RM1x tips, the sequel

Bedoel je split phrase ? Dat zit bij de jobs wel ergens dacht ik, dan kan je de phrase opsplitsen in twee aparte en dan alleen het eerste gebruiken bvb. Of bedoel je iets anders ?
 
Ik zal eens aan de gang gaan met die split phrase.
Wat ik eigenlijk bedoelde is gewoon met het oog op polyritmes (en vage sequences) creëren.
Dus bijvoorbeeld een 16/16 phrase naar 7/16 ofzo brengen (dus van 16 steps naar 7 steps sequence lengte). Je kan dit bij de RM1X kiezen alvorens je een phrase opneemt maar daarna kan je dat niet meer aanpassen blijkbaar.
Bij de sequencer van een x0xbox met n0nx0x uitbreiding kon je dat allemaal heel handig veranderen qua steplenght en lekker rondschuiven met de noten. Dat rondschuiven kan je via groove op de RM1X dus ik moet eigenlijk alleen nog de steplenght makkelijk kunnen aanpassen.
 
Ik zal eens aan de gang gaan met die split phrase.
Wat ik eigenlijk bedoelde is gewoon met het oog op polyritmes (en vage sequences) creëren.
Dus bijvoorbeeld een 16/16 phrase naar 7/16 ofzo brengen (dus van 16 steps naar 7 steps sequence lengte). Je kan dit bij de RM1X kiezen alvorens je een phrase opneemt maar daarna kan je dat niet meer aanpassen blijkbaar.
Bij de sequencer van een x0xbox met n0nx0x uitbreiding kon je dat allemaal heel handig veranderen qua steplenght en lekker rondschuiven met de noten. Dat rondschuiven kan je via groove op de RM1X dus ik moet eigenlijk alleen nog de steplenght makkelijk kunnen aanpassen.

Hmm ja, je kan wel polyritmes doen op de rm1x als ik het me goed herinner, de verschillende phrases in een pattern kunnen groter of kleiner zijn dan de pattern length zelf (en dat zie je dan in het overzicht met een extra symbooltje bij de phrase dacht ik), en als ik het me goed herinner dan loopen ze wel apart volgens de lengte van de phrase.

Geen idee hoe de groove daarmee omgaat...

Je kan ook get phrase doen in de job list, misschien als je dan de time signature aanpast dat je dan een geknipte versie krijgt in de lengte die je wilt want je "knipt" gewoon op de maat, dus moet je de maat definieren als 7/16 bvb.

Zelf nooit veel bizarre tijdsignaturen op de RM1x gebruikt, dus het is allemaal wel wat vaag. :beard:
 
Die tip van TomC werkt dus voor wat ik gevraagd had.

Nog een vraag over de RS7000. Ik weet dat je bij deze van play mode naar rec mode kan gaan zonder te stoppen. Maar kan je ook bewerkingen in het job menu doen terwijl de rs7000 in play staat (ik weet het ik ben wel heel veeleisend voor die oude gear :)).
 
Die tip van TomC werkt dus voor wat ik gevraagd had.

Nog een vraag over de RS7000. Ik weet dat je bij deze van play mode naar rec mode kan gaan zonder te stoppen. Maar kan je ook bewerkingen in het job menu doen terwijl de rs7000 in play staat (ik weet het ik ben wel heel veeleisend voor die oude gear :)).


Helaas niet. De sequencer moet uit zijn om de menu/jobs te kunnen doen. Al de rest van de functies kan wel tijdens play/rec.
 
Hoi allen,
ben nu ook eigenaar van een rm1x. Fantastisch ding! Wel na eerste enthusiasme toch een paar valkuilen tegengekomen en heb paar vragen.

- De transpose doet heel raar bij mij, maar dan wel alleen binnen de user styles. Als ik een spoor ga transponeren worden alle andere sporen gemute en is alleen maar een lage toon van een herhalende snare te horen. Iemand een idee? Binnen de preset styles werkt het netjes.

- Is er een manier om ook de andere sporen te gaan horen als je grid record mode in gaat? Ik vindt het heel zonder dat ik de andere sporen niet kan horen als ik bijvoorbeeld op een latere moment nog drums wil gaan toevoegen.

- Je kan zo veer ik begrepen heb een pattern op een track niet meer langer of korter maken nadat je opgenomen hebt. Of wel? En zo wel, wat is de makkelijkste manier om een patern van 1 measure naar 4 measures te gaan verlengen met iedere measure dezelfde inhoud als de eerste? Dat is voor mij de beeste manier om drumpatterns te gaan bouwen.

Heel fijn als mensen mij hierbij verder kunnen helpen :)
 
Hoi allen,
ben nu ook eigenaar van een rm1x. Fantastisch ding! Wel na eerste enthusiasme toch een paar valkuilen tegengekomen en heb paar vragen.

- De transpose doet heel raar bij mij, maar dan wel alleen binnen de user styles. Als ik een spoor ga transponeren worden alle andere sporen gemute en is alleen maar een lage toon van een herhalende snare te horen. Iemand een idee? Binnen de preset styles werkt het netjes.

- Is er een manier om ook de andere sporen te gaan horen als je grid record mode in gaat? Ik vindt het heel zonder dat ik de andere sporen niet kan horen als ik bijvoorbeeld op een latere moment nog drums wil gaan toevoegen.

- Je kan zo veer ik begrepen heb een pattern op een track niet meer langer of korter maken nadat je opgenomen hebt. Of wel? En zo wel, wat is de makkelijkste manier om een patern van 1 measure naar 4 measures te gaan verlengen met iedere measure dezelfde inhoud als de eerste? Dat is voor mij de beeste manier om drumpatterns te gaan bouwen.

Heel fijn als mensen mij hierbij verder kunnen helpen :)

- transpose op een drum-kit doet dit, je drum geluiden veranderen, omdat de midi noten worden veranderd, niet de pitch van gespeelde geluiden
- nee, helaas niet
- als je het veranderen van de lengte van een "phrase" bedoelt, dat doe je in het JOBS menu: JOBS- APPEND PHRASE (doubles length of phrase) then if needed
JOBS - SPLIT PHRASE (to required length)
 
Hey hartelijk dank!
- transpose op een drum-kit doet dit, je drum geluiden veranderen, omdat de midi noten worden veranderd, niet de pitch van gespeelde geluiden
Maar dat dan alle andere sporen gemuted worden is toch niet de bedoeling? Verder werkt transpose bij mij allen met user voices. Als ik een extern midi-apparaat op de track heb zitten worden de noten niet veranderd, maak niet uit met hoe veel semitones ik omhoog ga. Da's toch niet de bedoeling? Of is dat normaal dat dit slechts intern gebeurd. Wel raar.

- nee, helaas niet
- als je het veranderen van de lengte van een "phrase" bedoelt, dat doe je in het JOBS menu: JOBS- APPEND PHRASE (doubles length of phrase) then if needed
JOBS - SPLIT PHRASE (to required length)
Aye super, dan weet ik al meer!
 
Maar dat dan alle andere sporen gemuted worden is toch niet de bedoeling? Verder werkt transpose bij mij allen met user voices. Als ik een extern midi-apparaat op de track heb zitten worden de noten niet veranderd, maak niet uit met hoe veel semitones ik omhoog ga. Da's toch niet de bedoeling? Of is dat normaal dat dit slechts intern gebeurd. Wel raar.

Ok, die bug kreeg ik niet meer reproduced dus nu schijnt het toch netjes te werken. Wel jammer dat transpose in principe gelijk alle sporen transposed, maar daar kom je niet zo goed omheen kennelijk.
 
Ligt het aan mij of aan de softversie van m'n RM1X?

Dit is m'n werkwijze:
Ik selecteer een lege user pattern en geef deze de lengte in aantal maten mee.
Ik neem op spoor1 van section1 een drumlijntje op met een drumkit à la: kick-snare-kick-snare-kick-snare-kick-snare.

Aangezien ik geen zin heb om in section2 de drums opnieuw in te spelen kopieer ik section 1 naar section2.
Daar staat opnieuw dat drumlijntje in section2.
Nu overdub ik bij dit drumlijntje ook een closed hi-hat met dezelfde drumkit op hetzelfde spoor.
Dus, section 1 is het drumlijntje zonder closed hi-hat en section 2 is het drumlijntje met closed hi-hat... had ik gewild maar wat blijkt nu? Op section 1 staat ook de closed hi-hat erbij !
Nu mag ik section 1 zelfs 10 maal kopiëren en slechts bij section10 op de track van het drumlijntje er nog een closed hi-hat aan toevoegen, de RM1X trekt dit over alle 10 sections :stupid
Of ik nu de kopie maak via job-copy track en ik geef de bron- en doel section aan of ik maak de kopie via kopy pattern en geef daar bron- en doel section aan, het blijft allemaal net hetzelfde...
Ligt het aan mij of aan de softversie?
Hoe kan je trouwens checken welke softversie je hebt op de RM1X?

(Ik zie een zenuwinzinking in de verte lonken :frons:)
Groeten, Exo.

Hoi, ik zit nog met deze. Als antwoord werd hierop gegeven dat men beter een phrase kan kopieren. Maar hoe zijn die phrases georganiseerd? B.v. wil ik de phrase van track 2 in sectie A naar track 2 in sectie B gaan kopieren. Maar welke nummer heeft dan de phrase in sectie A en degene waar ik em naar toe wil gaan kopieren in B? :?
Snap nog niet zo goed hoe data in dat apparat georganiseerd is.
 
Ok, net ontdekt hoe het moet. Door gebruiken van de "SPLIT"-functie, nee niet split phrase. In tegenstelling tot copy pattern of copy track maakt deze namelijk nog gelijk nieuwe phrases aan ipv dezelfde te gaan overnemen. Uitleg hier op pagina 5 https://www.scribd.com/document/354785507/RM1X-Tips . Daar wordt ook een methode aangegeven dit wel met copy phrase te gaan doen, als men echt maar een track wil kopieren en niet gelijk het geheele pattern.
 
Als je 8 measures ingeeft via grid-recording en de eerste 4 zijn identiek, is er dan een job om de eerste measure te kopiëren naar 2,3 en 4 en de rest leeg te laten? Of moet je dit manueel doen?

edit: Ik heb het gevonden: copy event en dan je measure afbakenen.
 
Laatst gewijzigd:
Hier liggen 3 eproms met v1.13 voor RM1x in de aanbieding.
En een v1.12 (original yamaha)
Pb voor interesse!
 
Hier liggen 3 eproms met v1.13 voor RM1x in de aanbieding.
En een v1.12 (original yamaha)
Pb voor interesse!

De v1.13 eproms zijn weg. Mocht er nog iemand interesse hebben kan ik er wel een stel meer programmeren.
 
Gesproken over 1.13: laats heb ik dus mijn eprom vervangen voor 1.13 versie. Dit zou de bekende bug verwijderen waardoor telkens een program change wordt uitgestuurd als je de sequencer start. Dit is nu gelukkig niet meer zo; helaas is die bug nog steeds aanwezig op een andere manier. Als ik backward knop links van de playknop druk wordt het preset weer teruggezet, ook als ik pgm change uit heb staan in utility mode :(( Iemand de zelfde ervaring?
 
score100 hmm ik had ook al het idee dat er ergens in m'n midi-chain soms nog een program change gebeurd. Toch eens kijken of dat van de rm1x komt. (hoewel ik die al een tijdje niet meer in de chain heb hangen ..)
 
Back
Top