DC Offset bij Analoge synths: Hoe te voorkomen of fixen?

Zou het ook een aardprobleem kunnen zijn?
Als er ptientiaalverschil zit tussen de aarding van de MS20 en de geluidskaart kan ik me voorstellen dat er een DC offset ontstaat in het audiosignaal.
Of is dit onzin?
 
Nou, stel dat het daarmee te maken kan hebben!
Dan zou ik eens proberen met een verlengsnoer naar de badkamer te gaan of keuken en kijken of je DC offset verdwijnt.
 
hmm, dat is niet echt handig, maar ik kan het eens proberen om het als mogelijke oorzaak uit te kunnen sluiten (of juist niet).

Geen idee wat gisteren fout heb gedaan, maar vandaag nog eens een HPF over het eindsignaal gedaan en de offset is weg. Die truc werkt dus ook prima op audio!!
 
Mosterd na de maaltijd wellicht maar ik heb je wavje eens bekeken, die DC offset lijkt reuze mee te vallen. Op het oog ziet het er verder symmetrisch uit, behalve de "staart". ik ben wel benieuwd hoe het eruit ziet als je de kick eens helemaal uit laat klinken, blijf je dan ook nog een offset zien?

HPF op je kick, dat lijkt me eigenlijk een slecht plan aangezien je dan ook een stukkie laag verliest zeg maar.

PS Als dit een droge kick uit een 808 is, dan wil ik ook een 808:halleluja
 
HPF op je kick, dat lijkt me eigenlijk een slecht plan aangezien je dan ook een stukkie laag verliest zeg maar

dc offset verhelp je met een hpf op bv 10 hz. dat heeft geen invloed op hoorbare audio.
 
Dus een filter ziet een DC ofset als een zeer lage frequentie(s)?

of is een DC-offset ook echt een lage frequentie(s)?
 
Je hebt 2 soorten van nul.

De een is een absoluut iets. In dit geval de frequentie die niet gemeten kan worden 0Hz.
De ander is een willekeurig gekozen referentie waarde. In dit geval 0 Volt.

Je kan het vergelijken met de schalen voor temperatuur.
0 graden Celsius is een willekeurig gekozen waarde, het smeltpunt van water bij 1 atmosfeer druk.
0 graden Kelvin is het absolute nul punt, kouder als dat kan net. (Al zijn er wel negatieve temperaturen mogelijk maar die zijn erg warm.)
 
die term DC-offset komt toch ooorspronkelijk uit de electronica. en dan betekent het toch dat het nulpunt een spanning krijgt groter of kleiner dan O?

bij DC-offset is het audiosignaal (electrische) verschoven naar boven of beneden. bij elke waarde vanaf 0 wordt er een waarde opgeteld (of afgetrokken) waardoor 0 dus ook niet meer 0 is...maar 3 of -10.
maar dat verschoven nulpunt noem jij dan het nieuwe nulpunt. bedoel je dat?
 
die term DC-offset komt toch ooorspronkelijk uit de electronica. en dan betekent het toch dat het nulpunt een spanning krijgt groter of kleiner dan O?

bij DC-offset is het audiosignaal (electrische) verschoven naar boven of beneden. bij elke waarde vanaf 0 wordt er een waarde opgeteld (of afgetrokken) waardoor 0 dus ook niet meer 0 is...maar 3 of -10.
maar dat verschoven nulpunt noem jij dan het nieuwe nulpunt. bedoel je dat?

De DC-offset spanning is idd het punt waarom de golfvorm varieert.
 
Maar DC offset is weldegelijk DC en 0 Hz is ook echt DC, het wordt pas AC als er een wisseling van polariteit plaats vind en dat zou wel heel lang kunnen duren, dus zeg maar bijna 0 Hz.
En hier is het ook echt DC offset want het wordt meestal veroorzaakt door slechte condensators die lekken en dus wat (DC) voedingsspanning door lekken naar de output
 
Stel dat mijn 808 en MS20 last hebben van zo'n lekkende condensator, is het dan logisch dat de DC Offset meer of minder wordt bij het spelen van lagere of hogere octaven?

Ik zal een voorbeeld erbij doen van kale geluiden uit mijn MS20 en dan elke toon een octaaf hoger. In dit voorbeeld zie je heel goed de onbalans, die per octaaf nogal veel verschilt.
 

Attachments

  • MS20 OSC's C2.wav
    6,6 MB · Bekeken: 112
Back
Top