noot aan te geven. veranderde je die.. dan veranderde de toonhoogte van alles behalve de drumpatches.. erg geinig te misbruiken als transpose functie :)

kan zijn dat je die optie op 1 of andere manier heb aangeraakt.. (of dat het reageerde op midi.. al lijkt het me sterk.. je moet er sysex voor versturen)
 
Probleem is dat het lijkt alsof hij niet zuiver start.. Schakel ik met geluid naar een andere bank/preset gaat het even goed en lijkt het ineens of hij een halve toon omhoog gaat..

Na paar keer uitzetten, weer aan heb ik het niet meer.. Maar voelt niet goed.. Als dat live gebeurd zou het geen pretje zijn.. Het moet ergens vandaan komen. Overigens leek de synth wel vals zoals een slecht gestemde piano
 
Just my 2 cents :
Bij mijn XP80 was de pitch bend kapot en leidde die zowat zijn eigen leven.
Bij mijn Fantom S88 ( weet niet over welke fantom jij het hebt ? ), was er aan 1 van de 4 toewijsbare draaiknoppen ( links vh display ) een transpose toegewezen.
Als die knoppen geactiveerd zijn, ledje brandt dan, gaat er getransponeerd worden naar de positie waarin de knop op dat moment toevallig staat.
Dus zorg dat het ledje uit staat en wiebel eens met de bender, wie weet is het dan opgelost...
Kan natuurlijk ook iets anders zijn uiteraard :-)
 
het gaat om de fantom s88. Vanavond weer gespeeld geen problemen.

Het leek op een transpose onder het spelen, ik heb aan de knoppen gedraaid maar had niet het idee dat deze ingesteld was.

Raphie heeft het over een backup batterij, zouden deze problemen hierdoor kunnen komen? Het lijkt mij erg vervelend dat ik deze problemen misschien live ga krijgen... komende dagen zal wijzen of het weer voorkomt of niet...
 
Back
Top