Beginnend hardware producer

Enthousiast of niet: ik ken menige enthousiastelingen die stap 1 tot 5 niet willen of kunnen begrijpen.
Vandaar mijn betoog. Al ben je Albert Einstein: begin gewoon bij stap 1, zodat wij het als begeleiders ook kunnen volgen. Dan kun jij aangeven hoever je in het proces bent.
Wat je al aan hardware hebt, zegt niets over je kennis. Misschien speelt het wel nadelig voor je.
Ik klink als een leraar: liever een blanke schaap, dan iemand met foute kennis...
 
. Al ben je Albert Einstein: begin gewoon bij stap 1, zodat wij het als begeleiders ook kunnen volgen. Dan kun jij aangeven hoever je in het proces bent.
Wat je al aan hardware hebt, zegt niets over je kennis. Misschien speelt het wel nadelig voor je.
Ik klink als een leraar: liever een blanke schaap, dan iemand met foute kennis...

fair enough.. maar een beetje aanpassen aan de situatie is niet zo slecht.
het verschil tussen een multi-track opname en een gewone stereo opname
is maar een paar vinkjes..

Dus als je al een paar dingetjes heb staan. en je wilt dat aan je computer hangen.. koop dan gelijk een multi-input kaart.. (kan altijd 2e hands als je het allemaal te duur vind, al zou ik dat zelf weer niet aandurven..) Als je weet hoe je 1 spoor moet opnemen.. dan is het ongetwijfelt 10 klikken extra om een rijtje sporen op te nemen.. oftwel 1 keer goed naar het totale verhaal luisteren.. en beetje googlen (en ik geloof dat de topicstarter dit ook doet) en koop dan in je nieuwe spulletjes.. lees de handleidingen nog een paar keer door.. speel er mee.. en kom maar op met je vragen.. leert ie het vanzelf..

wil je nooit dat multitrack gemeuk.. lees over subgroups en fx-sends en waar ze voor dienen.. vraag daar dingen over.. koop dan een webcam een simpele geluidskaart en een mixer voor je spulletjes.. lees de handleidingen een paar keer door en ga spelen met de patterns in de interne sequencers en jam tot je een ons weegt..

of combineer dit.. een mixer met veel subgroupen en veel fx-sends
en een degelijke geluidskaart die in je behoefte voldoet.
das heeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeel handleidingen lezen.. en hoop getest en gepriegel
maar jaren lang hobby en vragen stellen :) en met beetje doorzettingsvermogen
leuke muziekmaken.

Dus ik begrijp je punt wel.. van A naar B en dan naar C en verder
van A naar Z kan niet.. Maar beetje totaal overzicht voordat je begint
en dan een richting kiezen.. en daar dan de A en C en C en verder van bezoeken.

ik denk dan ook dat de topicstarter hier slim genoeg is.. vandaar de uitleg.. en niet van die eh dooddoeners als "iemand met foute kennis",
maargoed.. ik zie de vragen van de topicstarter wel tegemoed.. en dan lees ik wel wat zijn A,B,C's zijn. mag ie allemaal zelf uitmaken.. ik schat m alleen slimmer in als een "blanke schaap"

daarbij, ieder zijn mening.. mischien vind de topicstarter jouw tips wel superhandig..
je krijgt dan vast de "leraar van het jaar award" in 2013..

ik hoop iig dat de topicstarter zijn alfabet compleet krijgt.. doe je best jongeman.
en onthou in de muziekwereld moet je het uiteindelijk zelf doen.. niemand die je handje wil vasthouden.. wel mensen die je een beetje opweg willen helpen.. maar je moet een hoop zelf doen.
tis jouw muziek.
 
Robato, je hebt al Fruity Loops, dan kan je zelf analyseren hoe een studio werkt en wat de functie is van een mixer.

Met een mixer meng je verschillende geluidsbronnen tot 1 signaal, en dat neem je op. En je kan het geluid beter later klinken met een mixer (ook slechter met een brakke mixer...), maar hoofd doel is geluid mengen.

simpelste voorbeeld:
je neemt een rockband op op een cassette tape: een paar microfoons in een kamer, deze prik je in de mixer, en de output van de mixer gaat in een cassette recorder. De hele band speelt , maakt iemand een foutje, dan moet de opname opnieuw.

voorbeeld 2 is dat je dit niet wilt, dan neem je op op multi track, kan je individuele sporen opnemen, b.v. een 4-track taperecorder. Een mixer is dan meer een equalizer en mic preamp, de geluidbronnen moeten dan individueel naar de multi track recorder. Het je 4 sporen maar 8 bronnen (b.v. drum), dan gebruik je een mixer als submixer om kick, snare, hihat, toms, ambience te mixen naar 1 track.

In plaats van een band kan je ook synths en drumcomputers als bron opnemen, voorbeeld blijft hetzelfde.

Nu het sequencen.
simpelste voorbeeld: Met de computer maak je midi patterns voor de Nord, deze sluit je met midi aan op de computer. De computer is master midi clock. Op de electribe maakt je midi patterns, deze hang je met midi als slave aan de computer. De electribe loopt nu op hetzelfde tempo mee als de computer.

Je start de computer, nord en electribe beginnen te spelen. Op de electribe wissel je patterns en op de computer wissel je patterns.,

Het geluid uit de electribe en de nord en gaan in de mixer, en van daaruit rechtstreeks naar je monitors. Je kan signaal aftappen naar de computer (mixer heeft main output en monitor output). De computer neemt als een tape deck de audio op uit de mixer.

Je kan later audio afspelen en daar weer overheen jammen. Pas alleen op voor een feedback loop, opnemen en afspelen tegelijkertijd kan hoge fluit toon veroorzaken.
Wil je meer geluidsbronnen, dan laat je VST's meelopen met de patterns voor de nord en de patterns in de electribe.

Kan nog uren doorgaan. In de manual van synths en drumcomputers en van mixers staan allerlei aansluitschema;s, kijk daar even naar voor andere of betere ideeën.
 
Laatst gewijzigd:
Ik ging misschien wat te hard van stapel, gezien het tijdstip van mijn berichten.
Maar het komt erop neer: stel geen vraag over een uitgebreid netwerk aan apparatuur, als je de apparatuur zelf nog niet kent.
Als je gelijk bij stap 6 begint, komen er vragen over problemen die je bij stap 1 al had kunnen voorkomen.
 
Back
Top