Het grote Elektron MACHINEDRUM SPS1 UW (mk2) Topic

Johndoe11

Gedeactiveerd account
Lid sinds
10 augustus 2008
Berichten
12.489
Naar aanleiding van de tips van Boele en andere members lijkt het me handig om een eigen Machinedrum topic te starten. Ben net voor het eerst eens met het apparaat zelf aan de slag gegaan via de Quick Start in de handleiding en m'n bek valt open, al lerend komt de creativiteit zo boven borrelen,

Dit werkt verslavend en inspirerend!

graag vragen opmerkingen tips truck en links in dit topic plaatsen.
 
Yup, eerste vraagje: in de manual lees ik het volgende

More advanced swing effects can of course be made with other swing pattern setups, but
that is outside the scope of this manual. To add swing to a pattern, follow the steps below.

Heeft iemand daar meer informatie over?
 
dus het laden van andere swing templates? goede vraag
 
sqing

sqing

Swing kun je instellen over het gehele pattern of per track.

Per track stel je met de trigger knoppen in welke stap door de swing beinvloed wordt.

Ook werken de copy paste functies op swing patronen.


M.
 
ok, hoe kan ik de syx files en samples van Ruin en Wesen het snelst laden
heb natuurlijk m'n TM-1 en Sysex Tool aangesloten

heeft iemand ff een snelle 5 stappen NOOB handleiding
zodat ik de patterns net in een user slot krijg
en de samples kan opslaan in KIT 17?
 
het staat duidelijk in de manual beschreven, maar ik zal het proberen (uit het hoofd want ik ben niet thuis momenteel)

Je kan de samples niet "per kit opslaan". Maar die zet je in het ROM geheugen.

Wesen heeft die samples (uit het hoofd) in ROM slot 8, 9, 18 en 19 staan.
Je zal zijn samples dus in die slots neer moeten zetten om er voor te zorgen dat zijn kits de juiste samples aanspreken.
Dit betekend dat er een paar suffe standaard samples "verloren" gaan (aangezien je deze met een factory reset weer terug kan halen.)

Voor de zekerheid zou je alvast een sysex dump van je nieuwe kits kunnen maken.

Om de samples en sysex over te zetten, hang je de MD aan de TM-1 (midi in en uit)
Dan open je het rijtje samples en sysex bestanden in C6. Hier selecteer je de juiste midi in/output.

In de MD ga je naar het global menu -> sample manager, die zet je op "receive" en dan selecteer je het juiste ROM slot en druk op enter.
Selecteer de sample in C6 en klik op SEND.

Voor de sysex bestanden, moet je ook in het global menu wezen. Hier is een soort gelijks voor sysex, de naam weet ik nu zo even niet. Maar het is iniedergeval iets met "sysex" ;)

Dit gaat ongeveer hetzelfde als met de samples. Je selecteerd het Kit nummer en het Bank/Pattern nummer. Selecteer de sysex files in C6 en klik op SEND.

Als het goed is ben je dan klaar. Maar ik raad je aan om de handleiding even te downloaden en uit te printen. Deze is namelijk zeer goed te volgen, en legt het daadwerkelijk in een paar stappen uit :okdan:

www.elektron.se


Yup, eerste vraagje: in de manual lees ik het volgende



Heeft iemand daar meer informatie over?

Dat is denkik een goede vraag voor het elektron-users forum.
Daar vind je ook nog een aantal tips om meer swing te verkrijgen. Een simpele is: Houd een stukje leegte voor je rom/ram sample, en varieer deze met de STRT parameter.
 
Laatst gewijzigd:
Wa betreft het inladen van samples heb ik niets toe te voegen aan de uitleg van Makko,
het verzenden van sysex files gaat op dezelfde manier echter wil ik je wat tips geven.

Als je een sysex file wilt doorsturen let dan goed op welke informatie deze file bevat. Deze kan namelijk patterns, kits en een song bevatten. Als je C6 opent en je load een sysex file dan kun je onderaan het programma zien waar de sysex uit bestaat.
Even de stappen hoe ik altijd sysex doorstuur:
- Check de sysex file in C6 kwa inhoud.
- Route in C6 de juiste midi in/uit (verzenden naar de machinedrum of ontvangen van de MD)
- Check in de MD waar je vrije ruimte hebt. (welke patterns zijn leeg in de MD of kunnen overschreven worden, hoeveel moeten er vrij zijn om de aantal patterns die in de sysex file staat kwijt te kunnen zonder dat je bestaande kits overschrijft)
- Ga nu naar: GLOBAL ---> SLOT nr---> MIDI ---> SYSEX REC ---> mode = SPEC (nu kan je dus zelf bepalen op welke plaats je je kit/song/pattern neer wilt zetten. Als je op pattern gaat staan dan kun je gewoon A t/m H indrukken en dan 1 t/m 16 selecteren, en zodoende dubbel controleren waar iets vrij is, selecteer de plek waar je wilt saven) ---> Druk nu op YES. Nu ga je weer naar C6 en druk je op SEND.
- Je sysex file staat nu in de MD en je kunt oproepen wat je erin gezet hebt.

Wil je een back up maken van je MD patterns/kits dan werkt het ook erg simpel.
- in hetzelfde menu in het GLOBAL gedeeltje staat boven sysex rec ook sysex send. Druk op YES en het spreekt allemaal voorzich wat je daarna allemaal wilt backuppen. Selecteer de opties in druk in C6 op recieve.

Voilla...

Even een voorbeeldje van een leuke sysex (komt van elektron-users af en bevat een kit en pattern) die je als het goed is weer even zoet houd omdattie zo interessant is.. Dit geeft je ook even de gelegenheid om de bovenstaande omschrijving toe te passen ;)

Ikzelf vind deze sysex file (zie onderstaand) erg knap gemaakt omdat die gast met gebruik van retrigger met de E12 machine (BD) een super vette melodie heeft gemaakt. Je kan ook dikke basslines maken op die manier.
Deze sysex is ook een heel goed voorbeeldje van de mogelijkheden die het gebruik van de p-locks je geven en waarom eigenlijk bijna iedereen de sequencer van de MD gebruikt. Feit is dat veel mogelijkheden die de MD sequencer je bied niet te behalen zijn als je hem bestuurt vanuit cubase. OK dingen zijn te automatiseren en p-locks zou je ook wel kunnen fixen maar dat wil je echt niet.. Gun de machine wat tijd en je weet wat ze zeggen over de MD, dan gaat hij zijn zuster missen....


Dit is inderdaad een hele vette patern die helemaal naar de klote getweaked word door de CTR-AL machine. SUPER vet alleen lastig te reproduceren allemaal.. Ben je toch genoodzaakt om allesop te nemen en dan loopjes te gaan knippen. Maar zeg nou zelf? Dat is toch helemaal niet erg !!
 

Attachments

  • Nils_e12_retrig.syx
    3,9 KB · Bekeken: 163
Laatst gewijzigd:
heren bedankt voor de input, het generieke sysex midi gedeelte was me duidelijk, het ging me er puur even om wat de concequenties zijn voor de bestaande samples

Maar goed, ik heb vanavond wat anders gedaan:
handleiding op schoot MD voor me neus, eerst een Factory Reset en daarna pagina voor pagina alle stappen en menu's in de handleiding gevolgd. Ben nu aangekomen op pagina 37 en heb al een hoop geleerd (o.a. hoe je met parameter lock en de synth pitch knop een melodie kan maken :) ) er leerzaam allemaal.

Ik wil nu eerst de handleiding volledig doorwerken. daarna de handleiding van ruine gaan gebruiken om zelf de patterns in te kloppen en de kits op te bouwen (alle parameters hebben keurige screenshots) indien dat gelukt is, dan ga ik de sysex overzetten om te kijken of ik nog wat gemist heb.

Echt eigenlijk idioot dat ik hier niet eerder mee begonnen ben, dit is zo veel fun :)
 
MD is een en al fun.. Als de sound je aanstaat... ;)
De handleiding ligt bij mij nog steeds dicht in de buurt van de machine. Ding is gewoon handig gezien de mogelijkheden en de uitgebreide omschrijving van machines..

Mocht je trouwens nog vragen hebben dan ben ik altijd bereid om te zien of ik iets voor je kan betekenen..
 
Ik ben tegenwoordig helemaal into het maken van dubstep op mijn machinedrum!

TRX-BD2 + LFO op t filter & EQ frequency, en dan dan de LFO speed P-locken!! serious wobbles :koffie:
En natuurlijk de pitch p-locken voor t melodietje in de bassline! heerlijk :W
 
ben door de handleiding heen, was wel ff doorbijten op het eind maar ik heb alle uitgelegde handelingen ook daadwerkelijk zelf uitgevoerd.
maar door alle pattern / track / song copy pate functies zal ik de handleiding nog wel een paar keer doormoeten

ik denk eraan om een cheatsheet te maken met alle shortcuts FUNCTION +
en dan deze functies in pattern mode in song mode, als grid rec of als normal rec, er zijn namelijk nogal wat combi's...... heb de RUIN kit en patterns er ook in gezet. heerlijk om mee te klooien

zijn er nog meer kits die de moeite waard zijn? kan 64 kits kwijt dus wil nu eigenlijk wel wat kits gaan verzamelen, heeft iemand al een goede 808/909 kit uit de TRX machine, vind de standaard TRX-UW kit nogal magertjes.
 
Omdat je het vriendelijk vraagt dan :)

Nog meer mensen die kits wilt delen?

Voorbeeldje van zo'n dubstep wobbl pattern Makko :)?

------------------------------------------------------------------------

DR-55 Kit - Four sounds as per the original machine, BD, Snare, Hi-hat and rimshot mapped to machines 1 thru 4, the remaining 12 machine slots are left blank. Copied from my real DR-55 as closely as possible.

TR-808 Kit - 16 sounds, as follows

1) BD - Set at long decay, same length as my real 808 (808 kicks do vary from machine to machine though)
2) Snare - Set as mid tuning on my 808
3) - 5) Congas mid tuning for low, medium and high, can also be changed to toms by lengthening decay and changing tuning *See note re. slot 15
6) Clap - Again set as similar to my 808 as possible
7) Clave - Again set as similar to my 808 as possible
8) Cowbell -Again set as similar to my 808 as possible
9) Closed hat - Feel free to tweak
10) Open hat - See above
11) Cymbal (ride) Long, high tuning
12) Cymbal (crash) Shorter, lower tuning
13) Maraca - Again set as similar to my 808 as possible
14) Rimshot - The hardest to emulate, try subtle adjustments to suit your use.
15) 808 Noise - *Use with congas for authentic sounding toms, can also be used in background on other sounds for nice effect.
16) Electro HiQ sound - Not an 808 sound just to fill the gap!
 

Attachments

  • md808.syx
    1,2 KB · Bekeken: 170
  • md55.syx
    1,2 KB · Bekeken: 164
nog niet, mijn laptop is momenteel in reparatie bij Asus, dus ik kan niet opnemen. =(

Maar het is niet zo moeilijk:
Ramp en Hold helemaal omlaag, Decay omhoog. Distortion van de trx bd2 naar smaak (ik heb die linker meestal helemaal omhoog)

Triggered LFO op het Filter Width, filterQ halverwege. En je bent klaar om te rocken. Misschien een klein beetje reverb(gefilterd) erover om het hoog wat meer te laten spreken. LFO speeds: 16/20/32/64 vind ik het lekkerst

Ik heb geen tuning lijstje van de bd2 gevonden dus heb ik die van de gewone trx-bd gebruikt en wissel af tussn 71, 92, 114 en 66. (pitch)

ENJOY!
 
Laatst gewijzigd:
Leuk topic!

Voor dubstep is de MD UW sowieso erg goed te gebruiken. Ook het sample gedeelte. Ik haal bizarre Burial-achtige scapes uit de UW met de RAM mogelijkheid in combinatie met de P-lock. Wel lastig vast te leggen, helaas. Down- en uploaden van het RAM geheugen zou een grote plus zijn!

Overigens heb ik sinds kort mijn S2000 wel weer ingeplugd, die wordt nu aangestuurd door de MD. Ik mis de sprankeling van 16 bits toch wel in sommige situaties. Moet er nog een goede workflow voor vinden, maar hopelijk wordt dat het beste van 2 werelden...
 
fuuuck... ik heb net echt een heftige MD sessie achter de rug!

echt een vette bassline gemaakt, een beetje LFO over de pitch, en met een andere LFO vol over de filtwidth. Het was echt hard :D

leuke manier om stabz in je bassline te programmeren is om achter stabstep een trig te plaatsen met het volume op 0. Dat afwisselen met een volle wobble in je gezicht is echt awesome.

Ik denk dat ik alle minimal/techno zooi dr uit gooi, en alles ga vullen met Dubstep. En dan proberen aan de bak te komen als liveset ofso. Pfoeh! ik ben echt weer helemaal in love met mijn machinedrum :luv:

edit; sorry voor mijn hyperr reactie, maar ik moest het ff kwijt :D
 
sysexje om ons ook ff te laten phreaken?
ik ben ff wezen jammen met de nieuwe patterns, clock slaved aan cubase, loop aanzetten, dammnnn.......
 
nee, ben nog niet gaan samplen, heb alleen nog maar user samples in ROM gezet.
maar sinds de ene kit de andere vernaggelt ga ik dus eerst maar eens alle userkits in lege slot zetten en de ROM slots juist verdelen
 
Let inderdaad goed op welke samples je vervangt. Ook is het slim om bij te houden op bv het sheetje dat ik eerder heb geupload bij welke track welke sample hoort..

Verder heb ik gewoon de hele MD leeg gegooid en gewoon lekker zelf vol gezet met samples en patterns...
 
Back
Top