Aanschaf touch screen, welk formaat?

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
22 september 2016
Berichten
7.055
Locatie
Apeldoorn
Ik zag net op het forum dat er nu software is waarmee je Ableton op een touchscreen kan bedienen, Studio One heeft dat al.
Beide gebruik ik dus voor mij een reden om nu eentje aan te schaffen.
Ik heb nu een 24 inch scherm en vooral met het idee van editten met je vingers bijv in de pianoroll lijkt het me dat het scherm niet te klein moet zijn maar omdat je het scherm aan moet raken zit je ook redelijk dichtbij wat betekent dat je niet bijv een 42 inch vlak voor je neus moet hebben anders zit je op zo'n 50 cm afstand steeds van links naar rechts te gluren.
Hebben er mensen ervaringen met het editten op een touchscreen in bijv Studio One of een andere daw en zo ja, wat is dan een beetje goede verhouding tussen niet te groot maar wel prettig te bedienen/editten?
 
Ik denk dat als je van plan bent dat scherm recht voor je neus te zetten je dat heel snel gaat tegenstaan en je overal lichamelijke klachten gaat krijgen, dus het beste is volgens mij eea direct schuin voor je te zetten, zoiets dus: https://youtu.be/IUEjQmaX58U

Dat zou je makkelijk op kunnen lossen me een Ikea laptop stand: https://www.ikea.com/nl/nl/p/brada-laptopondersteuning-zwart-60150176/

dus misschien de grootte daaraan aanpassen?

Goed idee van die Ikea stand, ik heb er een paar en zo zou een 24 inch scherm al kunnen werken want studio one kan je heel makkelijk in- en uitzoomen zag ik, net als op een ipad.
En je kan ook je arrangeview en midi op je ene scherm hebben en je mixer op de andere bijv.

Yeco software voor Ableton is helaas niet verder doorontwikkeld dus geen arrangeview of midi editing, dus zit je nog met de muis in de pianoroll in Live. :?:duivels:
Ik heb de push 2 ook een tijdje terug verkocht om dezelfde reden, het bleef behelpen op die manier terwijl dat ding best veel ruimte inneemt en je nog steeds je muis en toetsenbord er naast hebt staan.
Schijnbaar vindt Ableton het touch screen idee niet belangrijk genoeg om er werk van te maken want ondertussen hebben allerlei andere daws wel touch screen functionaliteit.
Het zal wel een verre droom blijven denk ik.
 
Hmmm ja idd wellicht geen touchscreen maar in plaats daarvan een ipad, surface book/tablet wellicht?

Ik ben nu touchable aan het proberen en heb dan mijn surface book ( in tablet mode) samen met push op mijn buro liggen.
Op een smalle helling.

Moet wel eerlijk zeggen dat plugin controlle automatisch niet werk hoe ik zou willen.
Heb voor de Brainworx SSL 4000E strip een setup met 2 banken van 16 faders maar ja echt intuietief werkt dar niet voor mij.
Maar als ik het goed begrijp kun je wel een template voor je plugin maken,

Nou ja alleen al de X/Y pads zijn meer dan bruikbaar.
 
Hmmm ja idd wellicht geen touchscreen maar in plaats daarvan een ipad, surface book/tablet wellicht?

Ik ben nu touchable aan het proberen en heb dan mijn surface book ( in tablet mode) samen met push op mijn buro liggen.
Op een smalle helling.

Moet wel eerlijk zeggen dat plugin controlle automatisch niet werk hoe ik zou willen.
Heb voor de Brainworx SSL 4000E strip een setup met 2 banken van 16 faders maar ja echt intuietief werkt dar niet voor mij.
Maar als ik het goed begrijp kun je wel een template voor je plugin maken,

Nou ja alleen al de X/Y pads zijn meer dan bruikbaar.

Ik heb zelf een 12,9" iPad Pro van de zaak. Ik ga deze eens koppelen aan mijn macbook of pc. Eens zien hoe dat uitpakt met Maschine via touchscreen.
Persoonlijk denk ik dat de ipad pro van bijna 13" meer dan groot zat is voor deze toepassing.


Ik heb er een dag over nagedacht en ik ben huiverig voor een ipad geworden omdat m'n vroegere ipad na pakweg iets van 2 a 2,5 jaar niet meer lekker bruikbaar was omdat het os niet verder kon updaten dan 10.3 en in de tijd erna er apps begonnen uit te komen die niet meer geschikt waren voor mijn os.
Een surfacebook is niet echt goedkoop te noemen en een ipad pro die gezien z'n specs nog wel wat jaren mee zal gaan is zo rond de 1000 euro en da's way too much voor mij, of voor m'n hobby in ieder geval.
Komt nog bij dat voor mij Apple door z'n verplichte update- en uitsterfverhaal me nogal is gaan tegenstaan, als ik een pc koop verwacht ik ook dat die in de basis een jaartje of 7 a 8 in ieder geval mag meegaan en dat gevoel heb ik bij Apple niet.
Daarnaast is Apple heel restrictief met alles wat wel en niet mag en ik blijf liever zelf de baas over datgene wat mijn eigendom is.
En ik zit al op windows 10 en dan is het voor mij het meest logisch dat ik binnen windows blijf.
M'n keus is nu gevallen op een Hannspree 22HTB en dat ziet er goed uit, mooie smalle rand, de steun kan je zover uitklappen tot ie zo'n 20 graden vanaf de tafel omhoog staat dus redelijk plat en op die manier netjes aansluit aan de onderkant op m'n staande monitor en zo een beetje één geheel vormt met elkaar.
Het is wel erg lekker editten op zo'n groot touchscherm, en de mixer bedienen gaat heerlijk, ik krijg nu een beetje het ipad gevoel zeg maar, veel met je vinger en minder/weinig muiswerk, da's wel tof in ieder geval. :okdan:
Ik heb net ontdekt dat ik in ieder geval bij studio one z'n plugins met m'n vingers meerdere controls tegelijk kan draaien terwijl ik maar één knop tegelijk kan bedienen op m'n hardware controller tijdens het spelen dus dat is ook een vooruitgang.
Even niet goed opgelet; ik heb op m'n pc één HDMI uitgang en nu heb ik de verkeerde HDMI splitter besteld waardoor ik twee keer hetzelfde beeld heb ipv schermuitbreiding want Windows ziet maar één scherm.
Nooit geweten want tot nu toe heb ik schermuitbreiding alleen gedaan icm m'n laptop en dan heb je dat probleem niet, nu een usb 3.0 naar HDMI converter besteld die vanmiddag binnenkomt en dan moet het goed gaan.
Moet de komende tijd wel het één en ander aan kabelmanagement gaan doen want er liggen nu 3 extra kabels op m'n desk en zo bij elkaar wordt het erg rommelig.
Ik zal van de week ff een foto posten.
 
Nu maar ff een paar foto's.
In Studio One kan je van alles loskoppelen, zo kan je op het ene moment de mixer voor je neus op het touch screen zetten en als je moet editten dan verplaats je de mixer naar het bovenste scherm.
 

Attachments

  • IMG_20200920_113659396 [640x480].jpg
    IMG_20200920_113659396 [640x480].jpg
    43,2 KB · Bekeken: 181
  • IMG_20200918_174923034 [640x480].jpg
    IMG_20200918_174923034 [640x480].jpg
    21,3 KB · Bekeken: 175
  • IMG_20200920_113345536 [640x480].jpg
    IMG_20200920_113345536 [640x480].jpg
    21,6 KB · Bekeken: 175
Laatst gewijzigd:
Mooi hoor. En werkt het een beetje?

Dank je, het werkt maar niet zo direct als op een ipad moet ik zeggen, dat reageert nog net ff lekkerder maar in studio one is het wel lekker dat je nu gewoon datgene waar je in bezig bent voor je neus hebt omdat je verschillende dingen los kan maken.
Het is een beetje wennen ook natuurlijk, zo nu en dan pak ik nog automatisch de muis.
En het editten in midi of in audio met je vinger is wel lekker al gaat het iets trager.
Je kan voor bepaalde funkties macro's maken en dan reageert het nog beter.
Ableton heb ik al wel in dual screen mode geprobeert maar ik moet TouchAble nog kopen, dat ga ik van de week doen.
Als je het leuk vindt dan zie je in deze clip hoe studio one op een touch screen werkt;

 
Back
Top