Yamaha S30: trage processor, of doe ik iets fout?

Mark-T

Budget lid
Lid sinds
8 juni 2012
Berichten
2.156
Locatie
In een luchtkasteel
Hallo,

Ik heb vandaag mijn Yamaha S30 synthesizer binnengekregen. Ik ben gelijk flink gaan programmeren in de performances.
De performances zitten best wel slim in elkaar. Ik dacht dat slechts 4 keyboardzones een beperking zouden zijn, maar je kunt er alle 17 parts mee aanspreken, dus layeren kost geen extra zone. Ook kun je parts via een extern Midi-keyboard aanspreken.
Na een avond programmeren heb een stel fijne performances kunnen maken. Alleen valt mij op dat wanneer ik een pianoklank layer met een pad of strings, dat de timing van het keyboard verre van optimaal is. Als ik een breed akkoord aansla, klinkt het als een arpeggio. Dat zou bij een synthesizer uit het jaar 2000 toch niet meer mogen? Zelfs de PSR-8000 uit 1998 doet dat een stuk beter. Nou valt het op dat het tot nu toe alleen bij de piano-klanken gebeurt. Doe ik iets fout? Heb ik een instelling over het hoofd gezien?
Ik dacht eerst om een PLG-150AN expansieboard bij de S30 te kopen, maar achteraf heb ik die analoge klanken niet zozeer nodig. En zo'n AN-board kost bijna het bedrag dat ik voor de hele S30 betaald heb. Zou het helpen om een PLG-150PF piano-board in te bouwen om de processor te ontlasten?

Verder ben ik best heel blij met de S30. De meeste muzikanten zouden alleen de patches gebruiken en dan treedt er geen vertraging op, maar ik houd van flink layeren.
 
uh, het is een tijd geleden dat ik een S30 had (11 jaar ofzo?) maar ik kan me niet herinneren dat ik bij het layeren van sounds problemen had zoals jij ze noemt. Misschien is er toch iets anders aan de hand met je synth. de S30 is 64 noten polyfoon dus bij het layeren van heel veel geluiden kan dat een beperking zijn, maar niet als je maar 2 (piano + pad ofzo) dingen combineert. Ik weet niet of er nog S30 gebruikers op SF zijn, maar er moet toch wel iemand meer weten denk ik.
 
Heeft niks met processor te maken, is geen pc.
Ik had de s80 en kon layeren wat ik wilde dus die van jou moet dat ook kunnen.
Je vraag over de pluginboards klopt half: je krijgt er een synth bij dus meer polyfonie etc. Ook dit is geen extra belasting omdat in feite het midi signaal intern wordt gestuurd naar de plg.
 
Heeft niks met processor te maken, is geen pc.
Ik had de s80 en kon layeren wat ik wilde dus die van jou moet dat ook kunnen.
Je vraag over de pluginboards klopt half: je krijgt er een synth bij dus meer polyfonie etc. Ook dit is geen extra belasting omdat in feite het midi signaal intern wordt gestuurd naar de plg.

Een digitale synthesizer is wel degelijk een soort van computer. Van de Roland JV-1080 was bijvoorbeeld bekend dat de processor, of hoe dat bij een synth ook heten mag, moeite had om de polyfonie van 64 stemmen te verwerken. De eerste series van de Roland D-50 waren helemaal erg. Die waren zo traag als dikke vla.
Polyfonie is bij mij niet het probleem. Ik heb veel extremere layers gemaakt met bijvoorbeeld een 28-stemmige Roland JV-80.
Ik layer bij de S30 slechts de eerste piano preset met de Soft Pad preset en de piano hapert bij het spelen van zelfs simpele akkoorden. Layer ik een stapel brassen en strings over elkaar heen, is er geen enkel probleem.
Hier lijkt me dus iets anders aan de hand dan bij de genoemde JV-1080 en D-50...
 
Kijk eens naar de piano patch op zich. Is per ongeluk de attack erg hoog? Piano apart wel snelle attack?

De interne patch Pf:StereoGrand, dus een fabriekspreset in de Voice mode reageert heel natuurgetrouw op mijn spel
Combineer ik hem in een performance met de patch Pd:Soft Pad, dan komen de noten na het aanslaan van een akkoord achter elkaar als een snelle arpeggio. Al sla ik maar 3 noten aan.

Ik heb ook een performance gemaakt met een synth-pad plus synth-voice op lower en 2 geoctaveerde marimba's op upper en dan is de timing van de marimba's ook niet helemaal lekker.
Het zit hem dus vooral bij klanken met een snelle attack. Dan gaat het toch weer richting de 'processor' en hoe snel hij de noten kan verwerken. Of een instelling die ik over het hoofd heb gezien.

Als een 64-stemmige PSR-8000 uit 1998 geen timing-problemen heeft, waarom zou een S30 uit 2000 met ogenschijnlijk dezelfde technieken wél uit de bocht kunnen schieten?

Ik heb multitimbrale producties met een S30 of S80 beluisterd, waar alles wél retestrak was...
 
Laatst gewijzigd:
Ik ben vanavond even weer bezig geweest met het maken van performances.
Als ik een preset performance pak; TX816 piano, daar zijn 3 e. piano's gelayerd, dus klanken met een snelle attack. Maar toch klinkt er geen vertraging. Kijk ik naar de instellingen; dan is er gekozen voor de 4-zone mode, waarbij het midi-kanaal van de klanken op Off staat en de layer-optie op On.
Doe ik hetzelfde met mijn performance met de piano en soft-pad, dan blijft de vertraging. Als ik kies voor de 4-zone mode, de klanken op midi-kanaal 1 en Layer op Off wordt de vertraging iets kleiner. Maar toch... waar komt die vertraging vandaan en waarom hebben de preset-performances dat niet?
 
Ik heb op de S80 zelf een performance gemaakt van de eerste pianopreset met een strijkerpatch erover, en ik heb hier geen last van. Ik heb wel de PF kaart, maar als je geen PF piano kiest blijft die werkloos dus dat maakt geen verschil.
 
Ik heb op de S80 zelf een performance gemaakt van de eerste pianopreset met een strijkerpatch erover, en ik heb hier geen last van. Ik heb wel de PF kaart, maar als je geen PF piano kiest blijft die werkloos dus dat maakt geen verschil.

Wat voor instellingen heb je gebruikt?
 
Euhm niks speciaal. De piano 1 preset op laag 1, en op laag 2 een strings 4 preset. Klaar. :) Welke instellingen bedoel je exact?
 
Ik doel op de Layer-functie en de midi-kanalen.
Ik zet al zoveel mogelijk uit, zoals de arpeggio.
Heb je het ook met een interne piano-klank geprobeerd? Ik denk namelijk dat het PF-board de oplossing voor mijn probleem is.
 
Ik had het over de interne pianopatch 1. Dus het feit dat er een PF board in zit maakt hierin volgens mij niks uit.

De layerfunctie is gewoon over heel het klavier beide patches tegelijk. Ik ben verder niet thuis in de officiële Yamaha namen daarvan. :) en met MIDI doe ik helemaal niks, dus dat weet ik al helemaal niet uit het hoofd. Ik heb destijds toen ik hem net had in mijn herinnering gewoon dat ding koud opgestart, de eerste pianopatch geopend, een mooie strijkerpatch erbij gegooid, en opgeslaan als performance. Alles zou dus zwaar default moeten staan.

Heb je al eens geprobeerd om in een bestaande presetperformance 1 van de instrumenten door een piano te vervangen?
 
Heb je al eens geprobeerd om in een bestaande presetperformance 1 van de instrumenten door een piano te vervangen?

Ik zal het morgen eens proberen. Ik heb de synth net ingepakt voor vervoer naar de oefenruimte. In principe heb ik alle performances nu klaar, op de vertraging van de pianoklanken na.
 
Het is al een tijdje geleden. Ik heb een paar tutorials op Youtube gevolgd.
Het verhaal zit hem in de Layer-functie en de midi-kanalen.
Als je een layer wilt maken volgens de S30-traditie, moet je bij elke klank de Layer-functie op On zetten en bij de klanken die je niet wilt gebruiken op Off.
Als ik het resultaat beluister op de koptelefoon, is er geen verschil in vertraging; op de main outputs is eer geen vertraging waarneembaar.
Met de Layer-functie ben je wel beperkt tot slechts 4 keyboardzones. Een alternatief is om de Layer-functie niet te gebruiken en de klanken op midi-kanaal 1 toe te wijzen. Dan heb je wél alle 17 zones ter beschikking. Alleen zou dan de vertraging optreden. Maar wederom is daar bij beluistering via de lijnuitgangen weinig van verneembaar.
Misschien zit er een 'vertragings-unit' in de koptelefoonuitgang...

Verder: de brood- en boter-geluiden zijn bij de S30 prima in orde, maar ik mis de belletjes. Er zit werkelijk geen enkel belletje in. Normaal geen nood: mijn JX-1 heeft meer dan mooie belletjes (daar heb ik hem ook voor gekocht), maar het is wel handig als de S30 die ook zou kunnen, zodat ik de JX-1 voor iets anders zou kunnen gebruiken.
 
...
Verder: de brood- en boter-geluiden zijn bij de S30 prima in orde, maar ik mis de belletjes. Er zit werkelijk geen enkel belletje in. Normaal geen nood: mijn JX-1 heeft meer dan mooie belletjes (daar heb ik hem ook voor gekocht), maar het is wel handig als de S30 die ook zou kunnen, zodat ik de JX-1 voor iets anders zou kunnen gebruiken.
PLG-DX en belletjes met de vleet.
 
Ik heb ooit ook een S30 en een S80 gehad .. die traagheid bij layers klopt, dat is idd een beperking van zijn trage cpu .. is niet heel veel aan te doen behalve het aantal layer een beetje beperkt te houden.
 
PLG-DX en belletjes met de vleet.


Je kunt natuurlijk een bord kopen voor belletjes, maar ik was meer op zoek naar patches voor de S30 zelf. Buiten de set van JayB heb ik nog niets kunnen vinden.
Misschien moet ik zelf eens aan de slag. Met de interne golfvormen moeten die klanken te maken zijn. Ik zit te denken aan de dx-piano-, voice- en zaagtand-golfvormen.
 
Back
Top