Hi hats programmeren

too much

Thomas Vreeke
Lid sinds
11 mei 2003
Berichten
503
Locatie
Eindhoven
Deze thread gaat alleen over wat je zoal kunt doen om hi hats een beetje leuk en interessant te programmeren in je drumcomputer of groovebox.
Tips en truukjes en techniekjes, en dat soort zaken.
Welke muziekstijl dan ook :-)
 
ipv open/closed hi-hat.. alleen open-hihat gebruiken.. en dan de release/decay automagiseren.
zodat je zowel korte als lange hits krijgt. Op me machinedrum werkt het heel goed
op me mv8800 weer heel ruk..
 
Je kan je open ook velocity gevoelig maken. Als je nu een note zet met velocity 0 dan kap je de voorgaande af.....werkt op meer percussie lekker om er wat variatie/swing in te gooien.
 
of gewoon de choke functie aanzetten.
je kan hats ook gaten
sidechainen i.d.d.
 
variatie in pitch niet vergeten als aanvulling op bovenstaande.
 
of gewoon de choke functie aanzetten.
je kan hats ook gaten
sidechainen i.d.d.

Choke werkt toch alleen als je de closed hat erbij sequenced?
Waarom zal je die opgeven? Met velocity op 0 kan je veel meer variaties maken en hou je je closed hat over.
 
Wat ik soms doe is een flanger effect met hoge depth op de hi hats. Klinkt verrassend goed op de open.
 
zodat je zowel korte als lange hits krijgt.
idd, daar zoek ik ook al een tijdje achter om dat te kunnen, Ik herkende het in enkele tracks.

Zelf gebruik ik de MC307 preset patterns voor de hats,. Die gesidechaindet zijn met de oude versie van sidekick.

Voor de Ride en OHH gebruik ik een delay VST die de 2de note invult, en waardoor ik controle krijg over het volume. Dus eerst een zachtere, of dan een harde OHH, of andersom,,
Niet simpel weg elke OHH en Ride 't zelfde..

Een bitcrusher en flanger gebruik ik ook, of met de ride een coarse pitch shift slide geven met de tweakalizer.
De envelope shaper gebruik ik ook, als ook een delay om de hats goed te plaatsen..

Ik gebruik ook soms twee sidekick vst's op een track, de ééne met source van de Kickdrum, de andere van de snare...

Soit, zelf uitgevonden....

OHH.png

MC307-Hats.png
 
Wat ik soms doe is een flanger effect met hoge depth op de hi hats. Klinkt verrassend goed op de open.

Ja, maar met het afmixen van een flanger heb je altijd fase-shit. Niet zo erg hoor, maar in mono is dan de flanger letterlijk weg of zit ie in de weg.
 
Ja, maar met het afmixen van een flanger heb je altijd fase-shit. Niet zo erg hoor, maar in mono is dan de flanger letterlijk weg of zit ie in de weg.

Hmmm, nog nooit op gelet eigenlijk. Zal ik eens doen.

Met jackin' house pleuren ze gewoon 24 HH's over elkaar... swingend man :engel:
 
Hmmm, nog nooit op gelet eigenlijk. Zal ik eens doen.

Met jackin' house pleuren ze gewoon 24 HH's over elkaar... swingend man :engel:

Of een flange over een hele beat, en op bepaalde momenten in een track inzetten de flange! 100% wet uiteraard!
 
zodat je zowel korte als lange hits krijgt.
WOW, dat is't !!! Vergeet mijn DIY cubase channel strip van hierboven maar een beetje.
Ik heb 't ingebouwd in m'n SynthCtrl plugin, gewoon 2 slider selecteren voor een korte en lange Decay van de Drumstation.. en op "macro" clicken....
2ndohh.jpg
 
Een tijdje geleden heb ik de Contralogic RPS-1 ontdekt, een freeware stepsequencer die werkt op basis van kansrekening. Door waardes in te stellen voor "probability", krijg je een bepaalde mate van willekeur in je ritmes. Dat kun je doen voor het wel/niet triggeren van de hi-hatsample op zich. Ook voor de pitch en de filters waar je de hi-hat doorheen stuurt kun je een mate van willekeur instellen. Het eindresultaat is een hi-hat die net zo random klinkt als je zelf wilt. Hetzelfde trucje kun je natuurlijk ook toepassen voor de bassdrum, de snare, de cymbals enz. enz.

rps-1-300x156.jpg


http://www.contralogic.com/vst-plugins/rps-1/

Groetjes,
Hans
 
Back
Top