Kawai Q80 tools

raabje

Korg Gadget!
Lid sinds
6 november 2004
Berichten
980
Locatie
Amsterdam
2 tooltjes in 1 zip file voor de Kawai Q80 hardware sequencer:

- Q80util voor lezen en schrijven van Q80 floppy's (MS-DOS, draait in de dos mode van XP)
- Seqmid voor omzetten van Q80 files naar standaard midi files, en andersom

Voor die enkeling die deze fantastische sequencer nog gebruikt, en een computer met floppy drive heeft....

In theorie kan je dus in een DAW midi files maken en deze omzetten naar de Q80, of iets op de Q80 starten en afmaken in een DAW.

Ik heb de files gevonden op internet, ben er nog niet aan toe gekomen ze te gebruiken.
 

Attachments

  • q80util en seqmid.zip
    217,3 KB · Bekeken: 155
Deze progrs werken erg handig idd, je kunt in die util zelfs kiezen of je midi per track omzet of per midi channel samenneemt

Heb heel wat jaren de q80 als centrale 'brain' gehad, alleen is hij nu voor mij minder bruikbaar, bijna al mijn synths zijn pre midi - in kader vd vooruitgang 8)
 
haha, de Q80 is het enige apparaat wat ik uit frustratie daadwerkelijk in de prullie heb gegooid, wat een k*tding was dat zeg!

lag vast aan mij...
 
Eigenlijk is de Q80 een soort rudimentaire versie van Abelton.

32 "vakjes" met midi loops, elk met een eigen lengte. Ze lopen alle 32 tegelijkertijd mee, je kan ze niet individueel starten, alleen muten. Voor recorden van loop based tracks met een "live" gevoel (of op een live manier) werkt dit best handig. Je kan tracks niet switchen, om dit te doen moet je tegelijkertijd een track uitzetten en een 2e track aanzetten. In de matrix van 4 x 8 tracks moet je je midi loops daarom strategisch plaatsen (1 mute button wordt gedeeld door 4 banks)

http://www.flickr.com/photos/b3nsf/6849147163/


Je kan een bibliotheek opbouwen met midi riffs (motif) , en die plaatsen op de sporen, dus in plaats van een 4 x 4 beat uitsmeren over 16 bars kan je ook 16 keer een motif met een 4x 4 beat plakken, of 1 motif maken die over 16 bars gaat. Dit is gunstig voor het interne geheugen. Overigens heb je bij een loop based aanpak weinig last van het beperkte geheugen, lijkt me meer voor lineaire opbouw een beperking (symfonie programmeren o.i.d.)

Er zit ook een aardige quantize functie op, mate van strak trekken is te sturen. Wordt alleen heel cryprisch beschreven in de handleiding.

Je moet even snappen hoe je een midi track op scherp zet voor opnemen van noten.

Enige beperking waar ik tegen aanloop is dat de Q80 midi data niet merged met eerder opgenomen data, je kan geen data toevoegen aan een track, het ding overschtijft net als een taperecorder de eerdere opname. Je moet op een 2e spoor opnemen, en dit achteraf mergen met het 1e spoor.

Timing is lekker strak. Ik heb 2 Q80's, dat is dan 64 sporen.
 
Back
Top