DC Offset bij Analoge synths: Hoe te voorkomen of fixen?

MonoTron

Initiating Sequence..
Lid sinds
13 januari 2004
Berichten
6.105
Locatie
de paddestoel op m'n teen
Ik merk dat een behoorlijk aantal van mijn analoge synths een flinke DC ofsett hebben.
Dit merk ik vooral wanneer ik in sound forge nog wat laatste dingen doe aan de final mix van een track.

Nu ben ik bijvoorbeeld bezig met een track waarin ik alleen m'n 202, 303 en 808 heb gebruikt, maar ook bij mijn MS20 zie ik het vaak.

Ik heb mijn track genormalised en ik heb aan de negatieve kant van de wavefrom (zowel links als rechts) nog iets van 2,5db headroom over. Ik begrijp dat dit DC Offset is, maar hoe ik dit kan tegengaan weet ik niet goed.
In sound forge zit wel een optie voor DC Offset en die verandert wel wat aan de waveform maar trekt 'm niet goed in balans.

Is deze onbalans erg en kan hier achteraf nog aan worden gedaan? Hoe gaan jullie hiermee om?
 
yeps, dat is de enige manier om dc op je uitgang te krijgen.

je kan ook gewoon even met een dc voltmeter op je uitgang meten.

als dat anders dan 0 volt is, dan moet je wat gaan recappen.


:koffie:
 
nou, de ms20 heeft wel een elco aan de uitgang, en die gaan nog lekken ook, zoondertussen.
ik heb er net eentje gerecapped, waarvan het meeste lek was.

:mega:
 
Nou, dat is inderdaad de vraag. Je mist het gebruik van een stukje headroom en dat is vervelend.
Ik leg me er momenteel maar bij neer, in ieder geval voor de track waar ik nu mee bezig ben. Met een DC offset remover op de kanalen van de 808 is het een beetje opgelost.
 
een waveform die een offset aangeeft hoeft natuurlijk niet altijd een dc offset te hebben.
je kan ervanuit gaan, als het goed klinkt, dan is het goed.

mixen doe je uiteindelijk met je oren, niet met de ogen....:D

:mega:
 
een hpf moet effect hebben, anders is het geen dc offset.
exact... een DC offset kan [in principe ende abstract gezien] worden bespiegelt als een oneindig lage freq die verdwijnt door het HPF...
echter als de offset te extreem is zal het originele geluid of zoals het eigenlijk zou hebben moeten geklonken niet in de juiste staat terug keren...
 
Dat is in de verste verte ook niet bedoeld is mooie ronde kick :D

Maar, op zich heb ik er niet zo'n last van. Zoals ik al aangaf, het scheelt een stukje overall loudness, maar dat is verwaarloosbaar.

Mijn vraag kwam meer omdat ik het bij m'n MS20 ook al had gezien en dat offset nogal scheelt bij verschillende toonhoogtes. Hoe hoger de toon, des te lager de offset.
Dat klopt ook met hetgeen 6 zegt, dat het een soort van oneindig lage freq is.
 
zo te zien is het maar een hele kleine off-set.

bij een grotere offset krijgen de speakers/monitoren een te grote uitslag naar een kant toe en dat is geloof ik niet iets wat prettig is voor de speakers en het geluid...normaal is een speaker bij 0 volt input, dus geen geluid, in ruste. Bij te veel DC-offset is dat punt verschoven en staat er altijd spanning/volt op de speaker en hangt dus naar een kant.

(in een mix met andere klanken zou dat misschien helemaal niet gunstig zijn. misschien..)

maar er zijn natiuurlijk golfvormen die niet symetrisch zijn t.o.v. de nullijn (DC 0) en dat is gewoon normaal.....


dacht ik........


:bekdicht:
 
Back
Top