De onthullende Productie-geheimen thread!

Pjotr G

funky lid
Lid sinds
1 november 2001
Berichten
4.580
Locatie
Nieuwkoop
Ken je dat niet? Er zit iets in een liedje dat je niet hoort, maar als je het weghaalt hoor je wel dat er iets verdwenen is. Dit soort dingen zijn altijd pittig om zelf achter te komen en daarom stel ik voor dat we onze kennis delen :D

Bijvoorbeeld, ik laat (bijna) altijd heel zachtjes een ride cymbal (a la 909) meetikken op de 1,3,5,7,9,11,13,15. Heel subtiel, met een velocity van 50 ofzo tussen je channel 10 door. Eventueel naast andere, meer op de voorgrond tredende ride. In een drukke mix hoor je deze niet (nauwelijks) zitten en toch geeft ie je mix een wat meer hi-fi geluid...net of t hoog wat meer krijgt.


Laat komen! ik ben benieuwd of jullie iets leuks weten!
 
Een elektron SIDStation die laag zit te brommen of Simmons SDS-200 drum zacht op de achtergrond.
Verder ouwehoerende mensen uit een kroeg als sample op de achtergrond bij blues. Straalt een gezellige sfeer uit! :)
 
Voor hele dikke lead sounds (bijvoorbeeld die lead uit "where your head at" van Basement Jaxx):
Neem een leuke zaagtand en wat distortion. Altijd goed. Maak het hele nummer en speel met 2 filters.
Een high pass en een low pass. Recht toe recht aan tot nu.
Als je dit stereo opneemt in bijv. Cubase VST dan kan je daarna met verschillende plugins (ik gebruik GRM tools)
de beide stereo tracks verschuiven in tijd. tussen de 20 en 25 ms geeft een hele dikke vette detune en een heel gaaf en
breed stereo beeld. Dus de een -23ms en de ander + 23ms. Ik zal binnenkort een nummer hier plaatsen waar dat in zit.
Dat nummer komt ook (als het goed gaat) op plaat.

Wat erg fijn ook is om tussen de maten door een paar reverse 808/909 kick te plakken. Deze knip
je dan zo dat het de decay heel kort is. De boel gaat zo lekker pompen.

Een oude maar niet te vergeten truc is het shiften van noten. Op de Rs7000 zit daar een knop voor.
Gebruik dan ook nog wat swing (ook een knop voor) en je patterns worden veel leuker. Je hoort het nauwelijk maar het is er wel.
Dit moet je overigens niet alleen op percussie doen. Stacato synthlijntjes kunnen ook veel beter worden door wat geschuif.
Luister naar Daft Punk -Homework. Al die pakkende synths en swingende dingen zijn nooit precies op de maat.
 
Deze beginner maakt weer eens wat aantekeningen. Misschien is dit nog wat:

Laat eens heel zachtjes een 303 sound met je bassline meelopen. En dan in je mix wat met EQ spelen. Komt leuk uit de verf.
 
Of snelle gefreakte sequence-jes met elke noot een klein beetje andere waarden voor velocity en notelenght...

Krijg je vreemde effecten, vooral als het geluid dan een beetje een vreemde ADSR op de VCA en VCF heeft.

Is geen shuffle (of swing) (hou ik niet van), maar het geeft iets meer leven in de brouwerij.

:)
 
Bandcompressie..

Bandcompressie..

Ik ben helemaal verzot op bandcompressie.. eigenlijk alleen te bereiken door je spul op analoge (1 inch en zo.. ) tape te zetten..

.. maar met Steinberg Magneto heel leuk te benaderen. Het effect is niet heel erg hoorbaar (wel als je origineel en bewerkt naast elkaar hoort natuurlijk).. maar geeft je productie een wat analoge 'feel' en iets meer definitie.
 
Als ik vocals opneem en bewerk met Cooledit, en ik gooi er ook al n echo bij op sample niveau (slecht he), dan vind ik t wel mooi om op links de echo 1 beat of n halve beat the laten duren (138 bpm; 434 resp 217 msec) en rechts de echo 2/3 beat (280 msec)

N mooie panning echo die eens niet *tik* *tak* doet maar met verschillende tijden


[edit] heeft iemand n sample van n gezellige kroeg? haha [/edit]
 
Om een breder stereo te krijgen over je mix neem ik altijd een stereo 1/8 delay +- 30 a 40 feedback en pak een paar geluiden bijv. hi-hats, shakers, op de clap ook heeeel vet (dus eigenlijk op alle mono sounds) laat ik als voorbeeld een cl hihat en een clap nemen. Dan pan ik de clap naar 2 uur en de hihat naar 10 uur en laat ze dan via 1 van de 2 inputs op de delay binnen komen en dan......vou-la ;)
 
Voor een echt vette 'analoge' reverb moet je in de badkamer staan met een microfoon en je nummer van daaruit opnemen! 8o)
 
Neem aan dat iedereen de truc kent een sample reversen er een zwaar Hall effect of een goed getimde delay over mieteren en dan weer reversen kent?

Of bij een 01v een mid EQ pakken, de Q op max zetten en level op 10dB en dan aan de freqentie sjorren. Gratis extra resonerend filter!

Als een baslijntje niet zwaar genoeg is er een oktaaf lager dezelfde noten met minder velocity bij mixen. Dit wil ook nog wel eens ervoor zorgen dat het hoog meer opleeft.

Een drumloop op halve snelheid mee mixen om het nummer langzamer te laten lijken. (werkt ook voor trip hop)

Als je string gebruikt die een beetje 'plakkerig' zijn de pitch van de release iets omlaag of omhoog laten gaan zodat het meer op echte violen lijkt (of gewoon anders klinkt).

Voor FM bakken de eerste operator fixed op 0.x Hz zetten om een LFO effect te krijgen. (voor de SY bezitters)
 
ok gaat ie dan:

* bas-geluiden layeren met een sine die hetzelfde speelt of accenten speelt.....hiermee kan je een bas-geluid (of ander geluid) veel meer druk geven zonder dat het geluid zelf echt hoorbaar verandert

* tip die erg makkelijk in reason kan worden uitgevoerd maar ook met hardware werkt: een gesamplede loop door een velocity filter sturen, de filter-envlopes triggeren met je eigen funky pattern (kan in reason met de pattern sequencer), en dan een tempo-synced delay op de output van de filter.....superfunky...

* strings uit synths (bv analoge strings) layeren met samples van echte violen...

* layeren, nog meer layeren ;) bv basdrums: een harde met minder laag voor de attack, die layeren met een diepe 808 achtige boom voor het voelbare laag..

* kleine bijna onhoorbare bliepjes, bloepjes, gefilterde noise etc. op de achtergrond inmixen.....niet bewust hoorbaar, maar zeker wel effectief

* op z'n moodymann: samples van pratende mensen, applaus etc. in de achtergrond mee laten lopen (dus niet alleen goed voor blues muziek ;)

* spelen met timing: niet alles strak quantisen, maar laat het lekker los....knip je loops net NIET strak etc.

* velocity informatie naar filter-cutoff of pitch..heel subtiel, maar je geluiden veranderen wel steeds een klein beetje voor die dynamiek

* less is more: dikke vette geluiden die op zichzelf heel goed klinken kunnen een mix compleet laten verzanden.....vaak werken wat minder spectaculaire geluiden beter samen in een mix..tenzij je nummer compleet door het desbetreffende geluid gedragen wordt...komen we ook vanzelf op het volgende punt

* geef al je geluiden hun eigen frequentiebereik....zodat ze elkaar niet in de weg zitten en je een modderig geluid krijgt......je mag dus best wel wat laag uit een baslijn wegfilteren door bv een highpassfilter te gebruiken zodat de kick wat meer ruimte krijgt...

Olaf
 
Het algehele frequentiespectrum van een nummer in de gaten houden is zeker geen slechte tip.
De VU meters op je mengpaneel geven daarvoor iets te weinig informatie.

Hou er ook rekening mee dat spectaculaire stereo effecten behoorlijk tegen kunnen vallen in mono.

Zorg ervoor dat je bijvoorbeeld een hifi set met mono mogelijkheid tot je beschikking hebt om te luisteren of je muziek op lagere afspeelkwaliteit nog overeind blijft.
 
Dat van die frequenties goed verdelen in je mix is geen "productie geheim". Dat is een basis noodzaak om uberhaupt een goed klinkende plaat te maken.

Zijn er nog mensen met wel originele dingen???
 
Wat ik vaak doe is dezelfde samples (pan 100%)links en (100%)rechts uit mixen maar dan een halve toon getransposeerd.

- Bijvoorbeeld een 909Clap, die dan op het linker kanaal op C3 wordt gespeeld, en op het rechterkanaal op C#3. Dit is eigenlijk een beetje het idee van een Chorus, maar dan net even anders.

- Het werk ook heel goed met closed hihats, op de 3. 7, 11 en 15e noot. Of crashcymbals.

Luister maar eens naar (de originele)"Club Bizar"van "U96", daar hebben ze dat ook gedaan.
 
Voor lekkere brede strings en leads reverb eroverheen en dan een phaser of flanger over het gereverbde geluid of chorus voor een wat subtieler effect. In logic kan dit door het geluid op 2 sporen te zetten en een niet te behandelen en de ander een reverb te zetten zonder het droge signaal mee te mixen en daar een flanger/phaser/chorus achter. Je kan dit signaal ook nog wat highpassfilteren om het beter in de mix te krijgen en om later stereofaseverschillen in het laag te voorkomen
 
Natuurlijk bij iedereen bekend marr ik plaats et toch eve:

Heb je in je eindmix een instrument wat (irritant) overheerst, bijvoorbeeld een bepaalde trom, zet dan een parametrisch EQ op dat kanaal, zet de Q vrij hoog,en de gain heel hoog... Ga dan aan de frequentie draaien totdat het hele zooi vreselijk gaat kraken. Je hebt nu de storende frequentie gevonden. Wat je nu alleen hoeft te doen is de gain onder de 0 DB te draaien (hangt ervan af welke waarde) en je zult zien: het instrument past veel beter in de mix.

Ook door met de frequentie te switchen van het parametrisch EQ krijg je een bepaald effect, een gratis flanger.
 
Orgineel geplaatst door Origin X
Natuurlijk bij iedereen bekend marr ik plaats et toch eve:

Heb je in je eindmix een instrument wat (irritant) overheerst, bijvoorbeeld een bepaalde trom, zet dan een parametrisch EQ op dat kanaal, zet de Q vrij hoog,en de gain heel hoog... Ga dan aan de frequentie draaien totdat het hele zooi vreselijk gaat kraken. Je hebt nu de storende frequentie gevonden. Wat je nu alleen hoeft te doen is de gain onder de 0 DB te draaien (hangt ervan af welke waarde) en je zult zien: het instrument past veel beter in de mix.

Ook door met de frequentie te switchen van het parametrisch EQ krijg je een bepaald effect, een gratis flanger.

Dit wist ik dus niet, bedankt voor de tip!
 
Vocals

Vocals

Klinkt heel logisch voor de mensen die het weten maar voor de niet weters misschien interessant.

Als je een reverb over een vocal zet, zet dat je predelay iig een eindje omhoog. Dit zorgt ervoor dat je vocal net even los komt van je vocals waardoor ze niet te snel verzuipen (en daardoor het pro-soundje niet halen). Verder kan je eerst iig bij een vrouwenstem een highpassfilter gebruiken om de toch niet echt hoorbare freq's af te kappen. Deze kunnen dan ook niet mee gaan werken in de reverb en de boel nog voller proppen. Als laatste kan je nog een lichte stereo chorus toevoegen om de stem nog iets meer naar voren te halen.

Let op. Alles hierboven verschilt natuurlijk per muziekstijl en wat je wilt gebruiken! Dit zijn alleen ff wat basis dingen.
 
Back
Top