Velocity response DX7

loveyourjunos

Ouwe rot
Lid sinds
17 december 2006
Berichten
1.732
Locatie
Oss
Ziet er maar schoksgewijs uit en komt niet boven de 100. Is dat normaal ofzo?

attachment.php
 

Attachments

  • DX7-velo.png
    DX7-velo.png
    20,2 KB · Bekeken: 107
Je kunt er altijd een MIDI transform voor en/of achter hangen.
 
Aha, dat is in ieder geval goed om te weten. Kon er verder niet zo veel vinden. Hij lijkt niet onder de 20 te komen, wat hou je dan over: 32 stappen zoiets? Misschien zelfs maar 16

Hetzelfde toetsenbord zit ook in een DX-7II of Korg M1/01W/Wavestation en reageert daar veel subtieler: die gaan wel tot 127 en daar kun je velocity-switches (klanken die pas reageren boven of onder een velocity-waarde) veel nauwkeuriger mee aansturen.
 
Hetzelfde toetsenbord zit ook in een DX-7II of Korg M1/01W/Wavestation en reageert daar veel subtieler: die gaan wel tot 127 en daar kun je velocity-switches (klanken die pas reageren boven of onder een velocity-waarde) veel nauwkeuriger mee aansturen.

Dat is het punt, het is een fijn toetsenbord, maar ik besef nu dat het meeste van de finesse in mijn spel (lol :P ) verloren gaat.

Je kan wel een velocity response instellen, maar dat is op patch of operator niveau. Velocity kun je volgens mij niet in- en uitschakelen.

audiocollage schreef:
Wordt die velocity range van 100 in de DX7 I intern niet geschaald naar 127 (zoals de schaalbare velocity 100 of 127 in FM8 ) ?
M.a.w. verschillen de klankkleuren tussen een DX7 I en DX7 II veel, als ze met dezelfde velocities worden aangeslagen ?
Heeft iemand dat al eens getest ?

Lijkt me interessant om eens te testen (ik heb helaas alleen een I) maar het kan natuurlijk ook dat de patches er op aangepast zijn...
 
ze klinken sowieso verschillend. de dx7 wat rauwer, de dx7II wat "mooier"
 
Wordt die velocity range van 100 in de DX7 I intern niet geschaald naar 127 (zoals de schaalbare velocity 100 of 127 in FM8 ) ?

Bij de DX-7 I hebben alle parameters een maximale waarde van 100. Een range van 127 was toen nog niet uitgevonden.
 
Ik heb laatst weer eens op een DX-7 I gespeeld. De tijd heeft tussen 1983 en 2013 niet stilgestaan: even een halve noot omhoog transponeren? Zit er niet op, terwijl een transpose-functie toch tot de basisuitrusting van elke synth lijkt te horen. Dan maar met de tune-functie: gaat net niet hoog genoeg. Toen moest de tune weer op 0 gezet worden: geeft het display geen waardes aan; moest ik het stemapparaat van de gitarist lenen...
Het lijkt wel een muziekinstrument... ;)
 
Ik heb laatst weer eens op een DX-7 I gespeeld. De tijd heeft tussen 1983 en 2013 niet stilgestaan: even een halve noot omhoog transponeren? Zit er niet op, terwijl een transpose-functie toch tot de basisuitrusting van elke synth lijkt te horen. Dan maar met de tune-functie: gaat net niet hoog genoeg. Toen moest de tune weer op 0 gezet worden: geeft het display geen waardes aan; moest ik het stemapparaat van de gitarist lenen...
Het lijkt wel een muziekinstrument... ;)

he he he ik had ineens random patches onder de interne sounds 1 - 16 met namen als Gh!1.$# enzo. Heb ze in een nummertje gebruikt :)
 
he he he ik had ineens random patches onder de interne sounds 1 - 16 met namen als Gh!1.$# enzo. Heb ze in een nummertje gebruikt :)

Dat was met de betreffende DX-7 waar ik op speelde ook zo. Die heeft meer dan 20 jaar ongebruikt in de koffer gezeten. Inderdaad allemaal random klanken met Chinese tekens als naam. Kwestie van een nieuw CR-2032 batterijtje plaatsen en de fabriekspresets weer van de cartridge laden. Gelukkig was die nog voorhanden.
 
Dat is het punt, het is een fijn toetsenbord, maar ik besef nu dat het meeste van de finesse in mijn spel (lol ) verloren gaat
Daar hebben dan 1.000.000.000 mensen vóór jou, kennelijk geen last van gehad :D Of ze hebben het opgelost. Vind de DX7-I expressief genoeg, je kunt middels de E.G's en responsiveness van de patch zelf ook nog voldoende inregelen (+ je hebt nog breathcontroller + je hebt nog aftertouch.. hoezo finesse verloren??)
Dan heb je meen ik ook nog een rom-update die weer extra's geven, weet ze niet uit m'n hoofd.

De tijd heeft tussen 1983 en 2013 niet stilgestaan: even een halve noot omhoog transponeren?
Transponeren?? kom op zeg, dat hoefde ze in die tijd niet.. toen konden ze nog gewoon spelen zegmaar hehe (met alle respect). Dat stemmen is inderdaad nasty! wat een rot schuifknop

Beste is gelijk na het opstarten het menu in te duiken (oranje knop), en een andere optie kiezen als "Master tune" > voorkomt dat je per ongeluk de schuifknop aantikt tijdens een optreden ofzo.
Transponeren is sowieso tricky tijdens optredens / gigs, zou dat nooit doen ; dat gáát een keer fout.. die blikken van de band die zúllen je doden :D
 
Laatst gewijzigd:
Daar hebben dan 1.000.000.000 mensen vóór jou, kennelijk geen last van gehad :D Of ze hebben het opgelost. Vind de DX7-I expressief genoeg, je kunt middels de E.G's en responsiveness van de patch zelf ook nog voldoende inregelen (+ je hebt nog breathcontroller + je hebt nog aftertouch.. hoezo finesse verloren??)
Dan heb je meen ik ook nog een rom-update die weer extra's geven, weet ze niet uit m'n hoofd.

Ho ho ho ik heb het over het gebruik als Master keyboard, dus om je modules en vst's aan te sturen met midi. Het is toch wel zonde als je van een peperduur sample instrument dertig procent van de samples sowieso niet gebruikt omdat je keyboard niet dat bereik heeft. Trouwens, als je 16 velocity levels hebt in de DX7-I zoals ik vermoed gebruik je slechts 12.5% van de samples!
 
Ho ho ho ik heb het over het gebruik als Master keyboard, dus om je modules en vst's aan te sturen met midi. Het is toch wel zonde als je van een peperduur sample instrument dertig procent van de samples sowieso niet gebruikt omdat je keyboard niet dat bereik heeft. Trouwens, als je 16 velocity levels hebt in de DX7-I zoals ik vermoed gebruik je slechts 12.5% van de samples!

Hoi,


Dat probleem is bekend en op te lossen met een los kastje achter je DX7 die de velocity die de DX7 uitstuurt vemenigvuldigt met 1.27
ls je dit kastje erachter zet heb je dus netjes een velocity bereik van 0-127.

Hier wat voorbeeldjes van zulke kastjes:
- Midi Solution Velocity Converter: http://www.midisolutions.com/vel.jpg
- Anatek Pcket Curve: http://www.izcorp.com/iz/wp-content/uploads/pm_Pocket-Curve.jpeg (deze heb ik zelf)up
- Supermax Board kan dit probleem volgens mij ook oplossen: http://jimatwood.files.wordpress.com/2011/11/e-greymatter-expansion.jpg


succes
 
Back
Top