Beginnend hardware producer

Robato

Nieuwkomer
Lid sinds
7 november 2012
Berichten
7
hey ben 16 en ik wil graag producer gaan worden. ik heb 7 jaar op piano gezeten en dat heeft me veel geholpen met klank en noten. nu wil ik graag met hardware gaan werken(of deels hardware deels software).
gearlist:
electribe mx
nord lead 3 synth (geleend)
pc met fl 10
oude keyboard (heeft midi)
behringer ms16 boxen

als ik nu nog een behringer pa mixer ga kopen kan ik toch alles combineren, mixen en masteren right?. ik wil trouwens dance,trance en/of house gaan maken. niet meer die klassieke piano meuk;)

vb filmpje van iemand die 100% met hardware werkt en live performd:kroon:
 
producer worden? je bedoelt elektronische muziek maken, dat is iets anders. Een producer is in mijn ogen iets heel anders.

Een PA mixer lijkt me nou niet zo handig. Ik zou een gewone mixer kopen met iets van acht kanalen. Sequencen kan vanuit de computer met je DAW, of met een hardware sequencer (mpc, rm1x etc)

De Nord Lead 3 die je nu hebt staan is een hele mooie synth, die je ook als MIDI keys kan gebruiken om dingen mee in de sequencer in te spelen. Heb je al een idee waar je je drums uit wilt halen? Je zou ook alles in FL kunnen maken, daar kun je al vreselijk veel mee.

Mixen ja, masteren zou ik nog even een paar jaar niet aan denken. dat ie iets heel anders en staat vrijwel los van het maken van een nummer. Probeer eerst eens een paar nummers te maken en daarvan een mooie mix te maken.
 
ik heb 7 jaar op piano gezeten en dat heeft me veel geholpen


Vox Atomic - The Ballad of Corporal Zeta (LIVE Electronic Music) - YouTube

Zoiets dus?
4110236320-1.jpg


Fijn muziekje op de video. Wat doet die aardappel achter die Korg??? :?

Cheers,
Exo. :mega:
 
als ik nu nog een behringer pa mixer ga kopen kan ik toch alles combineren, mixen en masteren right?. ik wil trouwens dance,trance en/of house gaan maken. niet meer die klassieke piano meuk;)

combineren en mixen doe je inderdaad op een mixer... Masteren, doe je ook wel op een "mixer"
maar meestal "achteraf" .. ik heb het idee dat het tegenwoordig gewoon te onhandig is om "masteren" op een stuk hardware te doen.. je heb er gewoon teveel machines voor nodig.. (ranzig duur)

zie het als een paar stappen verhaal:

stap1: je verzint een idee (op een piano of een groovebox of een computer of een kazoo)
stap2: je werkt dat idee uit op: wat je maar tot je beschikking heb..
stap3: je neemt stukken op.. (dus hier klinkt het alllemaal al enigszins redelijk tot goed) (hier eindigt zo'n beetje de hardware-pret en begint het al te lonen om een computer te gebruiken)
stap4: je maakt er een compleet liedje van.. (kan nogsteeds met je hardware, maar software stuk efficienter)
stap5: je zorgt dat het extra goei klinkt (vanaf dit ga je het masteren noemen.. je liedje is al klaar/af/opgezet deelbaar voor je vriendjes en vriendinnetjes. maar nog niet geschikt voor radio/cd/mp3speler..

ik vermoed dat de meeste vanaf stap 3 / 4 / 5 een computer gebruikt en geen hardware meer..
de meeste mensen op youtube die zetten de camera aan bij stap 4.. en "jammen met de beschikbare patterns op hun machine" dus simpel gezegt, die masteren niet.. hoogstends dat ze een of andere plugin over de track halen in de video-editor..

anyways, ik ben heel blij met me hardware-setup.. maar zelfs ik begin te twijfelen over meer en meer computer gebruik.. tis gewoon efficienter/goedkoper.. vandaar dat zowel mensen beginnen over "hybride setups" een beetje hardware (voor de fun en de hands-on experience) en beetje software (voor de efficientie en andere leuke nieuwigheden) dus wat dat betreft zit je goed met je fruityloops + beetje hardware.. nou nog een leuke geluidskaart met veel inputs (kan je heel die mixer overslaan) of een mixer met wat sub-groupen en een geluidskaart met een paar inputs
(kan je toch nog een beetje multitracken door iets op een subgroup te gooien en die op te nemen in je pc)

als in "alles op mainmix behalve.. drums op subgroup1-2 (subgroups zijn meestal mono) en bass-synth op subgroup3 en zangeres op subgroup4.
kan je toch lekker je liedje inspelen.. dat opnemen.. nog beetje klooien met de losse-sporen
en dan de puntjes op de I zetten met fruityloops... dat weer als tracks exporteren
en dan in los project importeren en de mastering-trukendoos opengooien..

Veel plezier met je hobby... (ohja, en dit was mijn mening op het verhaal.. zoals met veel muziekdingen.. 100muzikanten.. 100meningen, dus je hoort me niet zeggen dat ik gelijk heb.. het is meer hoe ik het zou doen/lang gedaan heb)

enjoy
 
ik heb 7 jaar op piano gezeten en dat heeft me veel geholpen met klank en noten. nu wil ik graag met hardware gaan werken(of deels hardware deels software).

Hou hier aan vast, muzikaliteit is de basis van alles.

Maar verwacht niet binnen een half jaar alles te weten, hardware maar software ook hebben een hele steile leringscurve. Steek er veel tijd in, en je komt er wel.
 
Die gast in dat filmpje heeft 3 machines staan met een eigen pattern sequencer, de akai, electribe en de roland sp, 1 master en 2 als slave. In jouw gearlist ontbreekt een goede sequencer, alleen de electribe lijkt me te weinig om de nord goed aan te sturen. Denk b.v aan een Yamaha RMX1 als master sequencer.

Als je echt alleen met hardware wilt werken, beschouw de pc met fruity loops dan als een multi track tape recorder, of als bron om samples en loops te maken en deze te gebruiken in een phrase sampler of gewone sampler.

Mixer om te mixen, dat is al gezegd. Masteren voorlopig links laten liggen. Hardware is erg leuk om te jammen, track opbouwen spoor voor spoor werkt beter op de PC. Alles in 1 keer op tape gooien, en als het niet goed is nog een keer over doen kan natuurlijk ook prima met hardware. Detroit producer Omar werkt nog steeds zo, neemt de master output van zijn mixer op op mini disk voor een getto resultaat.

Als je een hardware sequencer hebt, RMX, RS7000, MC505, MC303, MC50, Q80, MPC, etc etc, dan kan je de pc ook als virtueel rack gebruiken met b.v. Het programma Bidule, of een andere stand alone VST host zonder sequencer. Dat scheelt een hoop hardware modules kopen.
 
usb-externe geluidskaart neem ik aan he. geen inbouw stuff. ben op dit gebied compleet een noob namelijk. nu heb ik opgezocht waarvoor een geluidskaart dient maar ik kom der niet echt uit want hoezo heb ik geen mixer nodig als ik die geluiskaart heb of bedoel je dat ik dan alles via Fl ga mixen? en hoe kan een geluidskaart instrumenten opnemen? ik wil eigenlijk redelijk weinig met fl 10 bezig zijn maar gewoon lekker wat bedenken met piano. met de synth lead, bass enzo toepassen. en met de emx de drums+misschien nog wat effecten/wierd sounds:). dat masteren laat ik voor nu wel zitten eerst maar is wat moois maken:P
 
usb-externe geluidskaart neem ik aan he. geen inbouw stuff. ben op dit gebied compleet een noob namelijk. nu heb ik opgezocht waarvoor een geluidskaart dient maar ik kom der niet echt uit want hoezo heb ik geen mixer nodig als ik die geluiskaart heb of bedoel je dat ik dan alles via Fl ga mixen? en hoe kan een geluidskaart instrumenten opnemen? ik wil eigenlijk redelijk weinig met fl 10 bezig zijn maar gewoon lekker wat bedenken met piano. met de synth lead, bass enzo toepassen. en met de emx de drums+misschien nog wat effecten/wierd sounds:). dat masteren laat ik voor nu wel zitten eerst maar is wat moois maken:P

je kan kiezen voor allerlei geluidskaarten... als je het draagbaar wil houden is usb+laptop handig..
als je erg veel dsp-kaarten wil en veel "geinige opties" dan kan je wel eens op insteekkaarten en een desktop machine uitkomen.. maargoed.. das dus een keuze voor jouw.. hoe ruig wil je het hebben..

hoe kan een geluidskaart instrumenten opnemen:
een geluidskaart is eigenlijk niets meer dan een omzetter.. het zet analoge (geluidjes uit je microfoon, of uit je externe synths) signalen om in digitale (of net andersom als je naar buiten wil)
sommige fabrikanten maken een heel ingewikkelde "omzetter" zodat het heel veel functies van een mixer heeft..

dus: als je een geluidskaart vind met 16 inputs en 16 outputs.. heb je eigenlijk 8 stereo-paren in en uit je computer). meestal zit er dan een mixer-programma bij
(die buiten om, of in je daw te vinden of in beide te vinden is.. ligt aan de geluidskaart/gekozen systeem)
zodoende kan je dan al je instrumenten en je microfoons aansluiten op je computer.. en is je computer opeens je mixer + een verzameling "tape-recorders".. (scheelt je dus met een mixer en een recorder kopen)

en als je goed doorzoekt en uitvogelt, kan je dus gezellig live dingen spelen op je hardware, dit opnemen.. en dan mixen in the box.. of met iets meer gepriegel, kan je kiezen.. of live inspelen en opnemen.. en/of lekker alles inprogrameren en stukje voor stukje inspelen en dan opnemen en afmixen in de box :)

als je helemaal geen computer wil.. ik heb een hele tijd een videorecorder aan me mixer gehad..
camera op me gedoe.. keertje zwaaien.. en spelen maar.. zo op youtube :)
 
Ik zou het als beginner niet te moeilijk maken.
Begin eerst eens met één synth en een sequencer op de pc. Anders zie je door de bomen het bos niet meer.
Later kun je meer dingen toevoegen als extra synths, audio en mengpanelen.

Een programma als Magix Samplitude biedt voor zowel beginners als gevorderden veel mogelijkheden, variërend van Midi, audio, VST-plugins tot mastering. Met presets voor als je ergens geen kaas van hebt gegeten.
 
Niet om te rellen ofzo, maar dat klopt toch niet? Knulletje vraagt om een hardware oplossing zoals in het filmpje, krijgt ie uit zelfbescherming de tip om met Magix te gaan werken? Ik heb ook niks tegen Magix hoor...

Hij mist een sequencer, en een mixer. Ga voor b.v. Een RMX1 of MC505 als master sequencer, met de electribe als slave op eigen sequencer, en de nord via de master.

Wil je wat meer of wat anders, denk aan een Microstation, RS7000, of een MPC. Heb je een Ipad, dan kan je Gnome gebruiken als pattern sequencer. Ga je voor retro en goedkoop, koop een Alesis MMT-8 of een Kawai Q80. 2e hands mixer of een nieuwe Behringer voor ca. 50-100 euro.

Genoeg opties lijkt me als alternatief voor een PC opstelling. Voor totaal 100 tot 200 euro en wat kabels kan je klaar zijn. MC505, RS7000 of een MPC zal wat duurder uitpakken. Dan maar wat minder naar de kroeg....
 
Natuurlijk kun je in plaats van een software-sequencer ook een hardware sequencer inzetten.
Ik zou alleen een beginner niet meteen gaan aanraden om met mengpanelen en dergelijke te gaan stoeien. Dan pak je meteen meerdere uitdagingen aan, terwijl je beter eerst met één uitdaging kunt beginnen en die onder de knie te krijgen.

Persoonlijk ken ik geen hardware sequencers waar een beetje makkelijk mee te werken valt. Alleen die van de GEM S2/3 synthesizers komt in de richting. Maar dan is het nog een beetje monnikenwerk.
Ik ben ooit begonnen met Cubase 1.0 op de Atari en dat werkt, ook voor beginners, een stuk makkelijker.
Maar goed, ik maak dan ook melodieuze muziek, zonder arpeggio's en patterns. Dan ben je op dit forum in de minderheid... ;)
 
Nou, mengpaneel is zo een beetje het hart van je studio, kan je niet vroeg genoeg mee beginnen lijkt me.

En ik vraag me af of het nou echt allemaal zo moeilijk is, beetje signaal flow, beetje midi, beetje synthese, beetje samplen, beetje fx. TS heeft al heel aardig spul staan. Mixertje van 100 euro lijkt me meer fun dan een audio kaart met tig inputs/outputs voor een veel hoger bedrag.

En als je hobby je pakt ga je die audio kaart sowieso wel een keer kopen, vraag is dan niet meer wat je moet kopen, alleen nog maar wanneer.

De sequencer van een Ensoniq TS10 schijnt ook heel werkbaar te zijn, en ook van de opvolger van de TS10. Ik denk dat je met een hardware sequencer vooral zelf goed moet inspelen, ipv micro edits achteraf. Dat zou ook deels de lol moeten zijn, muziek spelen ipv intekenen. Gaat het mis, doe je het opnieuw. En de fouten leveren vaak weer nieuwe ideeen op
 
Ik zou alleen een beginner niet meteen gaan aanraden om met mengpanelen en dergelijke te gaan stoeien. Dan pak je meteen meerdere uitdagingen aan, terwijl je beter eerst met één uitdaging kunt beginnen en die onder de knie te krijgen.
Persoonlijk ken ik geen hardware sequencers waar een beetje makkelijk mee te werken valt. Alleen die van de GEM S2/3 synthesizers komt in de richting.

Dan heb jij nog nooit met een mc909 gespeelt.. das geluidje kiezen.. record knop indrukken.. en pielen.. ben je klaar met je tracks kan je er heerlijk mee pattern-swappen en muten.. en zo zijn meer van die "groovebox" achtige machientjes.. gewoon lekker stoer rechtoe rechtaan rammen met die beats :)

nou zeg ik niet dat ie er precies zo-eentje moet kopen.. (al heb ik er verdomt veel plezier van gehad)

maaruh als ie echt de pret zoals dat filmpje wil hebben:

een sampler een synth een sequencer en een drumdoos. en een mixer met 4-stereo-lineins en 8mono's en een paar subgroupen...

main-out van de mixer (of de tape out, mag ie kiezen) de video-recorder in

de subgroup 1-2 de sampler in (kan ie al het spul wat ie heb samplen)
druk de drumdoos de sampler en de synth gezellig in een stereo-line-in
en de extra outputs van zijn spul op een monokanaal
kan ie er nog een kaospad aanhangen.. leuk eigen kanaaltje.. en als ie m heb
op subgroup 3-4 .. en tadaa.. klaar

jammen tot je een ons weeg... t is niet meer dan een handje apparaten en onder de 50kabeltjes..
1 keer aansluiten en klaar .. want alles heeft gewoon zijn eigen kanaal/knopje
harstikke simpel..

en als ie jarig is vraagt ie aan zijn familie een gitaar-pedaal van behringer (die zijn niet zo duur) en die druk je dan op een fx-send of een insert en een eigen kanaaltje om het geheel weer terug te krijgen in de mix .. en later mischien eens een leuke compressor, leuk op de main-insert (als dat mengpaneel dat heeft) of een paar mfx' om hier en daar tussen te plakken..

t kost een beetje (echt goedkoop zou ik het niet noemen.. maar zeker haalbaar..
tis even handleidingen lezen.. tis even leren hoe midi werkt .. maargoed.. dan heb je wat
ik heb zeker 10 jaar lol gehad van eenzelfde opstelling..

anyways.. de topicstarter had al fruityloops.. en ik denk dat ie daar wel een muziekje uit kan halen.. anders was ie nooit naar hardware gaan kijken...
 
Heb je 4 rm1x en tegelijkertijd in sync? Dat lijkt me een super hardware sequencer setup... :-)

Ik heb wel eens 2 Q80's en een mc50 in sync gezet voor maximale midi channels. Maar ik beperk me nu tot 1 Q80 tegelijkertijd om het overzicht te bewaren.
 
Tja, problemen bestaan niet; alleen uitdagingen.
Maar als men vraagt naar welke mengpaneel ik gebruik: hoezo mengpaneel? Kun je dat eten?
Ik werk veel met software, maar ook wel hardwarematig. Alleen maak ik geen sequences op hardware. Ik mix het wel af op hardware, neem het op als audio en combineer ik het met tracks die op de computer zijn gemaakt. Dat gaat allemaal na elkaar, dus een mengpaneel is voor mij niet nodig.
Tegenwoordig is het nog veel gemakkelijker met synthesizers die via USB direct je computer in gaan.
Op veel van die synths kun je ook direct een microfoon of instrument aansluiten. Dan heb je niks verder meer nodig dan een synth en een laptopje, pf zelfs een iPad. Bij een iPad heb je zelfs geen keyboard meer nodig. Met een programma als Garageband kun je heel leuke dingen doen op het scherm van de iPad zelf.
Maar ik snap de romantiek van een hoop apparatuur en een mengpaneel wel. Alleen is het niet meer nodig.
 
Heb je 4 rm1x en tegelijkertijd in sync? Dat lijkt me een super hardware sequencer setup... :-)
Jep... 2 om hardware aan te sturen, 1 voor software, 1 voor z'n interne klanken...
Lukt allemaal vrij aardig en .... super strak :D
Eens je met de filosofie van de RM1X weg bent zijn het nog steeds knappe machientjes :P

Cheers,
Exo. :mega:
 
Back
Top